داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

وکیل سرقت

  0
 3137

سرقت یکی از انواع جرایم کیفری می باشد که در جامعه کنونی به دلیل مشکلات اقتصادی، نبود ابزار پیشگیرانه و همچنین، مسائل خانوادگی و پرورشی فرا گیر می باشد. سرقت در واقع با توجه به تعریفی که قانون گذار در قانون مجازات اسلامی از آن ارائه داده است جرمی است که در آن سارق مال دیگری را می رباید. سرقت به دو نوع حدی و تعزیری تقسیم می شود. سارق و شاکی بدون حضور وکیل دچار مشکلاتی در اثبات جرم و همچنین، میزان مجازات می گردند. بنابراین بهتر است که افراد از خدمت وکلا در زمینه جرم سرقت استفاده نمایند و از بروز عواقب جبران ناپذیر جلوگیری نمایند. در ادامه به تعریف سرقت، راه های اثبات آن و همچنین، مزایای استفاده از وکیل در زمینه جرم سرقت می پردازیم.

وکیل سرقت

وکیل سرقت کیست و چه وظایفی دارد؟

 جرم سرقت از جمله جرایم کیفری است که در آن مال دیگری ربوده می شود و این مال می تواند متعلق به شخص حقیقی یا حقوقی باشد. جرم سرقت از جمله جرایم غیر قابل بخشش می باشد و همین باعث می شود این جرم اهمیت بسزایی داشته باشد. در این جرم مانند سایر جرایم بهتر است که شاکی و متشاکی از وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه استفاده نماید. وکیلی که در این زمینه فعالیت می نماید وکیل سرقت نامیده می شود. در واقع وکیل سرقت فردی است که در زمینه سرقت و انواع آن دانش حقوقی بالایی داشته، آرای رویه قضایی آشنا بوده و تجربه قبول پرونده های سرقت را داشته و در آن پرونده ها موفقیت لازم را کسب نموده است. بنابراین بهتر است هر فردی می تواند از حقوق موکل خود دفاع نماید. 
وکیل سرقت دارای وظایفی می باشد که در ادامه به چند مورد از آن ها می پردازیم:

  •  نسبت به قوانین در حوزه سرقت آگاهی کامل داشته باشد و دانش خود را در این حوزه به روز نماید.
  • نهایت تلاش خود را در زمینه دفاع از موکل خود بکار گیرد و در صورت اثبات مجرمیت موکل خود سعی در کاهش مجازات او با ابزارهای تخفیفی نماید.
  • وکیل می بایست در تنظیم شکواییه و لایحه نهایت دقت خود را بکار گرفته و امانت دار خوبی در حفظ حقوق موکل خود باشد.
  • وظیفه شناس و صادق باشد به این معنا که از سادگی و عدم اطلاع موکل خود سوء استفاده ننماید.
  • موکل  خود را از جریان پرونده و حقوق خود به روشنی آگاه نماید. 
  • موکل خود را به نادرستی امیدوار نکند.

شرایط تحقق جرم سرقت

برای اینکه جرم سرقت اتفاق افتد می بایست شرایطی تحقق یابد که این شرایط در سرقت حدی و تعزیری مشابه یکدیگر بوده ولی در خصوص سرقت حدی گسترده تر بوده که در ذیل به آن ها اشاره می گردد.

  1.  شرایط تحقق سرقت تعزیری: 
  •  سارق از روی عمد و عالمانه مال متعلق به غیر را به رباید بنابراین ربودن به قصد شوخی و اشتباه سرقت محسوب نمی شود. 
  •  فردی که مال او ربوده می شود ناراضی باشد.
  • در سرقت تعزیری به صورت مسلحانه سلاح می بایست به صورت کخفیانه یا ظاهری به کار گرفته شود.
  • مال مسروقه از اموال منقول باشد بنابراین اموال غیر منقول قابل سرقت نمی باشند.

       2. شرایط تحقق سرقت حدی:

  • مال مسروق در حرز باشد.
  • سارق هتک حرز کند.
  • سارق مال را از حرز خارج کند.
  • هتک حرز و سرقت مخفیانه باشد.
  • سارق پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد.
  • ارزش مال مسرئق در زمان اخراج از حرز معادل چهار و نیم نخود طلاق مسکوک باشد.
  • مال مسروق از اموال دولتی، عمومی، وقف عام و یا وقف بر جهات عامه نباشد.
  • سرقت در زمان قحطی صورت نگیرد.
  • صاحب مال شکایت کن و قبل از اثبات سرقت نبخشد.
  • مال قبل از اثبات جرم به ملکیت سارق در نیاید.
  • مال مسروق از اموال سرقت شده یا مغصوب نباشد. 

شرایط تحقق جرم سرقت

راههای اثبات سرقت

جرم سرقت از جمله جرایم غیر قابل گذشت بوده که متشکل از ربودن، مال و متعلق  بودن مال به غیر می باشد و مجموع این سه رکن سبب تحقق جرم سرقت می گردد. پس از اینکه جرم سرقت تحقق پیدا کرد نوبت به اثبات این جرم می رسد. اثبات این جرم از طریق  اقرار، شاهدت شهود و علم قاضی ممکن می باشد که در ادامه هر یک را به طور مختصر شرح می دهیم:

  1. اقرار به سرقت: اولین راه و مهمترین برای اثبات جرم سرقت اقرار خود سارق به ارتکاب این جرم می باشد. برای اینکه این اقرار قابل قبول باشد می بایست اقرار در دادگاه و در نزد قاضی به عمل آید. بنابراین اقرار در نزد ضابطان دادگستری و داسرا نمی تواند اثبات کننده باشد.
  2. شهادت شهود به سرقت: شهادت شهود از جمله ادله ای است که جرم با آن به اثبات می رسد و یکی از جرایمی که با شهادت شهود به اثبات می رسد جرم سرقت می باشد. برای اینکه شهادت شاهد قابل قبول باشد می بایست شاهد ناظر وقوع جرم باشد. تعداد شاهدان برای اثبات این جرم دو مرد عادل می باشد. 
  3. علم قاضی در اثبات جرم سرقت: قاضی با توجه به مستندات از قبیل نظر کارشناس، گزارش ضابطان دادگستری، و ... اطلاعاتی را در خصوص جرم بدست می آرود. به اطلاعاتی که قاضی برای اثبات به آن ها استناد می کند علم قاضی نامیده شده که می تواند مبنای اثبات جرم سرقت باشد. 
  4. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که جرم سرقت با سوگند و قسامه به اثبات نمی رسد زیرا قسامه در جرایم علیه اشخاص کاربرد دارد.

 مزایای مشاوره با وکیل کیفری چیست؟ 


مزایای مشاوره با وکیل سرقت چیست؟

استفاده از وکیل در تمامی جرایم کیفری می تواند اهمیت بسزایی داشته باشد زیرا قوانین، رویه، دارای پیچیدگی بالایی بوده که بدون استفاده از وکیل متخصص در این زمینه به سختی می توان به حق خود نائل شد و چه بسا عدم استفاده از وکلا باعث تضییع حقوق افراد گردد. استفاده از وکلا علاوه بر اینکه سبب می شود از دانش تخصصی و تجربه آنان در این زمینه استفاده گردد سبب می شود مدت زمان کمتری در پروسه قضایی طی شود و از بروز ضررهای جبران ناپذیر جلوگیری گردد. وکیل سرقت بهتر از اشخاص عادی می تواند دلایل و امارات را در زمان و موقعیت خود بکار گیرد و با توجه به دانش تخصصی بالا، فن بیان شیوا و محکمه پسند از حقوق افراد دفاع نماید. استفاده از وکیل سرقت سبب می شود که میزان مجازات کاهش یافته و دلایل و امارات به درستی به کار گرفته شده و همچنین، شکواییه به درستی تنظیم گردد.

 لازم به ذکر است که مهمترین دلیل استفاده از وکلا حتی اگر کل فرآیند رسیدگی به آن ها واگذار نشود این است که اگر لایحه تقدیمی به دادگاه توسط یک وکیل متخصص سرقت تنظیم گردد می تواند جریان رسیدگی را متحول نموده و دفاعیه قوی و قابل قبولی باشد. 

مزایای مشاوره با وکیل سرقت چیست؟

مشاوره با وکیل سرقت به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین در داداپ

گروه وکلای داداپ با بهره گیری از وکلای متخصص و مجرب آماده ارائه مشاوره حقوقی آنلاین، تلفنی و حضوری به کاربران در زمینه انواع سرقت می باشد. داداپ پلتفرمی است که با استفاده از آن کاربران می توانند از بین وکلای متخصص در زمینه سرقت وکیل مورد نظر خود را با کمترین هزینه، بهترین بهره وری و نزدیک ترین حوزه به محل زندگی خود انتخاب نمایند. 

هزینه مشاوره با وکیل سرقت

مشاوره با وکلای متخصص در زمینه جرم سرقت می تواند به صورت آنلاین و حضوری صورت گیرد. هزینه استفاده از وکیل به صورت مشاوره آنلاین به مراتب کمتر بوده و همچنین، در وقت افراد صرفه جویی می گردد اما این مساله که هزینه چه مقدار است جای بحث دارد به این دلیل که این فاکتور ها در میزان هزینه پرداختی موثر باشد:

  • چه میزان زمان مشاوره دریافت شده باشد، 
  • وکیل متخصص در این زمینه باشد،
  • وکیل چند سال تجربه داشته باشد،
  • مدرک تحصیلی وکیل چقدر است.

نکته حائز اهمیت در این قسمت این است که بنا و اصل در پرداخت هزینه وکیل براساس توافق طرفین می باشد و در صورت عدم توافق هزینه براساس فاکتورهای فوق تعیین می گردد. که حداکثر مبلغ دریافتی توسط وکیل در آیین نامه مشخص شده است.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha