داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

تنظیم شکایت نامه

هزینه تنظیم شکایت نامه اینترنتی توسط وکیل

شکایت نامه نیز به مانند دادخواست، اظهارنامه و سایر درخواست های حقوقی دارای مبلغ مشخصی برای تنظیم توسط وکیل نمی باشد. زیرا تخصص وکلا، تجربه آنها و همچنین، موضوع شکایت در مبلغ دریافتی موثر می باشد. البته مبلغی که معمولا رایج می باشد بالغ بر صد هزار تومان می‌باشد و طبق آیین نامه وکلا می توانند برای تنظیم چنین اوراقی تا پنج میلیون تومان دریافت نمایند و اساس دریافت مبلغ براساس توافق طرفین می‌باشد. 

برای درخواست آنلاین تنظیم شکوائیه قضایی توسط وکلای مجرب داداپ کلیک کنید: تنظیم شکایت نامه

تنظیم شکایت نامه

چرا در تنظیم شکوائیه نیازمند مشاوره وکیل متخصص هستیم؟

برای اینکه بتوانیم در دعوای کیفری به موفقیت لازم دست یابیم ناگزیر به استفاده از وکیل یا مشاور حقوقی در تنظیم شکوائیه می‌باشیم. زیرا در صورتی که از این افراد در تنظیم شکایت نامه خود استفاده نکنیم ممکن است به دلیل اینکه شکایت نامه‌ای نادرست تنظیم نموده یا مواد قانونی اشتباهی را مورد استناد قرار داده باشیم یا اینکه ادله‌ی نا مناسب با شکوائیه را ضمیمه کرده باشیم ممکن است به نتیجه لازم دست پیدا نکنیم. در حالی که استفاده از یک وکیل مجرب و متخصص باعث می‌شود که در تنظیم شکواییه و استنادات راه صحیح را پیموده و از طرفی هزینه و زمان کمتری را صرف کنیم.


مشاوره حقوقی آنلاین در داداپ: بهترین راه برای کسب نظر از وکلا


شکوائیه یا شکایت نامه چیست و چه زمانی نیازمند تنظیم شکوائیه هستیم؟

قبل از پرداختن به تعریف شکوائیه بهتر است که به تفاوت آن با دادخواست بپردازیم. زیرا در میان عامه مردم گاهاً این دو به غلط به جای یکدیگر استفاده می‌شود. دادخواست توسط خواهان و در دعاوی حقوقی تنظیم می‌شوند، درحالیکه شکایت نامه مربوط به امور کیفری می‌باشد. دادخواست حتماً می‌بایست به صورت کتبی و در برگه مخصوص تنظیم گردد درحالیکه شکایت به صورت کتبی یا شفاهی مطرح شده و فرم مخصوصی ندارد. البته با توجه به اینکه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکواییه را به ثبت می‌رسانند در سالهای اخیر شکوائیه با فرم خاصی تنظیم می‌شود، اما این به معنای عدم پذیرش شکوائیه در فرمت های دیگر نمی‌باشد. در واقع شکوائیه درخواستی است که براساس آن  شخص یا اشخاصی از وقوع یک جرم آسیب دیده و از مراجع قضائی می‌خواهند که علاوه بر مجازات فرد متخلف خسارت ناشی از جرم را نیز به آنها بپردازد. بنابراین فردی که شکایت را تنظیم می کند شاکی نامیده شده و طرف مقابل آن مشتکی عنه می‌باشد. 
وقتی که فردی مرتکب تخلفی شده و عمل او جرم باشد می‌توانیم از او شکایت کنیم. در واقع برای ثبت دعاوی کیفری نخستین گام تنظیم شکایت نامه می‌باشد. 

شکوائیه یا شکایت نامه چیست

رایج ترین انواع شکوائیه کیفری

در صورت وقوع هر جرمی اگر آن جرم دارای شاکی خصوص باشد برای به جریان انداختن دعوا می بایست شکایت نامه تظیم شود. بنابراین برای به جریان انداختن پرونده های کیفری می بایست شکایت نامه تنظیم نماییم که این شکایت نامه ها مشمول عناوین مختلفی شده که در ادامه به دو مورد از رایج ترین انواع آن به صورت مختصر می‌پردازیم. 

  • سرقت تعزیری: سرقت به معنای ربودن مال فرد دیگر به صورت پنهانی می باشد. قانون مجازات اسلامی ایران سرقت را شامل سرقت تعزیری و حدی قرار داده است. سرقت تعزیری در صورتی واقع می شود که شرایط حد مهیا نباشد و در اینجا سارق تعزیر می شود. 
  • ضرب و جرح عمدی: ضرب به معنای زدن می باشد و در آن کبودی، تورم و غیره ایجاد می شود در حالی که جرح به معنای زخم زدن است و آسیبی است که باعث خراشیدگی، بریدگی و پارگی که همراه با خونریزی ظاهری می باشد. البته ضرب و جرح ممکن است که با شکستگی استخوان یا زوال عقل نیز واقع شود. مجازات اولیه برای ضرب و جرح عمدی قصاص است و اگر قصاص واقع نشود دیه لازم می شود.

مزایای مشاوره با وکیل سرقت چیست؟


چه نکاتی در نوشتن شکایت نامه اهمیت دارد؟

در ماده 68 آیین دادرسی کیفری مقرر شده که شکایت نامه می بایست حاوی موارد زیر باشد:

  • مشخصات شاکی و یا وکیل وی که شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و در صورت امکان نشانی پیام نگار، شماره تلفن ثابت و همراه و کد پستی می باشد؛
  • مشخصات مشتکی عنه که شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر و ... در صورت امکان می باشد؛ 
  • موضوع شکایت؛
  • تاریخ و محل وقوع جرم؛
  • ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان؛
  • متن شکواییه که شامل شرح مختصر نحوه وقوع جرم، میزان خسارت وارد شده و درخواست از مرجع ذیصلاح با استناد به مواد قانونی؛
  • ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی.

علاوه بر شرایط شکلی که در قسمت بالا بیان شد برای تنظیم شکوائیه می بایست شاکی دارای اهلیت باشد. به این معنا که بالغ، عاقل و رشید باشد. البته در خصوص غیر رشید در دعاوی غیر مالی مشکلی پیش نخواهد آمد. یکی دیگر از شرایط شاکی ذینفع بودن وی می باشد البته مقصود در دعاوی قابل گذشت می باشد.

برای تنظیم شکایت نامه قضایی به صورت آنلاین توسط وکلای مجرب داداپ کلیک کنید: درخواست تنظیم شکوائیه

چه نکاتی در نوشتن شکایت نامه اهمیت دارد؟

نمونه فرم شکوائیه های رایج


نمونه شکوائیه سرقت اموال از منزل مسکونی

شاکی: خانم/آقا … / کد ملی: …/ آدرس: …
مشتکی عنه (متهم): خانم/آقا …/ کد ملی: …/ آدرس: …
موضوع جرم: سرقت اموال از منزل مسکونی
محل وقوع جرم: نشانی منزل به صورت دقیق نوشته می شود.
ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب
با سلام و عرض ادب

احتراما اینجانب … بعنوان شاکی پرونده شکایت خود را تحت عنوان مجرمانه سرقت اموال به شرح ذیل تقدیم میدارم:
در تاریخ … یک نفر با هویت ... در ساعت ... در زمانی که اینجانب و خانواده ام در منزل نبوده ایم، به محل سکونت اینجانب به آدرس ... مراجعه کرده و در نبود اینجانب قفل درب را شکسته و وارد منزل شده است و اقدام به سرقت اموال با ارزش اینجانب که شامل طلا و پول بوده، نموده است.
در زمانی که نامبرده قصد خروج از منزل بنده را داشته اند، خوشبختانه یکی از همسایگان وارد ساختمان شده و با دیدن ایشان، سارق اقدام به فرار نموده که توسط همسایگان دستگیر شده و با پلیس ١١٠ تماس گرفته شده است.
حال با عنایت به شرح ماوقع و ادله اینجانب، ۱) ...، ۲) ... و ...، و با توجه به اینکه فعل ارتکابی مشتکی¬ عنه مصداق بارز ماده¬ ی ۶۵۵ قانون مجازات اسلامی می¬ باشد، تعقیب و مجازات ایشان به اتهام شروع به جرم و نیز تحقق جرم (سرقت) را استدعا دارم.

از بذل توجه و مساعدت جنابعالی کمال قدردانی را دارم.


نمونه شکوائیه ضرب و جرح 

با سلام
احتراماً به استحضار می رساند:
آقای/خانم ... در تاریخ ... در محل ...  (مکان وقوع جرم) به بنده حمله ور شده و اینجانب را با ... (وسیله ضرب و جرح) مورد ضرب و جرح قرار دادند که از ناحیه ... دچار جراحات و آسیب شدیدی شده ام که به بیمارستان منتقل شده و به مدت ... بستری بودم. همچنین با معرفی اینجانب به پزشکی قانونی در گزارشی به ... در تاریخ ...  شماره ... وضعیت بنده را شرح دادند. در حال حاضر نیز به دلیل شدت جراحات بهبودی کامل پیدا نکرده ام. لذا با استناد به دلایل اینجانب از جمله شهادت شهود، استشهادیه و نامه پزشکی قانونی و همچنین به استناد ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی تعزیرات رسیدگی و مجازات متهم را استدعا دارم. در ابتدا نیز با توجه به خسارات وارده به بنده به مبلغ ... ریال صدور قرار تامین خواسته و اجرای فوری آن را تقاضا دارم.