داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

وکیل طلاق

  0
 3741

طلاق زمانی اتفاق می‌افتد که طرفین پس از مدتی به این نتیجه می‌رسند که ادامه زندگی مشترک با یکدیگر برای آنها مقدور نیست. زمانی که مرد و زن با مشکلات فراوانی در زندگی مواجه شوند، گاها بر خلاف میل خود، چاره‌ای جز پایان رابطه نخواهند داشت.مطابق قانون مدنی، هم مرد و هم زن می‌توانند درخواست طلاق بدهند و می‌توانند با استفاده از وکلای مجرب، پیگیری دادخواست طلاق را به وی بسپارند. در ادامه این مطلب به شرایط طلاق، شرح وظایف وکیل طلاق و هزینه‌های آن پرداخته‌ایم.

وکیل طلاق در ایران

وکیل طلاق کیست و چه وظایفی دارد؟

با توجه به اینکه در کشور ما طلاق  یک مسئله مهم و گسترده است و افراد در صورت بروز کوچکترین مشکل در زندگی زناشویی تصمیم به طلاق می‌گیرند، استفاده از وکیل طلاق که در این زمینه دارای تخصص و تجربه است می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در واقع وکیل طلاق فردی است که با تحصیل در رشته حقوق و کسب پروانه وکالت در زمینه طلاق و مسائل مربوط به آن دارای تخصص و تبحر خاصی است. از طرفی دارای روحیه منعطف و سازش دهنده بوده و تمام تلاش او جهت جلوگیری از طلاق و انسجام بنیان خانواده است.
فردی که وکیل طلاق می‌شود می‌بایست:

  • در حدود وکالت نامه عمل کرده و از آن عدول نکند.
  • تمامی تلاش خود را در جهت احقاق حق موکل خود بکار گیرد.
  • سعی در یافتن و ارائه مدارک و مستندات جهت دفاع از موکل.
  • در مراحل دادرسی حاضر شود.
  • منصف باشد.
  • موکل را از حقوق خود و سیر مراحل رسیدگی آگاه کند.
  • تمام تلاش خود را جهت حفظ بنیان خانواده و سازش بکار گیرد.
  • از تجربیات پرونده‌های سابق استفاده کرده و روند پرونده را تسریع بخشد.
  • پیگیری دائم پرونده از مراجع رسیدگی و موکل.

مزایای مشاوره با وکیل طلاق چیست؟

با توجه به اینکه رویه قضایی در مورد پرونده‌های طلاق با اساسی‌ترین بنیان اجتماعی گره خورده است، مدت زمان طولانی به درازا می‌کشد. ممکن است افراد با توجه به ناآشنایی با رویه دلسرد شده و صبر و مقاومت پیشه نگیرند. پس بهتر است که با وکیل متخصص در این زمینه صحبت کرده و مشاوره‌های لازم در این زمینه را دریافت کنند. از طرفی افراد بر این باورند که حضور آنها در تمامی مراحل لازم است و عدم حضور آنها دارای پیگرد قانونی است. در حالی که اگر به وکلا مراجعه کنند، ضمن مشاورات متوجه خواهند شد که نیاز به حضور آنها در مراجع رسیدگی نبوده و وکلا می‌توانند این اقدام را انجام دهند. همچنین استفاده از وکیل طلاق به دلیل اینکه وکلا با شعب دادگاه و رویه آنها آگاه هستند سبب می‌شود که افراد در چنین پرونده‌هایی مدت زمان کمتری را صرف کنند.


بیشتر بخوانید: انواع دعاوی خانوادگی در حیطه کاری وکلای خانواده


حق الوکاله یا هزینه وکیل طلاق

برای پرداخت حق الزحمه وکیل می‌بایست به این نکته توجه کرد که حدود اختیارات وکیل تا چه میزان است و وکیل تا چه مرحله‌ای از پرونده را هدایت می‌کند. بنابراین میزان دستمزد متفاوت خواهد شد. از طرفی ممکن است وکیل فقط مشاوره داده یا لایحه و دادخواست تنظیم کرده و در مراحل دادرسی حاضر نشود. بنابراین نمی‌توان به طور مشخص مبلغ واحدی را برای تمام خدمات ارائه شده توسط وکیل در نظر گرفت. نکته حائز اهمیت این است که اساس دریافت حق الزحمه توافق طرفین در این زمینه بوده و در صورتی که توافقی حاصل نشود برای هریک از خدمات ارائه شده می‌توان تعرفه قانونی را در قرارداد داخل نمود.

دستمزد وکیل برای طلاق

چند نکته در مورد وکیل طلاق

  • وکیل طلاق در درخواست طلاق از طرف زن

با توجه به اینکه طلاق حق مرد است و اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد، با توجه به چند مرحله‌ای بودن چنین طلاقی بهتر است از مشاوره و وکالت متخصص در این زمینه جهت تنظیم دادخواست و لوایح خود بهره بگیرد. در این صورت می‌تواند شرایط قانونی را رعایت کرده و از چالش‌های پیش رو دور بماند. زیرا وکلا با توجه به تخصص و تجربه‌ای که در این زمینه دارند بهتر میتوانند ‌چنین پرونده‌هایی را پیگیری کنند. علاوه بر این استفاده از وکیل سبب جلوگیری از پرداخت هزینه‌ اضافی و جلوگیری از اتلاف وقت می‌شود. نکته‌ای که در اینجا نیاز به بیان دارد این است که برخلاف تصور عامه که در چنین طلاقی زن هیچ حقی را دریافت نمی‌کند (مهرم حلال و جونم آزاد)، بهره گیری از وکیل سبب می‌شود که حقوق زنان تضعیف نشود.

  • وکیل طلاق در درخواست طلاق از طرف مرد

براساس قانون و شرع طلاق حق مرد است و مرد می‌تواند هر زمان که بخواهد همسر خود را طلاق دهد و برای انجام طلاق نیاز به رضایت زن ندارد. اما قبل از اینکه صیغه طلاق که به درخواست مرد صورت گرفته است جاری شود جلسات مشاوره، ارجاع به داور و حضور در دادگاه لازم است. بنابراین بهتر است که برای انجام چنین طلاقی از وکلا استفاده شود. زیرا باعث می‌شود که زوج کمتر در مراحل رسیدگی حاضر شده و همچنین متوجه شود که در ازای طلاق می‌بایست چه حقوقی را به زوجه پرداخت کند. همچنین از تدوین دادخواست و لوایحی که می‌‌تواند بر ضد مرد مورد استفاده قرار گیرد و یا خارج از موضوع است جلوگیری شود.

  • حدود اختیارات وکیل طلاق توافقی

در طلاق توافقی که بر مبنای ازدواج دائم است، طرفین بعد از مدتی به این نتیجه می‌رسند که ادامه زندگی مشترک با یکدیگر برای آنها مقدور نیست. به همین دلیل با توافق دوجانبه تصمیم به جدایی از هم می‌گیرند. چون اساس و شرایط طلاق توافقی بر مبنای توافق است زوجین قبل از ثبت چنین طلاقی در زمینه مسائلی که برای آنها اهمیت دارد با همدیگر گفتگو کرده و حاصل گفتگوی خود را که بر مبنای تصمیم هر دو است بر روی برگه‌ای نوشته و به عنوان مستندات نگه می‌دارند. اموری که زوجین در مورد آن گفتگو کرده و از نظر آنها دارای اهمیت است شامل مواردی از قبیل: مهریه، حضانت فرزند، جهیزیه، اجرت المثل و... است. افراد ممکن است که به دلیل تعارفاتی که با هم دارند از خیلی از مزایای خود در چنین طلاقی صرف نظر کنند و اینجاست که بهره گیری از وکیل متخصص در این زمینه می‌تواند بسیار با اهمیت و نتیجه بخش باشد. طبق قانون، اختیار وکیل شامل تمام مراحل رسیدگی است، مگر مواردی که توسط موکل استثناء شده است. ازجمله اختیارات وکیل طلاق توافقی را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

بهترین وکیل طلاق

  • عدم نیاز به حضور موکل در تمامی مراحل رسیدگی
  • سازش میان طرفین در صورت بروز اختلاف
  • تنظیم توافق نامه
  • قبول کلیه حق و حقوق قانونی زوجه
  • حضور در دفاتر ثبت طلاق و اجرای صیغه طلاق 
  • احقاق حق موکل
  • وکالت در تعیین کارشناس
  • وکالت در ادعای اعسار
  • وکالت در استرداد جهیزیه
  • وکالت در تعیین و تکلیف حضانت فرزندان
  • وکالت در تعیین نفقه فرزند مشترک
  • وکالت در مراجعه به مشاور

مزایای وصول مهریه توسط وکیل مهریه


مشاوره با وکیل طلاق به صورت تلفنی ،حضوری و آنلاین در داداپ

گروه وکلای داداَپ با استفاده از وکلای مجرب و مشاوران زبده در زمینه‌های مربوط به طلاق توافقی، طلاق، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه با ارائه مشاوره حقوقی حضوری، آنلاین و تلفنی این امکان را فراهم کرده است. بنابراین افراد راحتتر می‌توانند از خدمات وکلای پایه یک دادگستری در این زمینه با پرداخت هزینه کمتر بهره بگیرند.

سوال از وکیل طلاق

  1. آیا نیاز به حضور زوجین در مراحل رسیدگی است؟

در صورتی که طرفین پیگیری طلاق خود را به وکلا بسپارند نیاز به حضور آن ها در مراحل رسیدگی نیست.

  1. طلاق بائن چه تفاوتی با طلاق رجعی دارد؟

در طلاق رجعی مرد پس از طلاق در مدت عده می‌تواند به زن رجوع کرده و رابطه زوجیت آنها بدون خواندن صیغه عقد مجدد برقرار شود. در حالی که در طلاق بائن چنین حقی برای مرد وجود نداشته و برای از سر گیری زندگی سابق می‌بایست صیغه نکاح مجددی خوانده شود.

  1. عده طلاق چه میزان است؟

برای تعیین اینکه در طلاق زن می‌بایست چه مدت عده نگه دارد زمان واحدی وجود ندارد. زیرا بسته به عواملی مانند باردار بودن، یائسه بودن، باکره بودن و شرایطی از این قبیل مدت متفاوت بوده و گاهی زن عده نگه نمی‌دارد.

برای مشاوره و انتخاب بهترین وکلا از سراسر ایران روی لینک رو به رو کلیک کنید: انتخاب بهترین وکیل

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha