داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

وکیل پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

حتما واژه وکیل پایه یک دادگستری بارها به گوش شما خورده است و گاهی نیز به این افراد مراجعه داشته اید در تمامی دعاوی در مرجع کیفری و خصوصی افراد حق دارند که برای دفاع و پیگیری پرونده خود از وکلای پایه دادگستری استفاده کنند. در این مقاله سعی داریم که شما را با این افراد و مهارت های آن ها بیشتر آشنا کنیم.
در اصل 35 قانون اساسی بیان شده است که در همه دادگاه ها،طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم شود. براساس ماده 656 قانون مدنی وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود قرار می دهد.

وکیل پایه یک فردی است که از طرف هریک از طرفین دعوا که ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشد براساس قرارداد وکالت جهت پیگیری امور انتخاب می شود. اما هر وکیلی را نباید وکیل پایه یک قلمداد کرد زیرا وکیل پایه یک فردی است که پس از تحصیل در رشته خود در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری یا مرکز وکلای قوه قضاییه شرکت کرده و پس از قبولی در آزمون وارد مرحله کارآموزی شده و در پایان مدت کارآموزی با قبولی در مرحله اختیار پروانه وکالت پایه یک را دریافت می کند.

ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که حدود اختیارات وکیل در این واگذاری که از طرف موکل صورت می گیرد چه مقدار است؟

برای پاسخ به این سوال با توجه به محتوای وکالت دوحالت را می توان متصور شد:

  1. زمانی که حدود اختیارات وکیل در قرارداد وکالت تعیین شده است، در این صورت وکیل فقط در حدود مکتوب شده مختار بوده و در صورت فراتر رفتن از آن مسئول نخواهد بود. ماده 663 قانون مدنی در این خصوص بیان داشته است که وکیل نمی تواند عملی را که خارج از حدود وکالت است انجام دهد.
  2. زمانی که وکالت مطلق داده شده است، در این حالت وکیل تام الاختیار بوده و مقید به حدود خاصی نیست اما نباید از این نکته غافل شد که حتی اگر وکالت به صورت مطلق باشد برای بعضی امور و مراحل دادرسی نیاز به تصریح می باشد.

تفاوت وکیل پایه یک با وکیل پایه دو چیست؟

وکیل پایه یک و دو در 2 مورد باهم متفاوت می باشند که در ذیل به هر یک از آنها می پردازیم:

  • قبولی در آزمون

وکیل پایه یک دادگستری فردی است که پس از طی مراحل تحصیل در رشته حقوق یا سایر رشته های مرتبط در آزمون وکالت شرکت کرده و پس از قبولی در آن وارد مرحله کارآموزی می شود اما وکلای پایه دو در آزمون شرکت نمی کنند و براساس سوابق پروانه وکالت را دریافت می کنند. براساس ماده 8 لایحه استقلال کانون وکلا، وکیل پایه 2 کسی است که 5 سال سابقه خدمت قضایی داشته باشد و یا افسران بازنشسته نیروهای مسلح که حداقل 5 سال سابقه داشته باشند .

  • مطلق بودن جهت شرکت در محاکم و گرفتن پرونده

وکیل پایه یک دادگستری در تمامی محاکم و پرونده ها می تواند دخالت داشته و از حقوق موکل خود دفاع کند درحالیکه وکیل پایه دو تنها در حالتی می تواند در مراجع کیفری حاضر شود که جرم تعزیری دارای حبس کمتر از 10 سال باشد و در مراجع حقوقی نیز تنها در پرونده هایی که خواسته آنها کمتر از 50 میلیون تومان باشد. در دعاوی غیرمالی نیز وکیل پایه دو محدودیت دارد و در خصوص اختلاف در اصل نکاح، اصل طلاق، اثبات و نفی نسب نمی تواند دخالت کند.

حق الوکاله وکیل پایه یک دادگستری چگونه تعیین می شود؟

 حق الوکاله وکیل در موارد گوناگون متفاوت است :

  • حق الوکاله جهت مطالعه پرونده

در این حالت موکل ممکن است جهت پیگیری پرونده خود فرد نخواهد از وکلا استفاده کند و صرفا از وکیل بخواهد که پرونده او را مطالعه کرده و نظر خود را در مورد آن اعلام کند این حق الزحمه قاعدتا نمی تواند مبلغ بالایی باشد و با توجه به توافق طرفین تعیین می شود.

         حق الوکاله چنین وکیلی دو برابر تعرفه قانونی خواهد بود.

  • حق الوکاله در دعاوی مالی

      الف- تا 50 میلیون تومان هشت درصد بهای خواسته
      ب- بیش از 50 میلیون تا 200 میلیون تومان هفت درصد بهای خواسته
      پ- بیش از 200 میلیون تا ا میلیارد تومان پنج درصد بهای خواسته
      ت- بیش از 1 میلیارد تا 3 میلیارد تومان چهار درصد بهای خواسته
      ث- بیش از 3 میلیارد تومان سه درصد بهای خواسته

  • حق الوکاله امور حسبی و دعاوی خانواده

      الف- کلیه دعاوی خانواده یا دعاوی مالی ناشی از آن و همچنین امور حسبی، حداقل 500 هزار تومان و حداکثر 20 میلیون تومان
      ب- دعاوی که خواسته آنها مالی نیست یا تعیین بهای خواسته لازم نیست، حداقل 400 هزار تومان و حداکثر 30 میلیون تومان

  • حق الوکاله جرائم کیفری

1. جرائم داخل در صلاحیت کیفری و نظامی یک و دادگاه انقلاب

       الف- جرائم با مجازات سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد یا حبس درجه یک، حداقل 5 میلیون تومان و حداکثر 200 میلیون تومان
       ب- مجازات های تعزیری درجه 2و3، حداقل 3 میلیون تومان و حداکثر 100 میلیون تومان
       پ- سایر جرائم، حداقل 1 میلیون تومان و حداکثر 50 میلیون تومان

2. جرائم داخل در صلاحیت دادگاه های کیفری و نظامی دو و همچنین اطفال و نوجوانان

       الف- مجازات حدود، دیات و تعزیری 4 و 5، حداقل 1 میلیون تومان و حداکثر 50 میلیون تومان
       ب- مجازات تعزیری درجه 6، حداقل 500 هزارتومان و حداکثر30 میلیون تومان
       پ- سایرجرائم، حداقل 200 هزار تومان و حداکثر20 میلیون تومان

  • حق الوکاله اعتراض به قرارها

        حداقل 100 هزارتومان و حداکثر 5 میلیون تومان

  • حق الوکاله فرجام خواهی، اعاده دادرسی

        حداقل 200 هزار تومان و حداکثر 20 میلیون تومان

  • حق الوکاله در تعدد اتهام

       ملاک برای تعیین حق الوکاله جرم اشد است و به ازای هرجرم 20 درصد همان حق الواله اضافه می شود.

  • حق الوکاله در دیوان عدالت اداری و سازمان تعزیرات

       حداقل 400 هزار تومان و حداکثر 50 میلیون تومان

  • حق الوکاله در ادارات کار و مراجع مالیاتی

       حداقل 400 هزارتومان و حداکثر20 میلیون تومان


فرجام خواهی چیست و چه قوانینی دارد؟


تحصیلات وکیل پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک دادگستری شخصی است که فارغ التحصیل کارشناسی حقوق، الهیات و معارف اسلامی با زیر شاخه فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق اسلامی و یا همتراز آن در حوزه علمیه می باشد همچنین ممکن است فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق ثبت، حقوق سردفتری، حقوق ثبت اسناد و املاک باشد.

وکیل پایه یک دادگستری چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

  • فن بیان قوی 
  • کلام شیوا و دلنشین
  • تسلط بر استرس وخشم 
  • رعایت احترام موکل
  • تحصیلات عالیه
  • محکم و قاطع
  • وجدان کاری بالا
  • مشاوره حرفه ای در زمینه های مختلف 
  • آشنایی با کلیه قوانین جهت مشاوره ابتدایی 
  • روزآمدن بودن اطلاعات علمی
  • تسلط بر نگارش حقوقی در زمینه تنظیم قرارداد، تنظیم لوایح، دادخواست و...

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری چه لزومی دارد؟

استفاده از وکیل دادگستری برای هرفردی لازم است که می توان مهمترین دلایل استفاده از این حق را چنین بیان کرد:

  1. باتوجه به تخصصی شدن رشته های مختلف تحصیلی و لزوم برخورداری از تخصص جهت بهره وری و موفقیت بیشتر استفاده از وکیل دادگستری می تواند وسیله ای جهت برخوردار شدن از تخصص افراد باتجربه در زمینه حقوقی گردد. درست است که هرفردی می تواند کتب قانونی را تهیه و مطالعه کند، ولی مهم این است که درک صحیحی از مفاد مواد داشته و بدانیم که هرماده در چه پرونده ای کابرد دارد و چطور می شود جهت دفاع و پیروزی در پرونده از آنها استفاده کرد.
  2. استفاده از وکیل دادگستری باعث می شود که در زمان صرفه جویی شود و چه بسا در ابتدا به هدف خود نائل شد و از دور باطل جلوگیری کرد.
  3. بکارگیری صحیح ادله و مستندات در مراحل مختلف دادرسی 
  4. جلوگیری از ضرر و زیان های مادی غیرقابل جبران و هچنین جلوگیری از ضرر معنوی
  5. تنظیم لایحه کیفری و حقوقی، تنظیم اظهارنامه، شکوائیه، دادخواست و... به صورت درست و با بیان تخصصی و بهره گیری از مواد قانونی متناسب با موضوع در محتوای آنها
  6. استفاده از قدرت داوری و سازش دهندگی وکیل جهت حل و فصل اختلاف فیمابین
  7. درک صحیح موکل نسبت به موضوع پرونده

انواع وکیل را بشناسیم

وکالت انواع مختلفی دارد که در ذیل هریک را به صورت مختصر شرح می دهیم:

  • وکیل انتخابی

این نوع از وکالت همانگونه که از عنوان آن پیداست حالتی است که شخص اعم از حقیقی یا حقوقی براساس قرارداد وکیل خود را تعیین می کند و حق انتخاب با موکل است و با توافق وکیل و موکل حدود اختیارات وکیل و مورد وکالت مشخص می شود.

  • وکیل معاضدتی

معاضدت در لغت به معنای یکدیگر را یاری کردن آمده است و در اصطلاح حقوقی مقصود وکالت رایگان می باشد. گاهی پیش می آید که افراد توانایی گرفتن وکیل برای دفاع از حقوق خود را ندارند مقصود از عدم توانایی در اینجا ناتوانی مالی می باشد. انصاف حکم نمی کند که درچنین حالتی حقوق افراد به دلیل عدم تمکن مالی تضعیف شود لذا در این صورت افراد می توانند از مرجع قضایی درخواست وکیل کنند و در صورت اثبات معسر بودن این افراد وکلای معاضدتی در اختیار آنها قرار داده می شود که این وکلا از موکلین حق الوکاله ای دریافت نمی کنند و به صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده می شوند.

  • وکیل اتفاقی

برای دفاع و پیگیری از پرونده در مراجع قضایی گاهی پیش می آید که وکیل دارای پروانه وکالت نمی باشد و این نوع از وکالت که وکالت اتفاقی نامیده می شود حالتی است که وکیل فارغ التحصیل رشته خود می باشد و به صورت اتفاقی برای حل مشکلات خانوادگی وارد پروسه وکالت می شود اما برای اینکه بتواند پرونده مورد نظر را انجام دهد باید پروانه وکالت موردی را از کانون با طی پروسه قانونی و پرداخت هزینه های لازم دریافت کند.
ماده 2 قانون وکالت 1315 بیان داشته است که: اشخاصی که واجد معلومات کافی برای وکالت باشند، ولی شغل آنها وکالت در دادگستری نباشد در صورتی که بخواهند برای اقربای سببی یا نسبی خود تا درجه دوم از طبقه سوم وکالت کنند ممکن است به آنها در سال سه نوبت جواز وکالت اتفاقی داده شود.

  • وکیل تسخیری

این نوع از وکالت مربوط به پرونده های کیفری است و در پرونده های حقوقی از وکیل تسخیری استفاده نمی شود. شرط استفاده از وکیل تسخیری عدم تمکن مالی و همچنین عدم معرفی وکیل توسط متهم در موارد ضروری می باشد که در این حالت دادگاه از بین وکلای دادگستری وکیل تسخیری را تعیین می کند .
 قانون آیین دادرسی کیفری  جرائمی  که در خصوص آنها وکیل تسخیری تعیین می گردد را مشخص کرده است که شامل: اعدام، حبس ابد، حبس های طولانی مدت، قطع عضو و مصادره کل اموال می باشد.

مشاوره تلفنی و آنلاین با وکیل پایه یک در داداپ:

با ورود تکنولوژی به زندگی انسان روند کندی گذشته کنار رفته و سرعت آن با شتاب بسیار زیاد در حال طی کردن است. این تحولات ایجاب می کند انسان نیز خود را با آن وفق دهد و با استفاده درست از این نعمت ها با حداقل هزینه و حداکثر نتیجه را کسب کند که داداَپ نیز در راستای مسئولیت اجتماعی که از اصول بنیادین مجموعه است خود را با این تحول هماهنگ نموده و با استفاده از وکلای تخصصی و آگاه که دارای سوابق علمی و کاری پرباری هستند در کمترین زمان ممکن بهترین مشاوره حقوقی آنلاین را به کاربران خود عرضه کند حسن بزرگ این کار، گذشته از جلوگیری از اتلاف وقت و سهولت دسترسی، تخصص گرایی و مهم تر از همه هزینه مناسب که به نوعی توافقی است می باشد.