داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

وکیل قتل

  0
 3948

قتل یکی از جرایم خشونت بار می باشد که سبب ایجاد خسارات غیر قابل جبران بر جامعه، مجنی علیه و قاتل می گردد. متاسفانه در سال های اخیر تعداد قتل ها فزونی یافته است. با توجه به اینکه قتل از جمله جرایم مهم و پیچیده می باشد عدم بکارگیری وکیل در چنین دعاوی سبب اطاله دادرسی و تضییع حقوق طرفین می گردد. زیرا بسیار اتفاق افتاده است که افراد به گمان خود قتل عمد انجام داده اند ولی براساس قانون قتل آنها عمد نبوده و به دلیل ناآگاهی به ناحق قصاص شده اند. لذا بهتر است که اولیای دم و قاتل برای پیگیری روند پرونده خود از وکلای متخصص در زمینه قتل که تجربه و تخصص لازم در این زمینه دارند استفاده نمایند.

وکیل قتل

وکیل قتل کیست؟  

وقتی قتلی اتفاق می افتد آنچه به ذهن عامه مردم خطور می کند قتل عمد و مجازات قصاص برای آن است در حالی که همیشه اینگونه نبوده و قتل دارای انواع گوناگونی می باشد که هر یک مجازات جداگانه ای دارد. قتل در تقسیم بندی که توسط قانون گذار در قانون مجازات اسلامی تعیین شده است شامل سه نوع می باشد:  

قتل عمد: که در این نوع قتل قاتل هم قصد فعل و هم قصد نتیجه را دارا می باشد.
قتل شبه عمد: در این نوع قتل قاتل قصد فعل را دارا می باشد اما قصد نتیجه یعنی کشتن یک انسان محقون الدم را دار نمی باشد.
قتل خطای محض: در این نوع قتل قاتل نه قصد فعل و نه قصد نتیجه را ندارد و قتل اتفاقاً حادث می شود.
نکته حائز اهمیت در اینجا این است که قتل دیگری تحت عنوان قتل غیر عمد در خصوص جرایم راهنمایی و رانندگی توسط قانون گذار جرم انگاری شده است که وجه تمایز این نوع قتل خطای محض بی احتیاطی، بی مبالاتی و عدم رعایت مقررات قانونی ملاک می باشد زیرا نمی توان قتل ناشی از تصادفات رانندگی را عمد یا شبه عمد محسوب نمود.

در خصوص مجازات انواع قتل ها در دو لینک زیر به تفصیل پرداخته شده است:

مجازات قتل عمد و غیرعمد

مجازات قتل شبه عمد

با توجه به تعاریف بالا از قتل می توان اینگونه بیان داشت که وکیل قتل فردی است که علاوه بر داشتن پروانه وکالت پایه یک دادگستری به صورت تخصصی در زمینه دعاوی قتل فعالیت کرده و دفاع از حقوق موکلین خود که شامل قاتل و اولیای دم مقتول می باشد را بر عهده دارد و نسبت به قوانین حوزه قتل و آرای وحدت رویه دارای اطلاعات به روزی می باشد که بتواند در تمام مراحل رسیدگی پرونده را هدایت نماید. وکیل قتل علاوه بر تخصص، در زمینه قتل تجربه دعاوی مربوط به این حوزه را داشته و نسبت به چنین پرونده هایی و ظرافت ها و حساسیت های آن آگاه بوده و در آنها موفقیت بسیاری کسب کرده است. علاوه بر اینکه وکیل قتل می بایست به لحاظ علمی و تخصصی سطح بالایی داشته باشد می بایست روحیه سازش دهنده را دارا باشد و در واقع وکیلی باشد که بتواند میان اولیای دم و قاتل صلح برقرار نماید.

مراحل طرح شکایت قتل به وسیله وکیل قتل و مدارک مورد نیاز 
در صورتی که فردی به این نتیجه برسد که برای پیگیری پرونده خود در زمینه قتل نیاز به مشاوره و حمایت وکیل قتل را دارا می باشد می بایست وکلای متخصص در این زمینه مراجعه نموده و وکیل مورد نظر را از جریان مساله آگاه نماید و در صورتی که مدارک و مستندات برای اثبات بی گناهی خود را یا دفاع از حقوق مجنی علیه دارد به وکیل ارائه نماید. وکیل پس از مطالعه پرونده و شنیدن گفته های موکل خود در صورت وصول توافق قراردادی در زمینه وکالت منعقد می نماید. پس از اینکه وکیل وکالت پرونده را بر عهده گرفت جهت دفاع از حقوق موکل خود شروع به تنظیم شکواییه می نماید و مدارکی که شامل شناسنامه، کارت ملی، مستندات و شهود را زمینه شکایت می کند. پس از اینکه شکایت در سامانه شکایت الکترونیک قضایی به ثبت رسید پرونده وارد مرحله دادسرا می گردد و در صورت اثبات مجرمیت پرونده در دادسرا وارد شده و وارد دادگاه می گردد. تمامی این امور از مرحله تنظیم شکایت تا صدور رای قطعی توسط وکیل پیگیری می شود.

مزایای مشاوره با وکیل قتل چیست؟  

بهره گیری از وکیل در پرونده قتل دارای مزایایی می باشد که در ادامه به چند از آن ها اشاره می نماییم:

  •  عدم حضور موکل در مراحل رسیدگی
  • دریافت حکم جلب قاتل در صورت فرار او
  •  صرفه جویی در زمان
  • ایجاد سازش میان اصحاب دعوی
  • عدم نیاز به حضور شاکی برای اعلام رضایت
  •  پرداخت دیه قتل به اولیای مقتول، به وکالت از جانب قاتل
  • جمع آوری ادله و مستندات جهت دفاع از موکل
  • اثبات بی گناهی موکل
  • حق الوکاله یا هزینه وکیل قتل
  • در صورتی که قتل عمد حادث شود و شاکی یا متهم توانایی اخذ وکیل را نداشته باشند و یا وکیلی معرفی نکنند برای آنها وکیل تسخیری تعیین می شود و در این صورت هزینه آن از صندوق اعتبارات قوه قضاییه پرداخت می شود. اما در صورتی که قتل شبه عمد یا خطای محض رخ دهد و یا اینکه در قتل عمد قاتل یا اولیا وکیل استخدام نمایند می بایست حق الوکاله پرداخت گردد. اساس پرداخت حق الوکاله بر مبنای توافق طرفین می باشد اما چنانچه توافقی در این زمینه حاصل نشود براساس آیین نامه میزان حق الوکاله تعیین می شود که این مبلغ حداقل پنج میلیون و حداکثر دویست میلیون تومان می باشد. البته لازم به ذکر است اگر افراد صرفاً جهت تنظیم لایحه، شکواییه، مشاوره حقوقی و مطالعه پرونده به وکیل مراجعه نمایند حق الزحمه هر یک متفاوت می باشد.

نکته ای که در خصوص تعیین حق الزحمه وکلا در تمامی پرونده ها می بایست به آن اشاره کرد این است که مدرک تحصیلی وکیل نیز در حق الزحمه دریافتی تاثیر گذار می باشد و به این معنی که وکیلی که کارشناسی ارشد یا دکتری می باشد نسبت به وکیل دارای مدرک کارشناسی حق الزحمه متفاوتی دریافت می کند.

مزایای مشاوره با وکیل قتل چیست؟

مشاوره با وکیل قتل به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین در داداپ 

گروه وکلای داداپ این امکان را فراهم کرده است که کاربران بتوانند جهت پیگیری پرونده های قتل با کمترین هزینه در کوتاه ترین مدت از خدمات وکلای متخصص در این زمینه استفاده نمایند.

برای مشاوره و انتخاب بهترین وکلا از سراسر ایران روی لینک رو به رو کلیک کنید: انتخاب وکیل آنلاین

سوالات متداول در مورد وکالت قتل

ـ وکیل قتل چه مسئولیتی دارد؟  

وکیل قتل می تواند کلیه مراحل رسیدگی به جای موکل خود انجام دهد. همچنین، گرفتن حکم جلب متهم ، پرداخت دیه، جمع آوری مدارک و ادله و گرفتن رضایت نامه از دیگر مسئولیت های وکیل قتل می باشد.

ـ آیا وکیل قتل می تواند وکالت اولیای دم را بر عهده بگیرد؟ 

بله. وکیل قتل می تواند علاوه بر وکالت قاتل وکالت اولیای دم را نیز عهده دار شود.

ـ آیا امکان دریافت وکالت تسخیری در قتل وجود دارد؟

بله. در قتل عمدی این امکان برای شاکی و متهم تحت شرایطی فراهم می باشد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha