داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

نحوه شکایت از کارگزاری بورس

  0
 3668

انواع تخلفات کارگزاری بورس

برخی از تخلفات صورت گرفته توسط کارگزاران، طبق دستورالعمل انضباطی سازمان بورس و اوراق بهادار به قرار ذیل است:

  • فروش بیش از حد مجاز به بازارساز
  • عدم رعایت ضوابط انضباطی تالارهای معاملات
  • عدم توجه به پیام‌ها و دستورات ناظر بازار
  • تاخیر در اخذ کد سهامداری برای مشتری
  • ثبت صورت جلسات هیات مدیره و مجامع عمومی عادی و فوق العاده در اداره ثبت شرکت ها بدون کسب موافقت کتبی سازمان 
  • استفاده از اشخاصی که دارای گواهینامه یا صلاحیت لازم برای فعالیت یا انجام معاملات نمی ‏باشند
  • عدم رعایت بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های اداری صادره از سوی مقامات ذی صلاح در سازمان 
  • تاخیر در پرداخت جریمه ها یا خسارت های مشخص شده طبق مقررات به ذی نفعان 
  • خرید یا فروش اوراق بهادار یا کالا بدون رعایت سهمیه های مقرر
  • شروع به بازارسازی بدون اعلام قبلی به بورس

انواع تخلفات کارگزاری بورس

نحوه شکایت از کارگزاری بورس

در صورتی که افراد بخواهند از کارگزاری بورس در زمینه تخلفات انجام شده شکایت کنند می توانند از طرق مختلفی اقدام نمایند مه بهترین روش اقدام از طریق اداره رسیدگی به شکایات و حمایت های حقوقی (سمتا) می باشد . در ادامه طرق دیگر اقدام را مطرح می نماییم:

  • اعلام شکایت به سازمان بازرسی کل کشور
  • شکایت از طریق قوه قضاییه
  • مراجعه به سامانه رسمی ثبت تخلفات بورس 
  • کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

وکلا پایه یک دادگستری در داداپ آماده ارائه مشاوره حقوقی آنلاین و مشاوره حقوقی حضوری در این خصوص به شما هستند. 


مرجع رسیدگی به تخلفات کارگزاران بورس

مرجع رسیدگی به تخلفات کارگزاران بورس

مراجع رسیدگی به تخلفات کارگزان بورس به دو قسمت اداری و قضایی تقسیم می شود لازم به ذکر است که در خصوص رسیدگی به تخلفات مذکور رعایت سلسله مراتب لازم نمی باشد به این معنا که لازم نیست که ابتدا به مراجع اداری مراجعه شود و در صورت عدم پاسخگویی و نتیجه یابی به مراجع قضایی مراجعه شود البته بهتر است که برای اینکه افراد نتیجه بهتری را در مدت زمان کمتری به دست بیاورند مراجع اداری را در راس قرار دهند.در ادامه مراجع اداری و قضایی را شرح خواهیم داد.

مراجع اداری ـ نظارتی شکایت علیه کارگزاران بورس

مراجع اداری-نظارتی مراجعی است که سازمان بورس به عنوان متولی امر با وظیفه حفظ و صیانت از اموال فعالان بازار سرمایه و وضع مقررات از طریق شورا عالی بورس و کمیسیون تخصصی خود، پیش بینی کرده است که اشخاص می توانند مستقیماً با طرح شکایت خود در این نهادهای نظارتی خواستار پیگیری موضوع شوند. این نهادها شامل:
کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:
کانون کارگزارن بورس و اوراق بهادار به موجب بند ۵ ماده ۱ و ماده ۵۳ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، پس از تشکیل کمیته منتخب کارگزاران، اساسنامه آن تدوین و به عنوان یک مؤسسه غیردولتی، غیر تجاری و غیر انتفاعی به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار رسید . نظارت بر عملکرد کارگزاران و ارزیابی عملکرد آنان در خصوص اطلاع رسانی، حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقرارات از وظایف این کانون می باشد .کانون کارگزاران همچنین شکایت و اعتراضات اشخاص را نسبت به تخلفات کارگزاران از طریق بخش شکایات می پذیرد.
سامانه اداره رسیدگی به شکایات و حمایت های حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار:
سازمان بورس و اوراق بهادار نیز خود بعنوان متولی امر صیانت و نگهداری از دارایی سهامداران و بعنوان نقشی نظارتی، اداره ای را به منظور رسیدگی به شکایات و اعتراضات فعالان بازار سرمایه در بستر وب پیش بینی کرده است.
سازمان بازرسی کل کشور:
سازمان بازرسی کل کشور که وظیفه نظارت و پیگیری تخلفات نهادهای عمومی، دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و … را دارد در صورت عدم پاسخگویی دو مرجع فوق،پاسخگو می باشد.

مراجع قضایی شکایت علیه کارگزاران بورس

در قسمت بالا در خصوص مراجع اداری و نظارتی صحبت نمودیدم و بیان شد در صورتی که از سوی کارگزران بورس تخلفی حاصل گردد از طریق مراجع فوق می توان اقدام نمود اما لازم به ذکر است که در صورت تخلف ،نیاز به رعایت سلسله مراتب نمی باشد به این معنا که اشخاص ابتدا می بایست از طریق مراجع فوق اقدام تنمایند و در صورت نتیجه نگرفتن به مراجع قضایی مراجعه کنند .بلکه اشخاص می توانند از همان ابتدا از طریق مراجع قضایی اقدام نمایند و از باب خسارتی که ناشی از مسئولیت قراردادی به آنها وارد شده است طرح دعوی کنند. گاهی ممکن است طرح دعوی حقوقی نباشد همانطور که در قانون بورس اوراق بهادار اشاره شده است که برخی تخلفات کارگزاران جرم بوده و مجازات را در پی دارد.
اگر اشخاص بخواهند از طریق مراجع قضایی اقدام نمایند می بایست با همراه داشتن مدارک شناسایی و مستندات خود به دفاتر خدمات قضایی جهت ثبت دادخواست یا شکواییه خود مراجعه نمایند.

سؤالات متداول در مورد شکایت از کارگزاری بورس

سؤالات متداول در مورد شکایت از کارگزاری بورس

1  . کارگزار بورس کسیت؟
کارگزار شخصی است که اوراق بهادار را برای دیگران و به حساب آنها و یا به نام و حساب خود معامله می کند.
2  . آیا حل اختلافات بورسی نیازمند اخذ وکیل متخصص می باشد؟
با توجه به اینکه قوانین و مقررات حوزه بورس تخصصی می باشد بکارگیری وکیل بورسی در حصول نتیجه بهتر بسیار مفید بوده و در هزینه و زمان نیز صرفه جویی می شود.
3  .  شکایت از کارگزاران بورس از چه طرقی ممکن است؟
شکایت از کارگزان بورسی از طریق مراجع اداری و قضایی ممکن بوده و نیاز به رعایت مرتبه در این بین نیست.
4  . مهلت مطالبه خسارت از کارگزار متقلب بورس چه مدت است؟
براساس ماده 43  قانون بورس و اوراق بهادار خسارت دیدگان موضوع این ماده میتوانند حد اکثر ظرف مدت یکسال پس از تاریخ کشف تخلف به هیأت مدیره بورس یا هیأت داوری شکایت کنند، مشروط بر اینکه بیش از سه سال از عرضه عمومی توسط ناشر نگذشته باشد.
کارگزار شخصی است که اوراق بهادار را برای دیگران و به حساب آنها و یا به نام و حساب خود معامله می کند در واقع کارگزار نقش واسطه را دارا می باشد بنابراین می بایست در نقش واسطه ای امین اقدام نماید.بورس در زندگی امروزی جایگاه و اهمیت بالایی پیدا کرده است و همین امر سبب توجه به ابعاد گسترده آن شده است در معاملات بورسی دو طرف تحت عنوان خریدار و فروشنده سهام وجود دارند .در معاملات بورسی ممکن است بین خریدار و فروشنده اختلاف حاصل گردد.
بر اساس ماده 2قانون بازار اوراق بهادار : مهمترین اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و نظارت بر حسن اجرای قانون مذکور در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران می‌باشد.در صورت وجود گزارش شکایات و تخلفات مربوط به حوزۀ کارگزاران،  اداره رسیدگی به شکایات و حمایت های حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به بازرسی از شرکت‌ کارگزاری نموده و مدارک و مستندات لازم جهت طرح تخلفات در مراجع قانونی را جمع‌آوری و ارائه می‌نماید. براساس قانون بازار اوراق بهادار در ماده 36:کلیه اختلافات بین فعالین بازار سرمایه که ناشی از فعالیت حرفه ای آنها باشد، میبایست ابتدا در کمیته سازش کانون ها مطرح و در صورت عدم سازش، در هیات داوری موضوع آن قانون رسیدگی شود.ضمنا آرای صادر شده از سوی هیات داوری قطعی و لازم الاجرا بوده و اجرای آن به عهده اداره ها و دوایر اجرای ثبت اسناد و املاک می باشد.رسیدگی به تخلفات کارگزاران بورس علاوه بر اداره مربوطه از طریق سازمان بازرسی کل کشور،کانون کارگزاران بورس و مراجع قضایی نیز صورت می گیرد.ذکر عنوان تخلف ممکن است که باعث این اشتباه شود که اعمال کارگزاران صرفا تخلف بوده و در خصوص اعمال آنان جرم محقق نشده و قابل رسیدگی در مراجع قضایی می باشد در حالی که در قانون بورس و اوراق بهادار موادی را به جرایم کارگزاران بورسی اختصاص داده است که از جمله آن افشای اطلاعات  بورسی می باشد.


 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha