داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

نحوه تقسیم ارث در زمان حیات چگونه است؟

  0
 26204

هر فردی تا زمانی که در قید حیات می باشد مالک اموال خود می باشد بنابراین حق هرگونه دخل و تصرفی در آنها را دارا می باشد،بنابراین فرد می تواند در زمان حیات خود اموال خود را به دیگران منتقل کند اما این حق بعد از فوت برای این فرد به طور مطلق پابرجا نمی باشد و متوفی فقط می تواند تا ثلث اموال خود را وصیت نماید و مازاد بر این مقدار در صورتی مقبول است که وراث نسبت به ان رضایت دهند.حال که دانستیم که فرد می تواند در زمان حیات خود اموال خود را بین وراث تقسیم کند شاید این تصور ایجاد شود که آیا وراث هم می توانند نسبت به سهم الارث خود در زمان حیات مورث خود اقدام نمایند؟پاسخ این است که سهم الارث با فوت وارث برقرار می شود و تا زمانی که فردی زنده باشد نمی تواند از ارث او صحبت به میان آورد.نحوه تقسیم اموال در زمان حیات به طریق صلح و یا هبه ممکن می باشد که در ادامه مقاله به شرح بیشتر این موضوع می پردازیم.

قانون تقسیم ارث پدر  در زمان حیات

قانون تقسیم ارث پدر  در زمان حیات 

بعد از فوت مورث ارث میان وراث تقسیم می شود.حال سوال این است  که آیا پدر می تواند قبل از اینکه فوت کند اموال خود را به دلیل جلوگیری از  بروز مشکلات و اختلافات در آینده بین فرزندان خود تقسیم کند؟آیا قانون به تقسیم ارث قبل از فوت اشاره کرده است؟پاسخ این است که قانون به تقسیم ارث قبل از فوت اشاره نکرده است زیرا ارث بعد از فوت مورث معنا پیدا می کند اما این به این معنا نیست که پدر مطلقا نتواند اموال خود را پیش از فوت بین وراث خود تقسیم کند برای همین منظور پدر باید به جای اینکه اموال را در قالب ارث بین آنها تقسیم کند اموال را به آنها صلح و یا هبه نماید و از این طریق از بطلان تقسیم صورت گرفته جلوگیری نماید.در خصوص اینکه آیا پدر می تواند تمام اموال خود را به یکی از فرزندان خود در زمان حیاتش منتقل کند باید گفت که اگر برای بعد از فوتش و در قالب وصیت باشد ممکن نمی باشد اما اگر هبه کند و سند رسمی در این خصوص تنطیم نماید منع قانونی ندارد زیرا فرد حق هرگونه تصرفی در اموال خود را دارد.بنابراین امکان واگذاری اموال قبل از فوت در قالب ارث وجود ندارد اما این مانع از صلح یا هبه اموال نمی باشد.

قانون تقسیم ارث مادر در زمان حیات

تقسیم ارث در قانون برای بعد از فوت شخص می باشد در خصوص تقسیم ارث قبل از  مرگ، تقسیم اموال به گونه دیگری است. در واقع قبل از فوت، ورثه حق تقسیم اموال شخص فوت شده را ندارند و نمی‌توانند مباحث مربوط به ارث که در متن قانون مدنی و قانون امور حسبی بیان شده است را معیار قرار دهند.
در خصوص تقسیم ارث مادر در زمان حیات نیز ،وضع به مانند تقسیم ارث پدر می باشد به این معنا که تا زمانی که شخصی فوت نکند نمی توان از ارث صحبت به میان آورد اما می تواند از تقسیم اموال صحبت کرد و مادر می تواند اموال خود را بین فرزندانش به صلح یا هبه تقسیم کند زیرا مالک اموال خود بوده و حق هرگونه دخل و تصرفی در آنها را دارا می باشد. یکی از شیوه های انتقال قبل از فوت صلح عمری می باشد این نوع صلحعقدی قانونی است که با استفاده از آن، مالکیت اموال به سایر اشخاص منتقل می‌شود، بدون آنکه حق انتفاع آن، تا زمان حیات انتقال دهنده، به آن‌ها واگذار شود. 

چه کسانی از زن و مرد ارث میبرند؟

با فوت زن و مرد ترکه آنها بین وراث آنها که شامل خویشاوندان سببی و نسبی می باشد تقسیم می شود.

  • خویشان نسبی : عبارت است از وابستگی شخصی به شخص دیگر از طریق ولادت چه مستقیم باشد مانند رابطه پسرو مادر چه با واسطه باشد مانند رابطه برادر که به واسطه پدر با یکدیگر خویشاوند هستند.

خویشاوندان نسبی در سه طبقه هستند:
طبقه اول : پدر، مادر، فرزند و نوه در صورت نبودن فرزند.
طبقه دوم : پدربزرگ و مادر بزرگ پدری و مادری هرچه بالا روند، برادر و خواهر پدری یا مادری و یا پدری و مادری و فرزندان آنان. 
طبقه سوم : عمو، عمّه، دایی و خاله و فرزندان آنان در صورت نبودن ایشان، جز یک صورت که پسر عموی پدری و مادری با عموی پدری با هم باشند. در این فرض، عموزاده بر عمو مقدّم است.

  • خویشان سببی : خویشاوندی بین دو نفر که در اثر ازدواج به وجود می آید. مثل رابطه داماد با مادرهمسریا خواهر زن

زن در صورت فوت همسرش از او ارث می برد و مرد نیز در صورت فوت زنش از او ارث می برد اما باید دانست که ارث آنها  بسته به اینکه فرزند داشته باشند یا نه متغیر می باشد.
نکته: با وجود طبقه مقدم نوبت به ارث بردن طبقه بعدی نمی رسد.
نکته:اگر زن بمیرد  و وراثی نداشته باشد شوهر تمام ترکه زن را به ارث می برد. ولی اگر شوهر بمیرد و وراث نداشته باشد زن همان نصیب خود را می برد. و بقیه دارایی شوهر او همانند ترکه بی وراث،  به دولت داده می شود.

مشاوره با وکیل متخصص ارث در سایت داداپ 

از جمله موضوعات مهم و کاربردی که کاربران با آن درگیر بوده و به راحتی می توانند  از خدمات وکلای متخصص و باتجربه داداپ استفاده نمایند مبحث تقسیم ارث و سایر مقررات مربوط به این حوزه می باشد وکلای داداپ دارای تخصص های گوناگون در زمینه های مختلف حقوقی می باشند و همین امر سبب شده است که کاربران بتوانند به وکیل متخصص مرتبط با پرونده خود ارتباط برقرار کرده و از مشاوره آنلاین،حضوری و غیرحضوری آنها بهره گیرند.

سخن پایانی
ارث مربوط به بعد از فوت مورث می باشد و قبل از فوت شخص نمی توان از ارث سخن به میان آورد بنابراین اگر شخصی بخواهد قبل از فوتش اموالش را تقسیم کند نمی تواند تقسیم ارث کند زیرا این امر باطل است و راه پیش روی او صلح ییا هبه امواش است.
 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha