داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

مراحل شکایت از پزشک زیبایی

  0
 5529

چه زمانی می توان از جراح بینی و زیبایی شکایت کرد؟

اعمال پزشکی از مهم ترین اعمال به شمار می آیند و دلیل این اهمیت سر و کار داشتن با جان و سلامت افراد می باشد .بنابراین در صورتی که در خصوص اعمال پزشکی قصوری حاصل گردد این عمل قابل چشم پوشی نمی باشد براساس  ماده 295 قانون مجازات اسلامی قصور در انجام اعمال پزشکی را در حیطه جنایات شبه عمد قرار داده شده است.
جرائم شبه عمد جرائمی می باشند که همراه با تقصیر می باشند و انجام دهنده عمل قصد فعل را دارا بوده ولی قصد جنایت یا همان نتیجه را ندارد.
ولی اگر پزشک براساس تعمد و تقصیر مرتکب جنایت گردد یعنی قصد فعل و نتیجه داشته باشد جنایت عمدی می باشد.بنابراین اعمال پزشکی می توان عمد یا شبه عمدی باشد.
حال سوال این است که در چه صورت می توان از پزشک زیبایی شکایت کرد؟باید بدانیم که زمانی از شکایت صحبت به میان می آید که جرمی اتفاق افتاده باشد بنابراین در خصوص شکایت از پزشک زیبایی و بینی هم وضع به همین منوال است و در صورت ارتکاب جرم توسط پزشک که ناشی از تقصیر یا قصور  او بوده است می توان از پزشک شکایت کرد.

برای درخواست آنلاین تنظیم شکایت نامه قضایی توسط وکلای مجرب داداپ کلیک کنید

چه زمانی می توان از جراح بینی و زیبایی شکایت کرد؟

نحوه شکایت از پزشک زیبایی و بینی

در صورتی که پزشک مرتکب جنایت شود و فرد بخواهد از پزشک زیبایی و بینی شکایت کند می تواند از طریق مراجع ذیل اقدام کند که در ادامه هریک را شرح می دهیم:

  1. دادگاه های عمومی
  2. شورای حل اختلاف
  3. دادسرای جرایم پزشکی
  4. سازمان نظام پزشکی

شکایت انتظامی از پزشک در سازمان نظام پزشکی

این گزینه در ارتباط با تخلفات انتظامی پزشک زیبایی می باشد. تخلفات انتظامی شامل عدم رعایت تعرفه های پزشکی، تجویز داروهای مشابه به جای داروی اصلی، برخورد ناشایسته کادر پزشکی با بیماران، خودداری از پذیرش بیماران اورژانسی توسط مراکز درمانی را شامل می شود.مرجع تشخیص این امر که عمل انجام شده توسط پزشک تخلف می باشد سازمان نظام پزشکی می باشد.تشخیص تخلف از جنایت توسط تیم تخصصی متشکل از کارشناسان متخصص در این زمینه صورت می گیرد. عدم‌ رعایت‌ موازین‌ شرعی‌ و قانونی‌ و مقررات‌ صنفی‌ و حرفه‌ای‌ و شغلی‌ و سهل‌انگاری‌ درانجام‌ وظایف‌ قانونی‌ به‌ وسیله‌ شاغلان‌ حرف‌ پزشکی‌ و وابسته‌ به‌ پزشکی،‌ تخلف‌ محسوب می شود‌ و متخلفان‌ با توجه‌ به‌ شدت‌ و ضعف‌ عمل‌ ارتکابی‌ و تعدد و تکرار آن،‌ حسب‌ مورد به‌ مجازات های‌ زیر محکوم‌ می شوند:

  • تذکر یا توبیخ‌ شفاهی‌ در حضور هیئت‌ مدیره‌ نظام‌ پزشکی‌ محل‌.
  • اخطار یا توبیخ‌ کتبی‌ با درج‌ در پرونده‌ نظام‌ پزشکی‌ محل‌.
  • توبیخ‌ کتبی‌ با درج‌ در پرونده‌ نظام‌ پزشکی‌ و نشریه‌ نظام‌ پزشکی‌ محل‌ یا الصاق‌ رأی‌ در تابلو اعلانات‌ نظام‌ پزشکی‌ محل‌.
  • محرومیت‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ از ۳‌ ماه‌ تا ۱‌ سال‌ در محل‌ ارتکاب‌ تخلف‌.
  • محرومیت‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ از ۳‌ ماه‌ تا ۱ سال‌ در تمام‌ کشور.
  • محرومیت‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ از بیش‌ از ۱ سال‌ تا ۵‌ سال‌ در تمام‌ کشور.
  • محرومیت‌ دائم‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ در تمام‌ کشور

شکایت از پزشک زیبایی در شورای حل اختلاف

در صورتی پای شورای حل اختلاف به میان می آید که خسارت وارده کم بوده و اختلافات فی مابین کم اهمیت باشد بنابراین شورای اختلاف به صورت گسترده وارد عمل نمی شود.لازم به ذکر است که اگر پزشک و بیمار قصد صلح و سازش نیز دارند قبل از مراجعه به دادگاه بهتر است به شورا مراجعه نمایند.
پس از طرح شکایت در شورا و مطالبه خسارت و دیه از پزشک زیبایی از طریق شورای حل اختلاف امور پزشکی در تهران و شهرستان‌ها، شورای حل اختلاف با تعیین وقت و دعوت از طرفین به منظور ایجاد صلح و سازش، سعی در میانجیگری در امور کیفری و عدم طرح شکایت از پزشک در صورت جلب رضایت شاکی خواهد نمود.

شکایت از پزشک زیبایی در شورای حل اختلاف

طرح شکایت از پزشک زیبایی در دادگاه های عمومی

یکی دیگر از طرق شکایت از پزشک زیبایی از طریق دادگاه های عمومی می باشد.
براساس ماده 495 قانون مجازات اسلامی
هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می دهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد،ضامن دیه است مگر آنکه عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا این که قبل از معالجه برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود.و همچنین براساس ماده 496 قانون مجازات اسلامی:
پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به مریض یا پرستار و مانند آن صادر می کند، در صورت تلف یا صدمه بدنی ضامن است مگر آنکه مطابق ماده ۴۹۵ که فوقاً اشاره شد، عمل کند.
اشخاص برای طرح شکایت در دادگاه های عمومی نیز میبایست به طریقی که در خصوص دادسرای جرایم پزشکی عمل می شود از طریق مراجعه حضوری به دادسرا و اعلام شفاهی جرم و یا از طریق دادخواست عمل نمایند. همچنین می توانند با مراجعه به مرکز خدمات حقوقی قوه قضاییه دادخواست خود را ثبت و پیگیری نمایند.

شکایت کیفری از پزشک در دادسرای جرایم پزشکی

دادسراها جهت رسیدگی به جرائم به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم می شوند ودادسرای جرام پزشکی از جمله دادسراهای تخصصی می باشد و قابلیت رسیدگی و تحقیق در جرائم خاص حوزه پزشکی را دارد.روند طرح شکایت به مانند دادسراهای عمومی از طریق تنظیم و تحویل شکواییه می باشد که البته با توجه به الکترونیکی شدن سامانه قضایی این مهم از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت می گردد.

پس از دریافت شکایت، موضوع به کمیسیون‌های پزشکی ارجاع می شود و پرونده بررسی می شود و چنانچه قصور پزشک تشخیص داده شود، مراتب به شعبه رسیدگی ‌کننده ارسال و به دنبال آن پزشک و تیم پزشکی برای ادای توضیحات فراخوانده می‌شوند و در نهایت دادسرا در صورتی که محرز شود که از جانب پزشک متخلف قصوری رخ نداده است؛ قرار منع یا موقوفی تعقیب صادر می کند ولی چنانچه ادعای شاکی را قریب به واقع بیند و با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه ارسال می کند و دادگاه عمومی جزایی نیز بر اساس محتویات پرونده، نظریه کارشناس و دفاعیات هردو طرف اقدام به صدور رأی می نماید.

نحوه تنظیم شکوائیه برای شکایت از جراح زیبایی

محتوای شکواییه برای شکایت از پزشک زیبایی از قرار ذیل است:

  1. نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، میزان تحصیلات، شغل، وضعیت تاهل، مذهب، تابعیت، شماره‌ی شناسنامه، شماره‌ی ملی، نشانی دقیق، در صورت لزوم آدرس ایمیل، شماره‌ی تلفن ثابت و همراه، کد پستی بیمار یا ولی و سرپرست
  2. موضوع شکایت، زمان و مکان وقوع جرم
  3. میزان زیان وارده به بیمار و خواسته مورد مطالبه‌ی بیمار
  4. دلایل و منضمات وقوع جرم از جمله نظر پزشکی قانونی مبنی بر قصور یا تخلف پزشک و سایر ادله 
  5. مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت وجود
  6. مشخصات و نشانی پزشک در صورت امکان

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره حقوقی آنلاین به صورت صوتی کلیک کنید.

نمونه متن شکایت از پزشک زیبایی بینی

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان
با عرض سلام و ادب
اینجانب ..... در تاریخ ..... دچار درد شدید از ناحیه ............ که با حالت تهوع و استفراغ همراه بوده است. بلافاصله با همراهی یکی از بستگان به بیمارستان .... مراجعه نموده و پس از معاینه از سوی پزشک متخصص آقا/خانم .... ایشان بدون ارجاع برای آزمایش و تشخیص عجولانه، بیماری بنده را صرفا مسمومیتی جزئی تشخیص می دهند. پس از درمان در بیمارستان فوق الاشاره، به منزل مراجعه نموده و با گذشت بیش از 3 ساعت مجدداً وضعیت جسمانی به شدت نامطلوب می گردد و سریعاً با حضور یکی از بستگان به بیمارستانی دیگر .... مراجعه نموده و با حضور در بخش اورژانس و معاینه پزشک متخصص آقا/خانم .... بنده را به آزمایشگاه ارجاع داده و پس از آزمایش تشخیص داده می شود که بنده دچار ................ شده ام. با وجود نظریه پزشکی در ساعات اولیه (مراجعه به بیمارستان نخست) پزشک به اشتباه بیماری بنده را مسمومیت تشخیص داده ولیکن بنده دچار ................... شده بودم و می بایست آمپول بخصوصی به منظور ................... تزریق می نمودند که متأسفانه چنین نشد و منتج از این اشتباه، بنده نیمی از توانایی جسمی خویش را از دست داده که مراتب طی نظریه پزشکی قانونی و نیز کمیسیون پزشکی بعرض می رسد. لذا از مقام محترم قضایی خواهشمندم با عنایت به مستنداتی از قبیل، مدارک پزشکی اینجانب، نظریه کمسیون پزشکی دال بر تخلف محرز پزشک و نیز شهادت شهود تقاضای تعقیب کیفری نامبرده و همچنین جبران خسارات و زیان های جسمی و روحی و سایر هزینه ها از جمله هزینه معاینه ادواری پزشک و داروها و نیز از کارافتادگی اینجانب را خواستارم.

مزایای مشاوره با وکیل شکایت از پزشک زیبایی

مردم نسبت به پزشکان دارای اعتماد و احترام فروانی می باشند و همین احترام و قرار گرفتن در معذوریت سبب می شود که گاها در صورتی که از اعمال زیبایی به آن ها صدمات جسمی وارد گردد از تعقیب پزشک بازبمانند در حالی که با توجه به اینکه اعمال زیبایی در ظاهر و روحیه افراد بسیار تاثیرگذار می باشد و به راحتی نباید آسیب به ظواهر را نادیده گرفت.در صورتی که فردی بخواهد از پزشک زیبایی شکایت کند با توجه به اینکه با واژه های برائت و قصور و تقصیر ناآشنا بوده و تخصص ندارد که در چه صورتی عمل پزشک شامل موارد مربوطه می شود بهتر است از خدمات وکلای متخصص در این زمینه استفاده نماید زیرا وکلا بهتر می دانند که در چه صورتی می توان عمل پزشک را پیگیری نمود و برای اینکه پیگیری نتیجه بهتری را بدهد از طریق چه مرجعی اقدام نمود زیرا وکلای متخصص در این زمینه نسبت به  تنظیم شکایت نامه ، قوانین و رویه تسلط داشته و با توجه به سابقه قبول پرونده های مشابه امکان موفقیت را بالا می برند.از جمله موسساتی که در زمینه جرایم پزشکی می تواند به کاربران خدمت نماید موسسه داداپ می باشد که با بهره پیگیری از وکلای مجرب در این زمینه در اکثر نقاط کشور و نواحی مختلف استان ها آماده خدمت رسانی می باشد و این مزیت را دارا می باشد که با کمترین هزینه، مدت زمان کمتر و نزدیک ترین مکان به محل زندگی شما در دسترش شما کابران گرامی می باشد.
یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از وکلا در پرونده های پزشکی این است که نیاز به حضور شاکی نبوده و مراحل توسط وکیل جرایم پزشکی پیگیری می شود.
 
 قصور و تقصیر پزشکی ممکن است برای خیلی از مردم ناآشنا باشد برخلاف ادوار گذشته که انجام اعمال زیبایی محدود بود در سال های اخیر شاهد افزایش انجام اعمال زیبایی هستیم .بعضا پیش می آید که مراجعه کننده از عمل زیبایی خود رضایت نداشته و پزشک مرتکب قصور پزشکی شده است.افراد به دلیل ناآگاهی از پیگیری و روند آن از حقوق خود دست کشیده و متحمل هزینه های سنگین تری می شوند.افراد باید آگاه شوند که در چه مواردی می توانند از پزشک زیبایی خود جبران خسارت را خواستار باشند؟چه مراحلی را طی کنند و اینکه چگونه شکواییه و دادخواست خود را تنظیم کنند؟
باید به این نکته توجه کرد که بین قصور ، تقصیرو تخلف در خصوص اعمال پزشکان تفاوت وجود دارد و این تفاوت سبب متفاوت شدن شیوه پیگیری و جبران خسارت می شود.مراجعی که می توان در خصوص قصور ،تقصیر  و تخلف پزشکی پیگیری لازم را به عمل آورد نیز متفاوت می باشد که شامل شورای حل اختلاف،سازمان نظام پزشکی،دادگاه های عمومی و دادسرای جرایم پزشکی می شود.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha