داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

مراحل انتقال سهام عدالت متوفی به وراث

  0
 10524

انتقال سهام بورس متوفی

بعد از فوت اشخاص صاحب سهام ورثه متوفی در خصوص سهم او سردرگم از مراجعه به نهاد پاسخگو می باشند و حتی بعضا به دلیل ناآگاهی از تعلق سهم متوفی به ورثه از دریافت حق خود باز می مانند.لازم به ذکر است چنانچه ورثه خواستار دریافت سهم متوفی باشند می باید به سازمان سمات که همان شرکت سپرده گذاری مرکزی بهادار و تسویه وجوه می باشد مراجعه نمایند.پس از مراجعه به سازمان مربوطه و درجریان قرار دادن آنها از فوت خواستار انتقال سهم به وراث باشند.سازمان مربوطه بعد از برگزاری جلسه درخصوص انتقال سهم تعیین تکلیف می نماید.پس از تعیین تکلیف توسط سازمان مربوطه و تقسیم سهام متوفی،وراث می بایست به اداره مالیات مراجعه نمایند.در مرحله بعد نماینده وراث،به شرکت سهامی که متوفی در آنجا صاحب سهم می باشد مراجعه کرده و برگه تقسیم سهام را به شرکت مربوطه تحویل می دهد ،شرکت، پس از بررسی های لازم در مورد تقسیم سهام وراث مدارک مورد نظر را به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می نماید و پس از آن انتقال و فروش سهم صورت می گیرد.

انتقال سهام بورس متوفی

مراحل انتقال سهام بورس به وراث

کلیه اطلاعات سهامداران و دارایی های بورسی آن ها نزد سپرده گذاری مرکزی موجود است. بنابراین فرایند انتقال سهام متوفی نیز تنها توسط سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه امکان پذیر است.جهت انتقال سهام بورس به وراث لازم است وراث مراحل ذیل را طی نمایند.
 1 . دریافت گواهی انحصار وراثت:وراث می بایست با مراجعه به شورای حل اختلاف نسبت به دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام نمایند تا در این صورت تعداد وراث و سهم آنان مشخص گردد.
مدارک لازم برای دریافت گواهی انحصار وراثت

  • گواهی فوت متوفی
  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه متوفی
  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه وراث

در صورت وجود، وصیت نامه رسمی شخص فوت شده
 2 . پرداخت مالیات:وراث می بایست مالیات بر ارث سهام متوفی را پرداخت نمایند لازم به ذکر است که نیاز به پرداخت مالیات تمامی اموال متوفی در این مرحله لازم نمی باشد و صرف پرداخت مالیات بر سهام جهت آزاد سازی سهام کفایت می کند.
نکته حائز اهمیت این است که میزان پرداخت مالیات بر ارث به نسبت نزدیکی افراد با متوفی بستگی دارد به این صورت که اگر وراث نسبت بی واسطه تر و نزدیک تری با متوفی داشته باشند مالیات کمتری را پرداخت می نمایند.
لازم است همه وراث به صورت انفرادی یا جمعی، به اداره امور مالیاتی آخرین اقامتگاه قانونی متوفی مراجعه نمایند. وکیل خانواده، نماینده یا قیّم وراث نیز می تواند به جای آن ها اقدام نماید. با توجه به موقعیت جغرافیایی، در شهرستان ها باید به اداره امور مالیاتی آن شهرستان مراجعه کرد.

تهرانی ها نیز با در نظر گرفتن آخرین اقامتگاه قانونی آن ها به یکی از اداره های زیر مراجعه نمایند:

  • اداره مالیات شمیرانات: بلوار آفریقا، خیابان جهان کودک ، خیابان ۲۵ گاندی
  • اداره مالیات شمال تهران: بلوار میرداماد، جنب مسجد الغدیر
  • اداره مالیات شرق تهران: میدان رسالت، ابتدای خیابان نیروی دریایی
  • اداره مالیات غرب تهران: خیابان ستارخان، روبروی برق آلستوم برج سپهر
  • اداره مالیات مرکز تهران: خیابان سپهبد قرنی، خیابان سپند
  • اداره مالیات جنوب تهران: شهر ری، میدان نماز، شهرک گلها، نبش خیابان لاله ها

 3 . مراجعه به دفاتر پیشخوان :
وراثی که خواهان در یافت سهام متوفی می باشند پس از اینکه گواهی انحصار وراثت را دریافت کردند و مالیات بر سهم متوفی را پرداخت نمودند می بایست  با در داستن مدارکی که از مراحل قبل به دست آورده اند به دفاتر منتخیبی که از طرف شرکت سپرده گذاری مرکزی تعیین شده است مراجعه نمایند
در پیشخوان، بعد از طی مراحل زیر کار انتقال سهام متوفی به وراث خاتمه می یابد:

مراحل انتقال سهام بورس به وراث

  • مراجعه کلیه وراث یا نماینده وراث به همراه مدارک مذکور به دفاتر پیشخوان دولت منتخب در سطح ایران
  • بررسی مدارک و احراز هویت شخص مراجعه کننده توسط دفاتر پیشخوان
  • تحویل گرفتن مدارک از نماینده و ارسال به سمات
  • محاسبه تعداد سهام تعلق گرفته به هر یک از ورثه طبق برگه حصر وراثت
  • انتقال سهام برای هر یک از وراث
  • صدور گواهی نقل و انتقال برای هر یک از وراث
  • ارسال پیامک صدور گواهینامه‌ به نماینده وراث
  • صدور و چاپ گواهینامه نقل و انتقال سهام برای هر یک از ورثه به صورت مجزا با نام خودشان
  • مراجعه هر یک از ورثه به دفاتر پیشخوان و یا امور ارتباط با مشتریان سپرده گذاری مرکزی همراه با مدرک شناسایی معتبر جهت دریافت گواهینامه نقل و انتقال سهام

حتما بخوانید: سهم ارث زن پس از مرگ شوهر


نحوه انتقال سهام عدالت متوفی به وارث

در سال های گذشته طرحی از سوی دولت مصوب گردید و براساس آن کلیه اشخاص تابع ایران دارای سهامی تحت عنوان سهام عدالت شدند رفته رفته سود سهم مورد نظر  و ارزش آن فزونی یافت اما با توجه به اینکه صاحبان سهام نمی توانستند دخل و تصرفی در آن بنمایند سالانه سود سهام به حساب آنها واریز می گردید تا اینکه در سال گذشته براساس تصمیمی که از سوی دولت اتخاذ گردید سهام مربوطه آزاد گشته و قابلیت انتقال پیدا کرد اما مشکلی که در این میان مطرح شد این بود که با توجه به اینکه سال های زیادی از تعلق این سهام به افراد می گذشت تعداد بسیاری از صاحبان سهام در قید حیات نبودند به همین دلیل قادر به دریافت ارزش سهام نبودند برای حل این مشکل مقرر گردید که وراث متوفی می توانند نسبت به آزادسازی و  دریافت مبلغ ارزش سهام اقدام نمایند. زیرا سهام نیز جز ماترک متوفی محسوب شده و پس از فوت در اختیار وراث قرار می گیرد.
برای اینکه وراث بتوانند سهم متوفی را دریافت کنند می بایست مراحل ذیل را طی نمایند:

  1. در ابتدا وراث قانونی می توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع کرده و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.
  2. نسبت به در یافت گواهی انحصار وراثت متوفی اقدام نمایند.
  3. وارد شدن به سامانه سمات و انتخاب انتقال سهام
  4. جمع آوری مدارک لازم که شامل گواهی انحصار وراثت،واریز مالیات بر سهم،مدارک شناسایی نماینده وراث و متوفی و تحویل آنها به دفاتر پیشخوان منتخب جهت ارسال مدارک از طریق دفاتر به شرکت سپرده گذاری مرکزی

 شرکت سپرده گذاری مرکزی نتیجه درخواست را به تماینده وراث اعلام می نماید.

نحوه انتقال سهام عدالت متوفی به وارث

نحوه تقسیم سهام متوفی بین وراث

بعد از فوت متوفی همیشه بحث بر سر این است که سهم هریک از وراث چه میزان است و در چه صورتی فردی از ارث محروم می گردد.در خصوص دریافت ارث دو نوع مانع وجود دارد که از آن تحت عنوا ن حجب یاد می شود .در صورتی که فردی دارای حجب حرمانی باشد به طور کامل از ارث محروم می گردد به این معنا که اگر افراد طبقات بالاتر و درجات بالتر باشند نوبت به طبقه و درجه پایین تر نمی رسد مثلا اگر فردی فوت کند و یک فرزند داشته باشد خواهر و برادر او ارثی نمی برند اما حجب نقصانی به معنای محرومیت کامل از ارث نیست بلمه سبب می شود که فرد ارث کمتری را دریافت کند مقلا اگر متوفی فرزند و همسر داشته باشد به جای اینکه زن یک چهارم دریافت کند به دلیل وجود فرزند یک هشتم را دریافت می کند.
در خصوص تقسیم سهام بین ورثه مثل سایر اموال متوفی رفتار می شود به این صورت که براساس طبقات سه گانه ارث وراث مشمول دریافت سهم متوفی می گردند.
طبقات سه گانه ارث از قرار ذیل است:

  1. پدر و مادر، فرزندان،نوه ها 
  2. پدربزرگ و مادربزرگ،برادر و خواهر و فرزندان آنها
  3. عمه ها و عموها؛دایی ها و خاله ها و فرزندان آنها

لازم به ذکر است که جنس مذکر دوبرابر جنس مونث ارث می برد مگر اینکه کلاله مادری باشند که در این صورت به صورت مساوی ارث بین آنها تقسیم می شود.


بیشتر بخوانید: نحوه شکایت از کارگزاری بورس


مدارک لازم برای ثبت صورتجلسه انتقال سهام متوفی

مدارکی که جهت ثبت صورت جلسه انتقال سهام متوفی لازم می باشد از قرار ذیل است:

  • تصاویر شناسنامه و کارت ملی حضار در جلسه
  • گواهی فوت 
  • گواهی انحصار وراثت 
  • گواهی مالیات بر ارث
اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha