داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

علل مسدودی حساب چیست و برای رفع مسدودی حساب چه باید کرد؟

  0
 7140

 ازجمله مشکلاتی که صاحبان حساب با آن مواجه می شوند مسدود شدن حسابشان به دلایل مختلف می باشد. مسدود شدن حساب اشخاص به معنای بازداشت وجوه می باشد به این صورت که صاحب حساب از دسترسی نسبت به حساب خود محروم شده و قادر به فعالیت با حساب خود نمی باشد. مسدود شدن حساب اشخاص دلایل متفاوتی دارد که مهمترین دلیل آن حفظ حقوق اشخاص می باشد، البته دلایل دیگری چون تقاضای صاحب حساب، دستور بانک مرکزی و دستور مقامات قضایی نیز می تواند سبب انسداد حساب را فراهم نماید.

در این مقاله به دلایلی که سبب مسدود شدن حساب اشخاص می شود  و همچنین طرق رفع این مسأله می پردازیم.

علل مسدودی حساب:

علل مسدودی حساب:

مسدود شدن حساب بانکی دلایل مختلفی دارد از جمله این علل:

      1. دستور مراجع قضایی جهت حفظ حقوق متقاضی(خواهان یا شاکی) یا  محکوم له: براساس قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، دادگاه‌ها در مقابل درخواست محکوم‌له مکلف به شناسایی حساب‌های بانکی اشخاص هستند. مرجع اجراکننده رأی باید به درخواست محکوم له به بانک مرکزی دستور دهد که فهرست کلیه حساب‌های محکوم علیه در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را برای توقیف به مرجع مذکور تسلیم کند.

نکته: در صورتی که فردی خواستار تأمین خواسته باشد می تواند حتی پیش از طرح دعوا نسبت به توقیف حساب طرف مقابل اقدام نماید.

بنابراین مراجع دارای صلاحیت قضایی می‌ توانند دستور بازداشت موجودی حساب بانکی اشخاص حقیقی یا حقوقی را به سود ذی نفع اعم از دولت یا اشخاص ثالث صادر کنند و یا از وضع حساب آنها کسب اطلاع نمایند. بانک ها نیز ناگزیر به اجرای احکام صادره یا دستورات قضایی هستند.

       2.  تقاضای صاحب حساب 

       3. دستور شورای حل اختلاف جهت احقاق حق یا تأمین خواسته: مسدود شدن حساب توسط شورای حل اختلاف تقریبا مشابه محاکم قضایی می باشد.

       4.  دستور پلیس فتا به دلیل استفاده از حساب جهت فیشینگ و کلاهبرداری یا پولشویی، شرط بندی و یا به دلیل قصد دیگری جهت برداشت از حساب با وارد کردن رمز اشتباه می باشد.

       5.  ضمانت وام: در صورتی که دریافت کننده وام نسبت به تعهداتش عمل نکند حساب ضامن مسدود می شود.

       6. چک بلامحل: در صورت صدور چک بلامحل توسط دارنده حساب، بانک به مدت هفت سال از زمان تاریخ چک برگشتی حساب او را مسدود خواهد کرد.

       7. دستور اداره ثبت: دعاوی که مستند به سند رسمی یا لازم الاجرا باشد. مثل دریافت مبلغ مندرج در چک یا دریافت مهریه

       8. واریزی های با رقم بالا: در صورتی که واریزی بیش از حد استاندارد به حساب دارنده صورت گرفته باشد بانک نسبت به انسداد حساب و ممنوعیت صاحب حساب از انتقال وجه اقدام می نماید.

نکته: مبلغ واریزی فراتر از سقف، برای حساب‌های شخصی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان و برای حساب‌های شرکتی و حقوقی بیش از یک میلیارد تومان مشخص شده است.

نکته: روش برخورد بانک‌ها در این نوع مسدودی با هم متفاوت است؛ برخی اطلاع می‌دهند و همان ابتدا از شما می‌خواهند دلیل این واریزی را مشخص کنید. برخی دیگر، با مسدود کردن موقت حساب، مشتری را غافلگیر می‌کنند!

     9. تراکنش های سریالی: در واریزی های سریالی علی رغم اینکه مبلغ پایین تر از سقف است اما بانک به دلیل تراکنش‌های ناگهانی با مبالغ خرد، تا مشخص شدن علت این واریزی‌های پرشمار،  حساب را مسدود می کند. به طور مثال صاحب حساب بدون اطلاع دادن به بانک برای کمک‌های خیریه، شماره حساب یا کارت خود را در اختیار دیگران قرار می دهد و در پی آن واریزی های متعددی به حساب او انجام می شود. بانک برای مشخص شدن علت این واریزی‌های پرشمار و سریالی حساب را مسدود می‌کند.

نکته: تفاوت این مسدودی با مدل قبلی در این است که در واریزی‌های درشت، امکان انتقال وجه مسدود می‌شود و در این مدل، امکان واریز وجه هم مسدود می‌شود.

    10. مقررات داخلی بانک ها:راکد بودن حساب به مدت طولانی و یا ناقص بودن مدارک صاحب حساب می تواند سبب مسدود شدن حساب دارنده آن حساب توسط بانک شود.

    11. دستور بانک مرکزی

رفع توقیف حساب بانکی چگونه و توسط چه مراجعی صورت می گیرد؟

 مراجع قضایی مانند مراجع دادسرای عمومی و انقلاب، قضات دادگاه های حقوقی و کیفری، قضات شعب اجرای احکام دادگاه‌ های حقوقی می توانند نسبت به مسدودی حساب بانکی اقدام کنند، البته مراجع اداری مثل اجرای ثبت نیز می توانند نسبت به مسدودی حساب اقدام نمایند. برای رفع توقیف حساب می بایست نسبت به رفع موضوعی که سبب مسدود شدن حساب شده است اقدام نمود. پس از آنکه علت مسدود شدن حساب از سوی مراجع قضایی یا اداری برطرف شد، از سمت همان مرجع بایستی دستور رفع توقیف را دریافت کرده و به بانک ارائه نمود. برای استعلام و پیگیری موردی حساب و رفع مسدودی آن، لازم است که شماره مسدودی ۱۶ رقمی از شعب بانک های مربوطه که در آن حساب دارید را ارائه دهید، همچنین جهت پیگیری پاسخ بانک ها نسبت به نامه انسداد حساب، به همان مرجع قضایی یا اداری که دستور مسدودی حساب را داده است مراجعه نموده و از روند پرونده آگاه شوید. در نهایت نسبت به رفع انسداد حساب از طریق دستی یا سیستمی اقدام نمایید.

شرایط رفع مسدودی حساب بانکی در مورد چک برگشتی

شرایط رفع مسدودی حساب بانکی در مورد چک برگشتی

قانون جدید چک، در رابطه با شرایط رفع مسدودی حساب بانکی و مدت زمان رفع آن، مقررات جدید را وضع نموده و تبصره 3 ماده 5 مکرر این قانون، به این سوال که چگونه حساب مسدود شده را باز کنیم، پاسخ داده است. مطابق تبصره مذکور، شرایط رفع مسدودی حساب بانکی، عبارتند از:

در وضعیتی که علت مسدودی حساب بانکی فرد، کسری مبلغ چک برگشتی بوده، واریز کسری مبلغ چک، به حساب جاری نزد بانک حساب چک، شرط رفع مسدودی حساب می باشد.

یکی دیگر از شرایط رفع مسدودی حساب بانکی، آن است که صادرکننده چک برگشتی، لاشه چک را به بانک برگرداند که در این حالت، مدت زمان رفع مسدودی حساب، بسیار کوتاه خواهد بود.

دریافت یک رضایت نامه محضری از دارنده چک یا گرفتن نامه رسمی از شخص حقوقی دولتی یا عمومی غیر دولتی دارنده چک و ارائه آن به بانک، از دیگر شرایط رفع مسدودی حساب بانکی می باشد.

یکی دیگر از شرایط رفع مسدودی حساب، آن است که دارنده حساب مسدود شده، برای اخذ یک نامه رسمی از مراجع قضایی یا ثبتی صادرکننده اجراییه، مبنی بر پایان یافتن عملیات اجرایی مربوط به چک، اقدام نماید.

همچنین، دارنده حساب بانکی مسدود شده در اثر چک برگشتی، این امکان را داشته تا یک حکم قضایی، با موضوع عدم بدهکاری خود، در خصوص چک را دریافت کرده و سپس، این حکم را به بانک ارائه کند.

رفع مسدودی حساب بانکی، بدون هیچ گونه اقدامی نیز امکان پذیر بوده که در این صورت، مدت زمان رفع مسدودی حساب، سه سال خواهد بود. با این توضیح که اگر، از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت چک برگشتی، مدت سه سال، سپری شده و در خلال این مدت، هیچ دعوای حقوقی یا کیفری، در دادگاه حقوقی یا دادسرا، در خصوص چک و توسط دارنده چک، علیه صادرکننده اقامه نشود، مسدودی حساب، رفع خواهد شد.

نحوه و مراحل رفع مسدودی حساب بانکی از طریق درگاه www.internet.ir

در صورتی که مسدودی حساب بانکی، به دستور حوزه معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، انجام گرفته باشد، در پاسخ به این سوال که چگونه حساب مسدود شده را باز کنیم، باید گفت که متقاضی می تواند به درگاه درخواست رفع انسداد از حساب مسدود شده، در سایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مراجعه کند.

در مرحله بعد، دارنده حساب بانکی مسدود شده، با تکمیل فرم مربوطه، می تواند برای رفع مسدودی حساب خود اقدام نماید.

نکته: رفع مسدودی حساب می تواند به صورت حضوری و غیر حضوری صورت گیرد در صورتی که خواهان تسریع رسیدگی می باشید شیوه حضوری را انتخاب نمایید.

نکته: در مراجعه حضوری و دستی فقط باید به ادارات حقوقی بانک ها در تهران مراجعه گردد.

رفع انسداد حساب از طرف دعاوی کیفری

دادگاه می‌تواند مبلغ شکایت شده را در حساب کسی که از او شکایت شده توقیف نماید؛ که این موضوع در دادسرای جرایم رایانه‌ای هنگامی که در نقل و انتقالات اینترنتی اتفاق مشکوکی رخ داده شود و شاکی خصوصی موضوع را پیگیری و بررسی نماید اغلب مرسوم است. این مسئله در امور کیفری جهت سرعت دادن در رسیدگی حضور هر چه سریع‌تر متهم و حفظ حقوق شاکی به ویژه در زمانی که فرد از او شکایت شده هنوز شناخته نشده با دستور مسدودی حساب از طرف دادسرا صادر می‌شود؛ که این دستور در جهت اجرای حکم از طریق بانک و حساب مورد نظر به کلانتری و اداره آگاهی از طرف دادسرای جرایم رایانه‌ای به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود. در صورتی که محکوم نسبت به پرداخت مبلغ اقدام نماید و یا اینکه موضوع شکایت منتفی شده و منجر به قرار منع تعقیب گردد مرجع کیفری نسبت به رفع توقیف از حساب بانکی اقدام می نماید.

در صورتی که رفع مسدودی حساب به دلیل گذشت شاکی باشد می توانید به صورت حضوری به همان شعبه رفته و لایحه خود را تقدیم کرده و تقاضای رفع مسدودی را با توجه به اینکه محکوم له به تمام حق  حقوق خود رسیده است را بنمایید و یا می توانید از محکوم له درخواست نمایید اینکار را برای شما انجام داده و درخواست رفع مسدودی را بنماید. البته لازم به ذکر است که در  بعضی از شعبات می توان به صورت اینترنتی هم لایحه ارسال کرد چنانچه مسدودی حساب شما از شعبه ای غیر از شعبه ای که نیابت گرفته است باشد می توانید به صورت اینترنتی لایحه ارسال نمایید در غیر اینصورت چنانچه شعبه نیابت گیرنده دستور مسدودی حساب شما را داده باشد می توانید از آنجا پیگری نمایید.

رفع مسدودی حساب بانکی توسط دادگاه

مراجع قضایی اعم از شعبه های تحقیق دادسرای عمومی و انقلاب، دادگاه های حقوقی و کیفری، اجرای احکام دادگاه های حقوقی و دادسرای های عمومی و انقلاب توانایی آن را دارند که در اجرای برخی از مواد قانونی همچون ماده ۱۹ قانون شیوه اجرای محکومیت های مالی، مواد ۵ مکرر قانون صادر شدن چک ۱۳۵۵ با اصلاحات و الحاقات پس از آن، حساب بانکی اشخاص را مسدود کنند.  بعد از زایل گشتن علت یا موانع انسداد حساب، می بایست نسبت به رفع مسدودی آن نیز اقدام کرد که برای این منظور می بایست به نکاتی عنایت نمود و حسب مورد به اداره حقوقی بانک مربوطه نیز مراجعه کرد. جهت استعلام و پیگیری موردی حساب و رفع مسدودی آن، ارائه شماره مسدودی ۱۶ رقمی از شعبه های بانک های مربوطه که در آن حساب دارید، الزامی است، به شعبه های بانک های تهران هم می توانید مراجعه نمایید. در راستای پیگیری پاسخ بانک ها نسبت به نامه انسداد حساب، به همان مرجع صدور نامه مسدودی دادسرا یا دادگاه یا اجرای احکام مراجعه نمایید.

نکته: جهت رفع مسدودی حساب بانکی در دعاوی حقوقی قبل از صدور حکم دفاعیات را سریعاً به قاضی مربوطه ارائه دهید و اگر مسدود شدن حساب بعد از صدور حکم و به دلیل پرداخت محکوم به بود سریعاً نسبت به پرداخت مبلغ اقدام نمایید که حساب شما از حالت انسداد خارج گردد.

رفع مسدود شدن حساب بانکی توسط پلیس فتا

رفع مسدود شدن حساب بانکی توسط پلیس فتا

در صورتی که حساب بانکی اشخاص از سوی پلیس فتا مسدود شده باشد و علل آن مرتفع شده باشد یا صاحب حساب خواهان رفع علل باشد، صاحب حساب می بایست ابتدا به بانک مراجعه نماید و شماره نامه و مرکز پلیس فتایی که حساب او توسط آن مسدود شده است را از بانک دریافت کند. بعد از آن به سامانه پلیس فتا مراجعه کرده و با یافتن شماره تلفن مرکز مربوطه نسبت به رفع انسداد حساب بانکی اش اقدام نماید.

نکته :در صورتی که مسدود شدن حساب توسط پلیس فتا صورت گرفته باشد حاوی کد sju  می باشد.

نکته: با ورود به درگاه www.cyberpolice.ir می توانید شماره تلفن و آدرس پلیس فتای موردنظر را دریافت نمایید.

رفع مسدودی حساب از طریق سامانه تحقیقات الکترونیک eers.ir

یکی دیگر از مراکز مسدود کننده حساب سامانه هوشمند تحقیقات الکترونیک می باشد. این سامانه به بررسی تراکنش های حساب می پردازد و در صورتی که تراکنش غیرعادی باشد به صورت خودکار اقدام به مسدود کردن حساب می پردازد . در صورتی که حساب از طریق این سامانه مسدود شده باشد صاحب حساب باید با ورود به این سامانه و تکمیل مشخصات نسبت به بارگذاری مدارک و مستندات خود اقدام نموده و از طریق کد پیگیری صادر شده نسبت به  پیگیری وضعیت حساب خود اقدام نماید.

نکته:در صورتی که در نامه ارائه شده از طرف بانک با  کد cju یا واکنش سریع مواجه شدید پیگیری از طریق پلیس فتا را رها کرده و نسبت به رفع مسدودی از طریق این سامانه اقدام نمایید.

سخن پایانی

مسدود شدن حساب اشخاص می تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد به همین منظور لازم است صاحب حساب ابتدا نسبت به علت انسداد حسب آگاه شده و پس از آن نسبت به رفع این مسأله اقدام نماید. گروه وکلای متخصص داداپ با بهره گیری از وکلای متخصص در زمینه آزادسازی حساب های بانکی اشخاص آماده ارائه خدمات حضوری و غیر حضوری به کاربران گرامی می باشد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha