داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

دلایل و رفع مسدودی حساب بانکی

  0
 108139

توقیف حساب بانکی چیست؟

توقیف یا انسداد حساب بانکی به معنای بازداشت وجوه بانکی است  به این معنا که صاحب حساب از دسترسی به حساب خود بازمانده و نمی تواند از محل خود برداشت و پرداختی داشته باشد.از جمله عواملی که سبب می شود که حساب اشخاص مسدود گردد حفظ حقوق طلبکار برای دست یابی به حقش می باشد.انسداد حساب بانکی یا به دستور مرجع قضایی یا به دستور بانک مرکزی و یا تقاضای مشتری صورت می گیرد.
براساس  ماده ۱۹ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی : مرجع اجراکننده رأی باید به درخواست محکوم له به بانک مرکزی دستور دهد که فهرست کلیه حساب‌های محکوم علیه در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را برای توقیف به مرجع مذکور تسلیم کند.
براساس ماده ۱۵۱ قانون آیین دادرسی کیفری اصلاحی سال ۱۳۹۴، بازپرس فقط در موارد ضروری می‌توانست، به منظور کشف جرم یا دستیابی به ادله وقوع جرم، حساب‌های بانکی اشخاص را با تایید رییس حوزه قضایی کنترل کند. این موضوع در حالی است که مطابق قانون جدید نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، دادگاه‌ها در مقابل درخواست محکوم‌له مکلف به شناسایی حساب‌های بانکی اشخاص هستند.

توقیف حساب بانکی چیست؟

علاوه بر دستور بانک مرکزی نسبت به شناسایی و اعلام حساب‌های بانکی اشخاص در بانک‌ها، بررسی حساب‌های اشخاص در موسسات مالی نیز بر عهده بانک مرکزی خواهد بود.
زمانی که متقاضی خواستار تأمین خواسته در جهت توقیف حساب بانکی شخص باشد، می تواند از طریق تأمین قرار دادن حساب بانکی، این اقدام را حتی پیش از طرح دعوای اصلی، اقدام به شناسایی و توقیف حساب‌های بانکی فرد کند.

علت مسدود شدن حساب بانکی

مسدود شدن حساب بانکی اشخاص  می تواند به دلایل گوناگونی صورت گیرد که از مهم ترین این علل، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقررات داخلی بانک ها:  در صورتی که حسابی دارای مشخصات ناقص باشد یا هویت صاحب حساب مشخص نباشد بانک نسبت به انسداد حساب مورد نظر اقدام می نماید.علاوه بر این در صورتی که حسابی برای مدت طولانی بدون گردش بماند بانک نسبت به انسداد آن حساب اقدام می نماید. 
ضمانت وام : در صورتی که شخصی ضامن فردی دیگر جهت اخذ وام گردد و وام گیرنده به تعهدات خود اقدام نکند بانک نسبت به انسداد حساب ضامن اقدام می کند تا بتواند از محل آن طلب خود را وصول نماید.
چک بلامحل:  در صورتی که فردی چک بلامحل صادر کند  به مدت 7 سال از تاریخ آخرین چک برگشتی  حسابش مسدود خواهد شد.
دستور مرجع قضایی: یکی از طرق انسداد حساب بانکی وقتی است که حق خواهان یا شاکی در معرض تضییع باشد در این حالت مرجع قضایی که می تواند شعبه بدوی یا تجدیدنظر و یا حتی دادسرا باشد  این امر از جمله اقدامات تامینی از سوی مراجع قضایی است .همیشه وضع به این صورت نیست که مرجع قضایی در خصوص انسداد حساب از باب تامین مخیر باشد بلکه براساس قانون گاها مرجع قضایی موظف به انسداد می باشد. به عنوان مثال در آرایی که موضوع آن محکومیت سازمان طرف شکایات به پرداخت وجه در حق محکوم له می باشد و علیرغم احضار و اخذ تعهد مبنی براجرای حکم، محکوم علیه از اجرای رأی خودداری نموده باشد دادرس اجرای احکام می تواند پس از انقضاء مدت یکسال از تاریخ ابلاغ رأی نسبت به توقیف حساب محکوم علیه و پرداخت از آن به میزان محکوم به اقدام نماید.این امر از اختیارات دادرس اجرای احکام است و جهت توقیف حساب بانکی با لحاظ شرایط مذکور در قانون نیازی به کسب اجازه ازشعبه صادره کننده رأی نمی باشد.
مراجه قضایی و اداری به دلایل مختلف حساب اشخاص را مسدود می کنند که در ادامه دلایل انسداد حساب اشخاص توسط پلیس فتا ،شورای حل اختلاف و اداره ثبت را شرح می دهیم.

مسدود شدن حساب بانکی توسط شورای حل اختلاف

مسدود شدن حساب توسط شورای حل اختلاف می تواند به دلیل تامین خواسته یا اجرای حکم صورت بگیرد.این امر به دلیل حمایت از حقوق شاکی و خواهان می باشد.در قسمت بالا در خصوص مسدود شدن حساب بانکی توسط مراجع قضایی به طور کامل شرح دادیم که چگونه این اقدام صورت می گیرد با توجه به اینکه شورای حل اختلاف نیز جز آن مراجع می باشد به توضیحات بالا توجه نمایید.


جهت مشاوره با وکیل متخصص اداره کار به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین به داداپ مراجعه کنید


مسدود شدن حساب بانکی توسط اداره ثبت

امکان مسدود شدن حساب بانکی اشخاص توسط اداره ثبت نیز وجود دارد اما لازم به ذکر است که در صورتی فردی می تواند از طریق اجرای ثبت خواسته خود را مطالبه نماید و از این طریق اموال طرف مقابل که شامل حساب بانکی می باشد را توقیف کند که موضوع دعوی متکی به سند رسمی یا اسناد لازم الاجرا مثل چک باشد.به طور مثال اگر زنی بخواهد مهریه خود را از طریق اجرای ثبت دریافت نماید و از اجرای ثبت بخواهد که حساب همسرش را از باب تامین خواسته مسدود نماید این امر ممکن می باشد.

مسدود شدن حساب بانکی توسط پلیس فتا

دلیل مسدود شدن حساب بانکی توسط پلیس فتا به قرار ذیل است:

  1. از اطلاعات حساب شما که در درگاه‌های جعلی (فیشینگ) وارد شده ،جهت پولشویی و کلاهبرداری استفاده شده است.
  2. شخصی با داشتن شماره کارت شما قصد برداشت از حساب داشته که با وارد کردن اشتباه رمز دوم کارت باعث مسدودی می‌گردد.
  3.  شکایتی از شما در مراجع قضایی ثبت شده و با دستور قاضی حساب شما مسدود شده است.

مسدود شدن حساب بانکی توسط پلیس فتا

مراحل رفع توقیف حساب بانکی

 رفع مسدود شدن حساب بانکی در اکثر موارد باید با دستور قضایی باشد.البته لازم به ذکر است که در کنار مراجع قضایی مرجع اداری مثل اداره ثبت نیز می تواند در خصوص رفع توقیف اقدام نماید.برای اینکه از حسابی رفع توقیف حاصل شود می بایست ابتدا موضوعی که موجب توقیف شده است حل شده و مرتفع گردد.سپس می بایست از طریق مرجعی که می تواند رفع توقیف را صادر کند دستور رفع توقیف را در یافت نموده و به بانک مربوطه ارائه دهید.بانک پس از بررسی های لازم نسبت به رفع انسداد اقدام خواهد نمود.
نکاتی که در این زمینه می بایست به آن توجه نمایید از قرار ذیل است:

  1. ارائه کد 16 رقمی حساب مسدودی به بانک ها
  2. مراجعه به مرجع قضایی جهت اطلاع از روند پرونده
  3. مراجعه حضوری یا سیستمی به بانک ها.لازم به ذکر است که در مراجعه حضوری و دستی فقط باید به ادارات حقوقی بانک ها در تهران مراجعه گردد.

رفع انسداد حساب از طرف دعاوی کیفری

دادگاه می‌تواند مبلغ شکایت شده را در حساب کسی که از او شکایت شده توقیف نماید؛ که این موضوع در دادسرای جرایم رایانه‌ای هنگامی که در نقل و انتقالات اینترنتی مشکوکی رخ داده شود و شاکی خصوصی موضوع را پیگیری و بررسی نماید اغلب مرسوم است.این مسئله در امور کیفری جهت سرعت دادن در رسیدگی حضور هر چه سریع‌تر متهم و حفظ حقوق شاکی به ویژه در زمانی که فرد از او شکایت شده هنوز شناخته نشده با دستور مسدودی حساب از طرف دادسرا صادر می‌شود؛ که این دستور در جهت اجرا حکم از طریق بانک و حساب مورد نظر به کلانتری و اداره آگاهی از طرف دادسرای جرایم رایانه‌ای به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود.در صورتی که محکوم نسبت به پرداخت مبلغ اقدام نماید و یا اینکه موضوع شکایت منتفی شده و منجر به قرار منع تعقیب بگردد مرجع کیفری نسبت به رفع توقیف از حساب بانکی اقدام می نماید.
در صورتی که رفع مسدودی حساب به دلیل گذشت شاکی باشدمی توانید   به صورت حضوری به همان شعبه رفته و لایحه خود را تقدیم کرده و تقاضای رفع مسدودی را با توجه به اینکه محکوم له به تمام حق  حقوق خود رسیده است را بنمایید و یا می توانید از محکوم له درخواست نمایید اینکار را برای شما انجام داده و درخواست رفع مسدودی را بنماید البته لازم به ذکر است که در  بعضی از شعبات می توان به صورت اینترنتی هم لایحه ارسال کرد چنانچه مسدودی حساب شما از شعبه ای غیر از شعبه ای که نیابت گرفته است باشد به صورت اینترنتی لایحه ارسال نمایید در غیر اینصورت چنانچه شعبه نیابت گیرنده دستور مسدودی حساب شما را داده باشد می توانید از آنجا پیگری نمایید.


مشاوره آنلاین حقوقی در داداپ: بهترین و سریع ترین راه برای کسب نظر از وکلای متخصص


رفع مسدودی حساب بانکی توسط دادگاه

مراجع قضایی اعم از شعبه های تحقیق دادسرای عمومی و انقلاب، دادگاه های حقوقی و کیفری، اجرای احکام دادگاه های حقوقی و دادسرای های عمومی و انقلاب توانایی آن را دارند که در اجرای برخی از مواد قانونی همچون ماده ۱۹ قانون شیوه اجرای محکومیت های مالی، مواد ۵ مکرر قانون صادر شدن چک ۱۳۵۵ با اصلاحات و الحاقات پس از آن، حساب بانکی اشخاص را مسدود کنند.  بعد از زایل گشتن علت یا موانع انسداد حساب، می بایست نسبت به رفع مسدودی آن نیز اقدام کرد که برای این منظور می بایست به نکاتی عنایت نمود و حسب مورد به اداره حقوقی بانک مربوطه نیز مراجعه کرد. جهت استعلام و پیگیری موردی حساب و رفع مسدودی آن، ارائه شماره مسدودی ۱۶ رقمی از شعبه های بانک های مربوطه که در آن حساب دارید، الزامی است، به شعبه های بانک های تهران هم می توانید مراجعه نمایید. در راستای پیگیری پاسخ بانک ها نسبت به نامه انسداد حساب، به همان مرجع صدور نامه مسدودی دادسرا یا دادگاه یا اجرای احکام مراجعه نمایید. در راستای رفع انسداد در صورت نیاز یک یا دو تا بانک ضروری به صورت دستی و سایر بانک ها به صورت سیستمی در طول یک ماه انجام می شود. 
نکته:جهت رفع مسدودی حساب بانکی در دعاوی حقوقی قبل از صدور حکم دفاعیات را سریعا به قاضی مربوطه ارائه دهید و اگر مسدود شدن حساب بعد از صدور حکم و به دلیل پرداخت محکوم به بود سریعل نسبت به پرداخت مبلغ اقدام نمایید که حساب شما از حالت انسداد خارج گردد.

رفع مسدودی حساب بانکی توسط دادگاه

رفع مسدود شدن حساب بانکی توسط پلیس فتا

در صورتی که حساب یانکی اشخاص از سوی پلیس فتا مسدود شده باشد و علل آن مرتفع شده باشدیا صاحب حساب خواهان رفع علل باشد . صاحب حساب می بایست ابتدا به بانک مراجعه نماید و شماره نامه و مرکز پلیس فتایی که حساب او توسط آن مسدود شده است را از بانک دریافت کند.بعد از آن به سامانه پلیس فتا مراجعن کرده و با یافتن شماره تلفن مرکز مربوطه نسبت به رفع انسداد حساب بانکی اش اقدام نماید.

نمونه درخواست رفع مسدودی حساب بانکی

بسمه تعالی
ریاست محترم شعبه ……..
با سلام
احتراماً با توجه به صدور قرار منع تعقیب / قرار موقوفی تعقیب/ رأی برائت در خصوص اتهام اینجانب ……….. ، متهم پرونده کلاسه ………. آن شعبه،
و رفع اتهام از این جانب، خواهشمند است دستور فرمایید در خصوص رفع مسدودی از حساب بانکی به شماره ………… بانک …….. اقدام لازم معمول گردد.
با تشکر
نام و نام خوانوادگی . امضاء


بیشتر بخوانید: مصادره ملک توسط بانک


سؤالات متداول در مورد رفع مسدودی حساب بانکی

 1 . آیا در دعاوی حقوقی هم امکان مسدودی حساب وجود دارد؟
بله ،مسدودی حساب بانکی مختص امور کیفری و جرائم نبوده و در امور حقوقی هم چه قبل از طرح دعوا و چه بعد از صدور حکم از باب حفظ حقوق خواهان امکان مسدود شدن حساب خوانده وجود دارد در صورتی که حساب بانکی شما از سوی خواهان مسدود گردید سعی در مرتفع کردن علت انسداد نمایید تا به این وسیله حساب خود را آزاد نمایید.
 2 . آیا پلیس فتا هم می تواند اقدام به انسداد حساب بانکی اشخاص بنماید؟
بله،این امکان برای پلیس فتا وجود دارد که در مواردی مثل استفاده از حساب بانکی جهت جرائم رایانه ای و یا موارد دیگر اقدام به انسداد حساب بانکی اشخاص بنماید.
  3 . مسدود کردن و رفع مسدود شدن حساب بانکی توسط چه اشخاص و مراجعی صورت می پذیرد؟
جز در مواردی که در قوانین مربوط به چک گفته شده است، مراجع قضایی که صلاحیت رسیدگی به پرونده ها را داشته باشند، می توانند، اقدام به صدور انسداد حساب بانکی افراد حقیقی و حقوقی را به نفع دولت و یا حتی اشخاص دیگر کنند.

دنیای امروزی با گذشته متفاوت شده است و از جمله این تفاوت ها توسل افراد به افتتاح حساب های بانکی جهت حفظ پول خود می باشد در کنار مزایایی که این امر دارد می تواند در برخی موارد برای صاحب حساب دارای مشکلاتی باشد ان هم در مواردی که دستور انسداد چنین حساب هایی صادر می شود.
مسدود شدن حساب بانکی به این معناست که حساب اشخاص بسته شده و آنها از برداشت وجه محروم می شوند لازم به ذکر است که مسدودی حساب بانکی اشخاص از طریق قانونی صورت می گیرد ذکر طرق قانونی به این معنا نیست که تنها مراجع قضایی می توانند نسبت به انسداد حساب اقدام نمایند بلکه مراد این است که می بایست انسداد حساب به دلایل قانونی صورت بگیرد.دلایل مختلفی باعث می شود که حساب اشخاص مسدود شود.انسداد حساب می تواند از طریق بانک و یا به دستور مرجع قضایی و اداری صورت پذیرد.شورای حل اختلاف.اداره ثبت و همچنین مراجع قضایی می توانند دستور انسداد حساب بانکی اشخاص را صادر نمایند.لازم به ذکر است که در برخی موارد بانک خود اقدام به انسداد حساب بانکی اشخاص می نماید.با مرتفع شدن علتی که سبب انسداد حساب شده بودمجددا می توان حساب بانکی را آزاد نمود.


بیشتر بخوانید: مراحل برگشت زدن چک


اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha