داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

وکیل اداره کار

  0
 6255

کارگران جزء اقشار زحمت کش و محترم جامعه می باشند و در اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا می کنند. از این روست که مجلس شورای اسلامی قانونی را تحت عنوان قانون کار تصویب کرده است که این قانون روابط بین کارگر و کارفرما را تنظیم می کند. لازم به ذکر است که رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما باید بدون جانب داری بوده و حقوق کارفرما تضعیف نگردد. از مهمترین راه های احقاق حق کارگران در مراجع رسیدگی حضور وکیل متخصص در این زمینه برای احقاق حق کارگران می باشد. زیرا بسیاری از کارگران با حقوق خود آشنا نبوده یا بنا به ترس های بی پایه و غیر منطقی از حق خود صرفه نظر می نماید و این وکیل است که می تواند مانع تضعیف حق گردد.

وکیل اداره کار

وکیل اداره کار کیست؟  

وکیل اداره کار فردی است که به قانون کار، قانون تأمین اجتماعی، آیین نامه ها، بخش نامه ها و سایر قوانین مرتبط با روابط میان کارگر و کارفرما آشنایی دارد. از طرفی فردی است که تجربه قبول پرونده های مربوط به روابط بین کارگر و کارفرما را داشته و در آن پرونده ها موفقیت لازم را کسب کرده است و بهتر از هر کسی می داند جهت تنظیم دادخواست، اظهارنامه، لایحه و ... به چه مواد و قوانینی استناد نماید که بتواند از حقوق موکل خود دفاع کند. همانطور که اشاره نمودیم وکیل اداره کار فردی است که مسلط به اختلافات میان کارگر و کارفرما و قوانین مرتبط با روابط کار می باشد. علت بیان واژه اداره کار پس از وکیل به این دلیل است که بسیاری وکیل پایه یک دادگستری با پروانه وکالت هستند در حالی که در زمینه قانون کار اطلاعاتی ندارند و به همین دلیل نمی توانند تضمین کننده حقوق موکل خویش باشند. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که علت بروز اختلاف میان کارگر و کارفرما ناآگاهی از قوانین می باشد و استفاده از وکیل متخصص در این زمینه باعث پیشگیری از بروز چنین اختلافاتی می باشد.

اختلافات معمول میان کارگر و کارفرما 

اختلافاتی که میان کارگر و کارفرما حادث می شود در دو دسته اصلی قابل تقسیم بندی است:

  •  اختلافات فردی و اختلافات جمعی 

اختلافات یک کارگر با یک کارفرما فردی است درحالی که اختلافات کارگران با سازمان های کارفرمایی جمعی می باشد. البته در صورتی اختلاف جمعی شکل می گیرد که تشکل های کارگری از کارگران در مقابل کارفرمایان حمایت کند. مقصود این است که گروه کارگران به صورت یک جمع واحد باشند و نظریه و خواسته واحدی داشته باشند.

  •  اختلافات حقوقی و اختلافات صنفی

اختلافات حقوقی به اختلاف در تفسیر یا اجرای قوانین، مقررات و قراردادهای فردی یا جمعی کار گفته می شود در حالی که مقصود از اختلافات صنفی اختلافات گروهی یا جمعی کارگران با کارفرما یا کارفرمایان در شرایط یا مفاده پیمان جمعی کار که مربوط به حقوق و منافع جمعی و گروهی کارگان می باشد. لازم به ذکر است که رسیدگی به اختلافات حقوقی ماهیت حقوقی و قضایی دارد در حالی که رسیدگی به اختلافات صنفی ماهیت اقتصادی دارد.

اختلافات معمول میان کارگر و کارفرما

نحوه دفاع وکیل اداره کار در بیمه 

کارفرما در مقابل کارگر دارای وظایف متعددی می باشد که یکی از این وظایف بیمه نمودن کارگر است. براساس ماده 148 قانون کار کارفرمایان مکلف هستند که براساس قانون تامین اجتماعی کارگران خود را بیمه کنند. در صورتی که کارفرمایی از این وظیفه سر باز زند براساس ماده 183  متخلف شناخته می شود. ماده 183 قانون کار بیان می دارد که کارفرمایانی که برخلاف مفاد ماده 148 از بیمه کردن کارگران خود خودداری کنند علاوه بر جبران حقوق کارگر جریمه نقدی نیز خواهند شد. وکیل متخصص اداره کار می تواند در دفاع از حقوق کارگران برای دریافت بیمه اثر گذار باشد زیرا بسیاری از کارگران از این امر اطلاع ندارند که می بایست توسط کارفرما بیمه شوند و یا اینکه از ترس از دست دادن شغل خود از دریافت حق بیمه خودداری می کنند. یکی دیگر از مسائل مرتبط با بیمه در روابط بین کارگر و کارفرما  دریافت بیمه بیکاری می باشد. بیکار در اینجا فردی است که بدون میل و اداره بیکار شده و آماده به کار می باشد. در این صورت کارگر بیکار می تواند برای دریافت حق بیمه بیکاری خود اقدام نماید اما با توجه به نا آگاهی افراد که معتقدند در صورت دریافت بیمه بیکاری نمی توانند در هیچ جا شاغل شوند و همچنین، مدت دریافت بیمه بیکاری جزو سوابق بیمه آن ها محسوب نمی شود از پیگیری دریافت حق بیمه بیکاری خودداری می کنند. در اینجاست که وکیل اداره کار با تسلطی که نسبت به قوانین و رویه دارد مانع از عدم بهره مندی کارگر از دریافت بیمه بیکاری می شود. وکلای اداره کار در خصوص بیمه سعی می کنند که در ابتدا میان کارگر و کارفرما صلح و سازش برقرار نمایند و در صورتی که نتوانند سازش را برقرار نمایند اختلاف مورد نظر به داور ارجاع داده خواهد شد و در نهایت اگر اقدامات سابق موثر نباشد رسیدگی در مراجع کیفری ادامه خواهد یافت.

مزایای مشاوره با وکیل کار چیست؟ 

مشاوره با وکیل اداره کار برای کارگران و کارفرمایان دارای مزایای متعددی می باشد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره م نماییم:

  • تنظیم قرارداد کاری بین کارگر و کافرما به شکل صحیح و قانونی
  • آگاه نمودن موکل از حقوق قانونی خود
  • عدم نیاز به حضور موکل در مراجع رسیدگی
  • جلوگیری از تضعیف حقوق موکل با تسلط به قوانین و رویه
  • تفسیر صحیح مفاد قرارداد
  • پیشگیری از اختلافات احتمالی
  • حق الوکاله یا هزینه وکیل کار

اساس دریافت حق الوکاله در تمامی پرونده هایی که وکلا آن ها را متقبل می شوند توافق با موکل می باشد که این توافق ممکن است به میزان کمتر و یا بیشتر از تعرفه قانونی باشد. البته لازم به ذکر است که با توجه به اینکه قشر کارگر قشر ضعیفی بوده و درآمد پایینی دارند لذا وکلا در دریافت حق الوکاله نسبت به آنها کمترین میزان را اعمال می نمایند.

مزایای مشاوره با وکیل کار چیست؟

مشاوره با وکیل کار به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین در داداپ 

گروه وکلای داداپ با بهره گیری از وکلای متخصص در زمینه اختلافات میان کارگر و کارفرما این امکان را برای کاربران فراهم نموده است که بتوانند از خدمات وکلای این گروه که شامل مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی حضوری، تنظیم دادخواست، لوایح، شکواییه و همچنین، اخذ قرارداد جهت پیگیری پرونده کارگران و کارفرمایان در مراجع رسیدگی است بهره مند شوند.

برای مشاوره و انتخاب بهترین وکلا از سراسر ایران روی لینک رو به رو کلیک کنید: انتخاب وکیل آنلاین

سوالات متداول در مورد وکالت دعاوی کارگر و کار فرما 

کارگر به چه کسی اطلاق می شود؟

براساس قانون کار کارگر فردی است که در مقابل دریافت حقوق به درخواست کارفرما کار می کند.

کارفرما چه کسی است؟

کارفرما فردی است که کارگر به درخواست و اعتبار او در مقابل دریافت حقوق کار می کند. مدیران و مسئولانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha