داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

تفاوت وکیل مدنی و وکیل دادگستری

  0
 8808

وکیل به نمایندگی از طرف موکل اختیار بسیاری از امور موکل خود را براساس قر ارداد وکالت برعهده می گیرد.علت بیان بسیاری از امور و عدم ذکر تمامی امور به وکیل به این خاطر است که برخی از امور هستند که قابل واگذاری و انجام در قالب نمایندگی نمی باشند و خود فرد شخصا باید آنها را انجام داده و برعهده بگیرد.براساس قانون آیین دادرسی مدنی هر فردی می تواند حداکثر دو وکیل معرفی نماید تا به این وسیله وکلای او در محدوده قرارداد وکالت نماینده موکل خود باشند و اقدامات لازم را انجام دهند.وکالتی که اشخاص منعقد می کنند می تواند وکالت کاری ،وکالت فروش،وکالت دادگستری و... باشد.بنابراین وکالتی که اشخاص برای انجام امور خود می دهند ممکن است به وکیل دادگستری باشد و یا غیر وکیل،اما وکالت در محاکم برای دفاع فقط باید به وکلای دادگستری داده شود و اشخاصی که  دارای پروانه وکالت نباشند هیچ سمتی نخواهند داشت.

وکیل مدنی کیست؟

وکیل فردی است که به نمایندگی از سوی موکل خود اقدام می کند.برای اینکه وکیل بتواند به نمایندگی از سوی موکل اقدام نماید می بایست بین او و موکل قرارداد وکالت منعقد شده باشد.همانطور که گفتیم همه امور قابل وکالت به غیر نیست و برخی امور هستند که می بایست شخصا توسط فرد صورت بگیرد مثل اقرار و سوگند.
در خصوص اینکه وکیل مدنی کیست باید گفت که این شخص فردی است که به نمایندگی از سوی موکل و براساس قراردداد وکالت اقدام می کند .در واقع وکیل مدنی وکیل دادگستری و دارای پروانه وکالت نمی باشد و در محاکم دادگستری به رسمیت شناخته نمی شود و در واقع  فقط یه نماینده محسوب می شود و در خصوص اعمال خود امین بوده و در صورت تعدی و تفریط ضامن می باشد.در خصوص حق الزحمه وکیل مدنی برخلاف وکیل دادگستری تعرفه مشخص و قانونی وجود ندارد و همه چیز بسته به توافق طرفین است و در صورتی که در این خصوص بین طرفین توافقی از پیش نباشد به موجب عرف و یا نظر کارشناس حق الزحمه مشخص می شود.
برای اینکه شخصی به دیگری وکالت مدنی بدهد حتما نیاز به تنطیم قرارداد وکالت به صورت رسمی و در دفترخانه وجود ندارد بلکه این قرارداد می تواند به صورت غیر رسمی نیز منعقد شود .
غالباً وکیل مدنی در زمینه‌های مثل وکالت جهت طلاق، خریدوفروش خانه، فسخ اجاره و بررسی موارد مرتبط با سازمان‌ها وادارت دولتی می‌باشد.
نکته :براساس قانون وکلای مدنی حق  دخالت در دادگاه‌ها و مراجع قضایی را نداشته و وکالت در محاکم قضایی مختص کسانی می‌باشد که  دارای پروانه وکالت از مراجع صلاحیت‌دار می باشند.
نکته:وکیل مدنی می بایست اعلیت داشته باشد به این معنا که محجور نباشد.حجر وکیل در صورتی است که صغیر،سفیه و مجنون باشد.

قرارداد وکالت مدنی 

وکالت مدنی یا به شکل تام و مطلق می باشد یا به صورت خاص و جزئی.وکالت مطلق وکالتی است که مربوط به تمامی امور می باشد مثلا وکالت تام در خصوص یک ملک اعم از فروش،رهن ،اجاره و... می باشد در حالی که وکالت خاص،اختیار انجام عمل برای وکیل جزئی و در برخی امور می باشدمثلا در خصوص یک ملک وکیل فقط اجازه فروش یا رهن را دارد.در صورتی که وکالت به صورت خاص باشد این فایده را دارد که حدود اختیارات وکیل به خوبی در قرارداد وکالت مشخص می باشد و این امر سبب جلوگیری از سوءاستفاده وکیل خواهد شد.
نکته:ممکن است قرارداد وکالت مدنی به صورت بلاعزل تنظیم شود به این صورت که موکل حق عزل وکیل را از خود سلب کند در این صورت وکالت که عقدی جائز می باشد قابل فسخ نبوده و جز به موجب موت طرفین،حجر ،انجام مورد وکالت و یا مرتفع شدن موضوع وکالت باقی خواهد ماند.

پرداخت  هزینه‌ به وکیل مدنی

موکل می بایست در ازای خدمت وکیل به او دستمزدش را بپردازد و این حق الزحمه به موجب توافق بین طرفین می باشد البته نباید مقدار آن به حدی باشد که غیرمعقول باشد،در صورتی که بین طرفین توافقی در خصوص پرداخت هزینه ها نباشد برحسب عرف و عادت و یا نظر کارشناس عمل خواهد شد.لازم به ذکر است که اگر وکیل برای انجام مورد وکالت متحمل هزینه هایی شده باشد موکل باید علاوه بر حق الزحمه آن هزیه ها را نیز بپردازدبه علت اینکه کاری که انجام‌گرفته به دستور موکل بوده است.

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری کیست؟

وکیل دادگستری کسی است که مدرک تحصیلی خود تا سطح لیسانس و بالاتر در رشته‌های حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی کسب کرده است و سپس در آزمون وکلای دادگستری شرکت کرده و با قبولی در این آزمون موفق به اخذ پروانه وکالت  از کانون وکلا یا مرکز وکلای قوه قضاییه شده است.
در تعریف وکالت دادگستری بیان شده است شخصی که نیابت و نمایندگی مسائل حقوقی از طرف افراد حقیقی یا حقوقی در محاکم قضایی در حیطه موارد واگذار شده جهت مطالبه و دفاع از حقوق موکل دارا می‌باشد که باید حتماً دارای جواز وکالت از سوی مراجع صلاحیت‌دار باشند.

تفاوت وکیل مدنی و وکیل دادگستری 

وکالت دادگستری مخصوص وکلایی است که دارای پروانه وکالت از مراجع صلاحیتدار جهت دفاع از حقوق موکل خود در محاکم دادگستری می باشند.وکیل دادگستری دارای دانش حقوقی و تخصص و تبحر جهت دفاع از حقوق موکل خود بوده و با بهره گیری از قوانین برای رسیدن به بهترین نتیجه در پرونده اقدام می نماید  در واقع وکیل دادگستری شخصی است که با داشتن پروانه وکالت و با مراجعه به مراجع قضایی و غیرقضایی،دادگاهها ، دادسراها، شهرداریها، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور، ادارات ثبت و غیره اقدام به احقاق حقوق موکل خود، اقامه دعوی، پیگیری دعوا، دفاع از موکل و غیره می نمایداما وکیل مدنی شخصی عادی بوده و فقط نماینده موکل خود جهت انجام امور محول شده است لذا حق حضور در مراجع و دفاع از موکل خود را ندارد.
داشتن یک وکیل مدنی در اموری مانند فسخ اجاره‌نامه، انجام کارهای اداری، قانونی، پروسه‌های قانونی مرتبط به اداره‌ها و سازمان‌ها امری لازم می‌باشد. اما عملاً در پرونده‌های قضایی، نمی‌توان از وکیل مدنی استفاده نمود و حتماً باید از وکلای دارای پروانه وکالت استفاده کرد.

ارتباط با وکلای دادگستری داداپ

همانطور که بیان شد وکیل دادگستری دارای پروانه وکالت بوده و می تواند جهت تنظیم لوایح و دفاع از موکل اقدام نماید.برای اینکه موکل بتواند به درستی از حق موکل خود دفاع نماید باید در آن زمینه تخصص داشته باشد از آنجا که وکلای دادگستری دارای تخصص در همه زمینه های حقوقی به دلیل پیچیدگی و گستردگی علم حقوق و قوانین و مقررات آن نمی باشند به همین دلیل هریک از آنها دارای تبحر و تخصص در زمینه های خاصی می باشند.گروه وکلای داداپ با بهره گیری از وکلای متخصص در تمامی زمینه ها این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که با مشاهده سوابق،تخصص،تجربه و حق الوکاله وکیل بهترین انتخاب را داشته و در نهایت به نتیجه مطلوبی در کمترین زمان ممکن نائل شوند.
سخن پایانی 
وکیل مدنی متفاوت از وکیل دادگستری می باشد و در صورتی که شخصی بخواهد در محاکم از وکیل استفاده نماید باید این امر را به وکلای دادگستری واگذار نماید.میزان هزینه پرداختی به وکیل مدنی و دادگستری براساس توافق طرفین می باشد .باید دانست که برای وکالت دادگستری برخلاف وکالت مدنی تعرفه قانونی مشخص شده است.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha