داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

وکیل مهریه

  0
 4400

برای اینکه زن بتواند مهریه خود را طلب کند، در صورتی که با قانون و پیچ و خم‌های آن آشنا نباشد، حقوق او تضعیف خواهد شد. بنابراین بهتر است که از وکیل متخصص در این زمینه استفاده کند. در واقع وکیل متخصص در زمینه مهریه که اصطلاحاً وکیل مهریه قلمداد می‌شود، فردی است که به صورت خاص و تخصصی در زمینه پرونده‌های خانوادگی و بخصوص مهریه کار کرده و با قوانین حوزه مهریه و رویه قضایی در زمینه چنین پرونده‌هایی به خوبی آشنا است. لذا می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن زوجه را به حقوق مالی خود برساند. این وکیل است که تشخیص می‌دهد که بهتر است زن برای وصول مهریه خود از طریق دادگاه عمل کند یا اجرای ثبت؟ اما وکیل مهریه در کنار اینکه وکالت چنین پرونده‌هایی را برعهده می‌گیرد دارای وظایفی نیز هست. در ادامه به شرح مواردی پرداخته‌ایم که توسط یک وکیل مهریه انجام خواهد شد.

وکیل مهریه کیست و چه وظایفی دارد؟

در روابط بین زوجین مهریه به عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق زن دارای اهمیت بسزایی است. دلیل اهمیت مهریه برای زن این است که زن یک پشتوانه مالی داشته باشد. در شرع مقدس اسلام و همچنین قانون مدنی بحث مهریه مورد توجه قرار گرفته و انواع مهریه و شرایطی که سبب می‌شود، زن از آنها برخوردار شود تعیین شده است. مهریه دارای 3 نوع است که در ادامه هریک را مختصرا شرح می‌دهیم:

  1. مهرالمسمی

نوعی از مهریه است که زوجین در هنگام نکاح آن را تعیین کرده و در میزان و نوع آن با هم به توافق می‌رسند.

  1. مهرالمثل

نوعی از مهریه است که در هنگام نکاح تعیین نشده و مبنای تعیین آن وضعیت خانوادگی زن است.

  1. مهرالمتعه

این مهر مربوط به زمانی است که مهر در عقد ذکر نشده و مرد قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد و مبنای آن وضعیت اقتصادی و استطاعت مالی مرد است.

با توجه به اینکه زن در حالت عادی مهریه خود را مطالبه نمی‌کند، در صورتی این کار را انجام می‌دهد که قصد طلاق یا تحت فشار قرار دادن همسر خود را داشته باشد. لذا وکیل می‌بایست تمام تلاش خود را در این را به کار گیرد که بنیان خانواده را حفظ کرده و آنها را به سمت سازش سوق دهد. اما اگر موفق به سازش نشد و قصد زوج برای دریافت مهر جدی بود، وکیل می‌بایست تمام تلاش خود را به کار گیرد که حق زن را مطالبه کرده و مانع از این شود که حقوق او تضعیف شود.

وکیل مهریه


بیشتر بخوانید: شرایط طلاق از طرف زن


مزایای وصول مهریه توسط وکیل مهریه

امروزه با توجه به پیچیدگی علوم مختلف و تخصصی شدن آنها، به سختی می‌توان در حوزه‌های مختلف وارد شد و به نتیجه مطلوب رسید. یکی از این علوم، علم حقوق است که دارای قوانین مختلف بوده و هرکسی نمی‌تواند در خصوص پرونده‌های مربوط به این رشته به تنهایی به حق خود دست یابد. بنابراین نیازمند استفاده از وکلای متخصص در زمینه پرونده خود است. همانطور که گفتیم یکی از مباحث حقوقی زیر شاخه حقوق خانواده، مبحث مهریه است. در ادامه مزایای بهره گیری از وکلا در چنین پرونده‌هایی را ذکر می‌کنیم:

  • استفاده از وکیل سبب می‌شود مدت زمان کمتری صرف شود.
  • با استفاه از وکیل نیاز به مراجعه حضوری زوجه در دادگاه و مراحل رسیدگی نیست.
  • با توجه به اینکه وکیل از طرق توقیف اموال زوج به خوبی آگاه است، لذا می‌تواند از ابتدا سبب جلوگیری از تضعیف حقوق زوجه شود.
  • در صورتی که زوج حاضر نشود، وکیل می‌تواند درخواست جلب زوج را بدهد.
  • ممنوع الخروج کردن زوج
  • رد دادخواست اعسار زوج

نرخ وکالت مهریه چقدر است؟

وکالت در خصوص پرونده مهریه می‌تواند شامل مشاوره، تنظیم اظهارنامه، دادخواست، لایحه و یا استفاده از وکیل در تمامی مراحل و انعقاد قرارداد با او باشد. لذا نمی‌توان هزینه ثابتی را جهت انجام چنین اموری بیان کرد. لازم به ذکر است که در تمامی پرونده‌های حقوقی اساس کار مبتنی بر توافق طرفین است (مثلا درصدی از مهریه) و اگر در چنین پرونده‌هایی توافقی حاصل نشد براساس تعرفه عمل می‌شود. به طور مثال در خصوص مشاوره معمولا مبلغی بالغ بر 200 هزار تومان به ازای هرساعت دریافت می‌شود. نکته‌ای که در اینجا باید بیان شود این است که تخصص وکیل و سابقه او نیز در تعیین قیمت اثرگذار است.

نرخ وکالت مهریه چقدر است؟

برای مشاوره و انتخاب بهترین وکلا از سراسر ایران روی لینک رو به رو کلیک کنید: انتخاب بهترین وکیل

معیارهای انتخاب یک وکیل مهریه

برای انتخاب وکیل در زمینه مهریه می‌بایست به امور زیر توجه کرد:

  • داشتن پروانه وکالت پایه یک دادگستری
  • تخصص در زمینه پرونده‌های خانواده و علی الخصوص مهریه
  • تجربه بالای در زمینه پرونده‌های مشابه
  • موفقیت در پرونده‌های پیشین
  • فن بیان قوی و قدرت بالا در دفاع از حقوق موکل
  • آشنایی با روند رسیدگی پرونده در مراحل مختلف رسیدگی
  • قدرت نگارش بالا در تنظیم دادخواست، لوایح و...

لازم به ذکر است که موارد مطرح شده فقط نمونه‌هایی از ویژگی‌های وکیل مهریه است که به صورت مختصر بیان شده است.

مشاوره با وکیل مهریه به صورت تلفنی،حضوری وآنلاین در داداپ

شما می‌توانید با بهره گیری از خدمات گروه داداپ در خصوص وصول مهریه به صورت حضوری و غیرحضوری به حقوق خود دست یافته و هزینه و زمان کمتری را صرف کنید.

سوالات متداول در مورد وکیل مهریه

  1. آیا پس از فوت زن امکان دریافت مهریه توسط وراث او وجود دارد؟

بله، مهریه جز حقوق مالی است که به صورت قهری به ورثه منتقل می‌شود و آنها می‌توانند آن را به مقدار سهم خود از زوج دریافت کنند.

  1. آیا خودرو مرد، در مقام پرداخت مهریه قابل توقیف است؟

در قانون سابق وضع به این صورت بود که خودرو جز مستثنیات دین محسوب می‌شد، لذا قابل توقیف از سوی زوجه نبود. اما با اصلاح آن در سال‌های اخیر و خارج شدن خودرو از مستثنیات دین، قابل توقیف است. البته لازم به ذکر است که اگر خودرو وسیله معاش زوج باشد امکان توقیف وجود ندارد.

  1. آیا امکان دریافت مهریه با میزان 500 سکه وجود دارد؟

طبق قانون مهریه تا میزان 110 سکه قابل وصول است و مازاد برآن در صورتی قابل وصول است که زن ثابت کند که مرد توانایی مالی برای پرداخت را دارا است.

  1. آیا زن فقط با طلاق می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند؟

برخلاف تصور عامه دریافت مهر ربطی به طلاق ندارد و زن می‌تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را مطالبه کند و مرد موظف به پرداخت دین خود نسبت به همسرش است.

  1. آیا زن می‌تواند در ازای بخشش مهریه طلاق بگیرد؟

در طلاق توافقی و طلاق خلع زن در ازای بخشش قسمتی از مهریه یا کل آن مرد را راضی به طلاق می‌کند، چون طلاق حق مرد است و زن در ازای چشم پوشی از یکسری مزیت‌هاست که به این مهم دست می‌یابد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha