داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

پیامدهای قانونی ترک منزل توسط همسر

  0
 14338

 بنابر دلایل مختلفی زن ممکن است منزل مشترک را ترک کند این امر اگر بد.ن دلایل موجه و قانونی باشد عواقب و پیامدهای حقوقی را در پی خواهد داشت. براساس قانون همین که رابطه زوجیت بین طرفین واقع شد می بایست درمقابل هم حقوق و تکالیفی را رعایت کنند ازجمله این تکالیف که زن ملزم به رعایت آن می باشد زندگی کردن زن در منزل مشترکی که زوج فراهم نموده است می باشد، در صورتی که زن از این تکلیف سرباز زند به عدم تمکین متهم شده و در صورت اثبات از نفقه محروم خواهد شد و البته ازدواج مجدد مرد در صورت اثبات نشوژ را نیز می توان افزود.در این مقاله سعی داریم به عواقب و پیامدهای ترک منزل توسط زن بپردازیم.

ترک کردن خانه توسط زن

ترک کردن خانه توسط زن

 زن می بایست برای خروج از منزل از همسر خود کسب اجازه کند، ترک منزل توسط زن از متداول ترین موارد عدم تمکین است زیرا با خروج زن از منزل مشترک امکان تمکین عام و خاص فراهم نمی باشد.لازم به ذکر است که ترک منزل توسط زن همیشه به معنای نافرمانی و عدم تمکین نیست و در مواردی قانون به زن این حق را داده است که بتواند بدون اجازه همسر خود از منزل خارج شود که شامل موارد ذیل می باشد:

  • خروج از منزل برای مداوا به تشخیص پزشک
  • خروج از منزل برای انجام امور شرعی و واجب مانند حج
  • سکونت در محل دیگر به دلیل ترس از ضرر و زیان مالی، جسمی یا آبرویی

آثار حقوقی و پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن

براساس  ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی: زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکونت داشته باشد مگر آنکه اختیار تعیین مسکن به زن داده شده باشد؛ بنابراین ترک منزل بدون عذر موجه از سوی زن موجب ناشزه شدن او خواهد شد. موارد عذر موجه زن برای ترک منزل در ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی ذکر شده است.
براساس  ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی: اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی و یا مالی یا شرافتی برای زن باشد زن می‌تواند مسکن جداگانه اختیار کند و در صورت ثبوت ضرر مزبور دادگاه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور است نفقه بر عهده شوهر خواهد بود؛ لذا اگر زنی که اختیار تعیین منزل مشترک به او داده نشده و طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی هیچ گونه ضرر بدنی یا شرافتی یا مالی نداشته باشد و بدون هیچ گونه علت موجهی منزل مشترک را ترک کرده باشد طبق قانون ناشزه محسوب شده و شوهر می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و الزام به تمکین او را بخواهد.پیامدهای حقوقی و قانونی ترک منزل بدون عذر موجه و قانونی از قرار ذیل است:

  1. در صورتی که زن بدون مانع مشروع و قانونی  منزل مشترک را ترک کرده و تمکین نکند براساس ماده 1108 قانون مدنی مستحق دریافت نفقه نخواهد بود.
  2. در صورتی که زن ترک منزل مشترک نماید مرد می تواند  براساس دادخواست خود از دادگاه اجازه صدور ازدواج مجدد را بدهد. براساس ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ یکی از مواردی که مرد می‌تواند همسر دوم اختیار کند عدم تمکین همسر اول می‌باشد؛ بنابراین برای آن که مرد بتواند ازدواج مجدد کند باید به دادگاه رجوع و با اثبات عدم تمکین همسرش، از دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرد.
  3. در صورتی که زن ترک منزل نماید و دادخواست عدم تمکین مرد به اثبات برسد مرد می تواند براساس نشوژ نسبت به طلاق اقدام نماید.نکته:در این صورت مهریه ساقط نمیشود.

جهت مشاوره با بهترین وکیل طلاق یا وکیل مهریه میتوانید از طریق داداپ اقدام به انتخاب وکیل نمایید


چه اموری مصداق ترک منزل توسط زوجه است؟

اصولا و قانونا زن باید در منطل مشترکی که همسر او فراهم کرده است سکونت نماید و بدون اجازه و کسب رضایت از مرد حق خروج از منزل را نخواهد داشت .بنابراین در صورتی که زن بدون عذر موجه قانونی و بدون توجه به وظیفه قانونی خود منزل مشترک را ترک کند و در محلی غیر از منزل مشترک ساکن شود مصداق ترک منزل غیرقانونی شده و در این صورت چون تمکین ممکن نمی باشد مستحق دریافت نفقه نبوده و در صورت اثبات نشوژ امکان طلاق و ازدواج مجدد برای زوج فراهم می باشد.
براساس  ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکونت داشته باشد مگر آنکه اختیار تعیین مسکن به زن داده شده باشد؛ بنابراین ترک منزل بدون عذر موجه از سوی زن موجب ناشزه شدن او خواهد شد.

مجازات ترک منزل توسط زن

مجازات ترک منزل توسط زن

برای اینکه عملی جرم بوده و مستحق مجازات باشد باید در قانون به جرم بودن آن اشاره شده باشد باتوجه به اینکه ترک منطل توسط زن مجازاتی را در پی ندارد به همین دلیل جرم نبوده و عواقب کیفری ندارد،اما ترک منزل توسط زن دارای عواقب حقوقی می باشد که در قسمت بالا به آنها اشاره نمودیم که شامل عدم استحقاق نفقه و نشوژ بود.


بهترین وکلا پایه یک دادگستری در داداپ آماده ارائه مشاوره حقوقی حضوری و آنلاین به شما هستند


آیا ترک منزل توسط زن از مصادیق عدم تمکین است؟

ترک منزل توسط زن ازجمله رایج ترین مصادیق عدم تمکین می باشد و براساس قانون ازجمله موارد تمکین عام سکونت زن در منزل مشترک می باشد و در صورتی که زن بدون عذر موجه منزل مشترک را ترک نماید مرد می تواند دادخواست عدم تمکین بدهد و زن را از نفقه محروم نموده و نسبت به طلاق یا ازدواج مجدد اقدام نماید.
نکته:ترک منزل توسط زن به دلیل خوف جانی که عذر موجه قانونی است سبب نمی شود که زن مستحق دریافت نفقه نباشد بلکه در مدتی که به دلیل عذرش از منزل مشترک دور می باشد نیز نفقه خود را دریافت می کند.

سخن پایانی
ترک منزل مشترک توسط زن این امکان را برای مرد فراهم می آورد که از زیر بار نفقه شانه خالی کند بنابراین در صورتی که زنان بخواهد مانع از این امر شوند می بایست به صورت شرط ضمن عقد اختیار تعیین منزل یا منزل علی حده را از همسر خود دریافت کنند زیرا علاوه بر محرومیت از نفقه امکان طلاق و ازدواج مجدد برای مرد نیز فراهم می شود.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha