داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی

  0
 34034

براساس ماده۹۷ قانون اصلاح پاره‌ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ش ‌که در تاریخ ۲۷/۱۱/۱۳۴۵ش به تصویب رسید، شورای‌ عالی شهرسازی با هدف رعایت اصول شهرسازی، بررسی و تصویب نقشه‌ های مربوط به امر شهرسازی تشکیل گردید. تصویب این قانون و تشکیل این شورا، زمینه‌ای شد تا چند سال بعد، با تصویب قانون دیگری، شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران شکل گیرد. پس از تشکیل وزارت آبادانی و مسکن و گسترش فعالیت در زمینه تهیه طرحهای جامع شهری، با تصویب ‌قانون تأسیس شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران، این شورا به‌عنوان عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری و تصویب ضوابط معماری و شهرسازی و طرحهای جامع شهرهای کشور تعیین گردید . وفق ماده ۵ این قانون، وظیفه بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری بر عهده کمیسیونی نهاده شد که از آن پس به‌عنوان کمیسیون ماده ۵ شناخته شد. کمیسیون ماده 5 یکی از کمیسیون های مهم وابسته به شهرداری و موضوع ساخت و ساز است.

کمیسیون ماده ۵ شهرداری چیست؟

کمیسیون ماده ۵ شهرداری چیست؟

کمیسیون ماده 5 شهرداری مربوط به بررسی و تصویب  طرح های تفصیلی و تغییرات در این طرح های می باشد براین اساس :
«بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آن ها در هر استان یا فرمانداری کل که به وسیله کمیسیونی به ریاست استاندار یا فرماندار ‌کل و به عضویت رئیس انجمن شهرستان، شهردار، نمایندگان وزارت فرهنگ و هنر و آبادانی و مسکن و نماینده مهندس مشاور تهیه ‌کننده طرح انجام می شود. آن قسمت از نقشه های تفصیلی که به تصویب انجمن شهر برسد، برای شهرداری لازم ‌الاجرا خواهد بود. تغییرات نقشه های تفصیلی اگر در ‌اساس طرح جامع شهری مؤثر باشند، باید به تأیید شورای‌ عالی شهرسازی برسند.»
تبصره«بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آن ها در شهر تهران به عهده کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزرای مسکن و شهرسازی کشور، نیرو (‌در حد معاونت مربوطه)، سرپرست سازمان حفاظت محیط‌ زیست و شهردار تهران یا نماینده تام الاختیار او و رئیس شورای شهر تهران می باشد.»

طرح تفصیلی عبارت از طرحی است، بر اساس معیارهای کلی طرح جامع شهر و همچنین نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف که موارد زیر در آن تعیین می گردد:

  • موقعیت و مساحت دقیق زمین
  • وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور
  • میزان و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری
  • اولویت های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری
  • موقعیت و کلیه عوامل مختلف شهری

بنابراین نتیجه می گیریم که طرح تفصیلی، مشخص کردن کاربری زمین های شهری به طور دقیق (ذکر مساحت و متراژ) در چارچوب طرح جامع است و این طرح همانند یک شناسنامه تعیین کننده وضع حقوقی و فنی زمین های شهری می باشد.

اعضای کمیسیون ماده ۵ شهرداری

براساس کمیسیون ماده 5 شهرداری اعضای این کمیسیون عبارتند از :

  1. استاندار (یا معاون عمرانی او) به عنوان رئیس جلسه کمیسیون
  2. شهردار
  3. نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی(راه و شهرسازی) ؛
  4. وزارت جهاد کشاورزی ؛
  5. سازمان میراث فرهنگی(وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) ؛
  6. همچنین رئیس شورای اسلامی شهر ذی‌ربط  ؛

نماینده سازمان نظام مهندسی استان (با تخصص معماری یا شهرسازی) بدون حق رأی.
جلسه کمیسیون ماده ۵ با حضور رئیس، دبیر و ۳ عضو از اعضا رسمیت می یابد و برگزار می شود.
مصوبه کمیسیون مزبور زمانی اعتبار می یابد که ۴ عضو از اعضای کمیسیون رای موافق داده باشند. 
اعضای کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران
اعضای کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران، مطابق با تبصره های ۳ و ۴ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به شرح زیر است:

  • معاونین ذی ربط وزرای مسکن و شهرسازی، کشور، نیرو و جهاد کشاورزی
  • معاونین رؤسای سازمان های حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
  • شهردار تهران (به عنوان رئیس کمیسیون)
  • رئیس شورای اسلامی شهر تهران(بدون حق رای)
  • رئیس کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران، شهردار تهران می باشد.

وظایف اصلی کمیسیون ماده ۵ شهرداری

وظایف اصلی کمیسیون ماده ۵ شهرداری

کمیسیون ماده ۵ شهرداری که از آن با نام شورای عالی شهرسازی و معماری یاد می شود؛ وظایفی دارد که از مهم ترین آنان می توان به بررسی پیشنهادات ارائه شده در خصوص سیاست های شهرسازی در هیات وزیران اشاره کرد. به عبارت دیگر، از وظایف اصلی کمیسیون ماده ۵ تغییر و تصویب طرح های تفصیلی می باشد. طبق آیین ‌نامه:
«تغییرات نقشه های تفصیلی اگر بر اساس طرح جامع شهری مؤثر باشند، باید به تأیید مرجع تصویب کننده طرح جامع (شورای عالی شهرسازی و معماری ایران یا مرجع تعیین شده از طرف شورای عالی) برسند.»
همچنین کمیسیون ماده ۵، وظیفه دیگری در خصوص لوایح و مقررات شهرسازی و طرح های جامع شهری و معماری دارد که در رابطه با چگونگی استفاده و کاربری زمین به لحاظ اداری، مسکونی، فضای سبز و… اظهار نظر می کند و سپس اگر تغییراتی در خارج از طرح تفصیلی باشند، بررسی و مصوب خواهد کرد.

اختیارات کمیسیون ماده ۵ شهرداری

اختیارات کمیسیون ماده ۵، تنها در مشخص کردن میزان تراکم ساختمانی و سطح اشتغال و مشخص کردن کاربری اثرگذار است. بنابراین کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران برای تغییر کاربری در پلاک ثبتی صلاحیت ندارد. همچنین انجام مصوبات در خصوص تغییر کاربری در این کمیسیون قانونی نمی باشد. بنابراین، طرح جامع شهری، تنها چارچوبی خواهد بود که باید در طرح های تفصیلی رعایت شود و خارج از طرح مربوطه نمی تواند اقدامی انجام دهد.

تخلفات کمیسیون ماده ۵ شهرداری

کمیسیون ماده ۵ یکی از مهم ترین نهادها در تصمیم گیری امور شهری است.
چرا که ساخت و سازهای بی رویه و تخریب باغات، فضای سبز، کشاورزی و تبدیل آن ها به برج های مسکونی و تجاری، مسئله ای است که زیان های آن تمامی شهروندان و محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد.
امّا با وجود این حجم از حساسیت؛ می بینیم که این کمیسیون در مواردی، تغییرات و انحرافات زیادی در طرح های جامع و تفصیلی شهرها به وجود آورده و با مصوبات و اقدامات خود، فضاهای شهری را از قاعده خارج می کنند.
نتیجه این اقدامات موجب ناپایداری وضع موجود شده و این ناپایداری روی سطح کیفیت زندگی مطلوب شهروندان و سایر موجودات و همچنین روی محیط زیست تأثیرات منفی می گذارد.
این موارد از یک جهت نشان دهنده تخلفات وسیع این کمیسیون و اعضای آن است و از سوی دیگر بیانگر ضعف نظارتی و برخوردهای قانونی با چنین تخلفاتی است.

فرآیند اقدام در کمیسیون ماده ۵ شهرداری

_______________________________________________________________________________________________________________

بیشتر بخوانید:کمیسیون ماده 77 شهرداری و وظایف آن

_______________________________________________________________________________________________________________

فرآیند اقدام در کمیسیون ماده ۵ شهرداری

فرآیند اقدامات در کمیسیون ماده 5 شهرداری از قرار ذیل می باشد:

  • تهیه و تنظیم پیش نویس و نقشه طرح تفصیلی و تغییرات آن توسط شهرداری.
  • ارسال پیش نویس طرح تفصیلی به صورت کتبی به دبیرخانه کمیسیون.
  • دعوت از اعضا و برگزاری جلسه توسط دبیرخانه کمیسیون.
  • ابلاغ موارد اجرایی به کارگروه کمیته فنی کمیسیون، که وظیفه بررسی فنی کمیسیون مربوطه را برعهده دارد.

نکته ی مهم: اعضای کارگروه کمیته ی فنی که متشکل از مشاور طرح تفصیلی شهری و نماینده های کمیسیون هستند.

مراحل ارجاع به کمیسیون ماده ۵ شهرداری

مراحل ارجاع به کمیسیون ماه 5 شهرداری از قرار ذیل است:
مرحله اول
تنظیم نامه درخواستی از سوی شهرداری و ضمیمه کردن نظریه مهندسان بازنگری در طرح تفصیلی، و ثبت و در دبیرخانه 
مرحله دوم
ارجاع درخواست به واحد مربوطه
مرحله سوم
ثبت شماره در دفترخانه واحد شهرسازی  پس از اعلام موافقت مدیر شهرسازی 
مرحله چهارم
ارسال درخواست  ثبت شده از دفترخانه به کارشناس مسئول
مرحله پنجم
بررسی و بازدید محل از سوی کارشناس و اعلام نظر توسط او و سپس ارجاع نظر خود به کمیته کارشناسی
مرحله ششم
ارجاع نظر قطعی کارشناس به کمیسیون ماده 5
مرحله هفتم
 در این مرحله صورت ‌جلسه توسط اعضای کمیسیون تهیه و نقشه های مصوب باید بررسی و امضا شوند.
سپس نتیجه به استانداری جهت ابلاغ به شهرداری ارسال گردد و استانداری نیز ابلاغ را به شهرداری مربوطه بفرستد.

قوانین مرتبط با کمیسیون ماده ۵ شهرداری

مفادی که در ذیل شرح داده شد در تصمیمات و مصوبات موثر است:
قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ 1351/12/22 تصویب شد.

  • ماده یک قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران:

شورای عالی شهرسازی و معماری برای هماهنگی برنامه شهرسازی و ایجاد محیط زیست بهتر برای مردم و رعایت معماری سنتی و ملی و جنبه های اصیل آن و یافتن شیوه اصول ساختمانی در کشور بر اساس شرایط اقلیمی و طرز زندگی هر منطقه تاسیس شد.

در ماده دو این قانون در مورد وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری شرح داده شده است.

  • ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران:

در هراستان کمیسیون ماده 5 شهرداری برای بررسی و تصویب طرح تفصیلی در استانداری یا سازمان مسکن و شهرسازی تشکیل می شود.

  • ماده 6 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران:

شهرهایی که نقشه جامع دارند، ثبت کل وظیفه دارد که در خصوص تفکیک، بر اساس ضوابط طرح جامع تفصیلی یا طرح هادی عمل کند.
در خصوص افراز ملک، مرجع قضایی بر اساس نقشه تفکیکی شهرداری عمل میکند.
در صورتی که در زمان تعیین شده چهار ماه از طرف مرجع قضایی ، شهرداری نقشه تفکیکی را به ثبت یا دادگاه ارسال نکند، مرجع قضایی راسا تفکیک و افراز را انجام می دهد.

  • ماده 7 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران:

شهرداری وظیفه دارد که مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را بر اساس مفاد ماده دو قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اجرا نماید.

تبصره کمیسیون ماده ۵ شهرداری

تبصره های ماده 5  شهرداری از قرار ذیل است:
تبصره 1-بررسی‌های فنی این کمیسیون برعهده کارگروه (کمیته) فنی کمیسیون متشکل از نمایندگان کمیسیون و مشاور طرح تفصیلی شهر می‌باشد.
تبصره 2-دبیرخانه کمیسیون در سازمان مسکن و شهرسازی(راه و شهرسازی) استان می‌باشد.
تبصره 3-در مورد شهر تهران، معاونین ذی‌ربط وزراء مسکن و شهرسازی(راه و شهرسازی)، کشور، نیرو، جهادکشاورزی و معاونین رؤسای سازمان های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی(وزارت میراث فرهنگی ….) و شهردار تهران (رئیس کمیسیون) و همچنین رئیس شورای اسلامی شهر تهران بدون حق رأی، اعضاء کمیسیون می‌باشند. محل دبیرخانه این کمیسیون در شهرداری تهران خواهد بود.
جلسات کمیسیون با حضـور اکثریت اعضاء رسمـیت‌ یافته و تصمیمات کمیسیون حداقل با چـهار رأی موافق معتبر است.
تبصره 4-در صورت فقدان شورای اسلامی شهر در تهران، نماینده وزیر کشور و در سایر شهرها نماینده معرفی شده از سوی استاندار به جای رئیس ‌شورای اسلامی شهر در کمیسیون ذی‌ربط شرکت خواهد نمود.

اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ شهرداری در دیوان عدالت اداری

اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ شهرداری در دیوان عدالت اداری

ممکن است نسبت به رای کمیسیون ماده 5 شهرداری اعتراض شود از آنجا که کمیسیون ماده 5 شهرداری یک واحد اداری و اجرایی می باشد آراء این کمیسیون قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری می باشد.اعتراض نسبت به رای این کمیسیون می بایست در قالب یک درخواست صورت بگیرد .
در درخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ ذکر موارد زیر ضروری است:

  • مشخصات و اقامتگاه درخواست کننده
  • مشخصات مصوبه مورد اعتراض
  • حکم شرعی یا مواد قانونی که ادعای مغایرت مصوبه با آن شده
  • دلایل و جهات اعتراض از حیث مغایرت مصوبه با شرع یا قانون اساسی یا سایر قوانین یا خروج از اختیارات مرجع تصویب کننده
  • امضاء یا اثر انگشت درخواست کننده

توجه داشته باشید که سایر مقررات مربوط به تنظیم، ارسال و ثبت دادخواست، به استثنای ذینفع بودن درخواست‏ کننده و پرداخت هزینه دادرسی، در درخواست اعتراض علیه مصوبه نیز جاری است.
درخواست ها توسط رئیس دیوان عدالت اداری، به دفتر هیات عمومی ارجاع می شوند.
در صورتی که شرایط بالا در اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ رعایت نشوند، مدیر دفتر هیات عمومی مطابق ماده ۸۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، به شرح زیر اقدام خواهد کرد:

  1. در مورد بند (الف) ظرف پنج روز قرار رد درخواست صادر می نماید.
  2. در مورد بند (ث) مطابق ماده ۲۸ این قانون عمل می نماید.
  3. در سایر موارد با ذکر جهات نقص، اخطاریه صادر خواهد شد و متقاضی مکلف است ظرف ده روز پس از ابلاغ، نسبت به رفع نقص اقدام کند. در غیر این صورت، قرار رد درخواست صادر می شود. این قرار، قطعی است.

همچنین بر حسب ماده ۹۲ قانون مزبور:
«چنانچه مصوبه ای در هیات عمومی باطل شود، رعایت مفاد رای هیات عمومی در مصوبات بعدی، الزامی است.
هرگاه مراجع مربوطه، مصوبه جدیدی مغایر رای هیات عمومی تصویب کنند؛ رئیس دیوان موضوع را خارج از نوبت بدون رعایت مفاد ماده (۸۳) این قانون و فقط با دعوت نماینده مرجع تصویب ‌کننده، در هیات عمومی مطرح می نماید».
تغییر کاربری املاک از اختیارات کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری است و برای اعتراض و تجدیدنظر خواهی باید به شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری مراجعه شود؛ که برای اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵ در دیوان عدالت اداری مهلت ۲۰ روزه ای در نظر گرفته شده است.

شکایت از مصوبات کمیسیون ماده 5 در دیوان عدالت اداری

هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی رای وحدت رویه شماره 130 مورخ 21/6/1377 در این باره مقرر داشته است:
«‌نظر به اینکه اختلاف در کیفیت اجرای قراردادهای منعقده و شرایط آنها از مصادیق دعاوی حقوقی داخل در صلاحیت دادگاه عمومی دادگستری‌محسوب می‌شود، بنابراین دادنامه شماره 359 الی 364 مورخ 1376.3.28 شعبه دهم در حدی که متضمن این معنی است موافق اصول و موازین‌قانونی شناخته می‌شود. این رأی مطابق قسمت آخر ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع می‌باشد.»
از سوی دیگر در دیوان عدالت اداری،شعب دیوان به شکایات موردی و دادخواست هایی که مفاد آنها محتوی مصوبات غیرقانونی فراگیر نیست رسیدگی می نمایند و رسیدگی به مصوبات و آیین نامه های غیرقانونی عام در صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری است.
از این رو بایستی گفت:

  • چنانچه موضوع شکایت از کمیسیون ماده 5 موارد ترافعی و قراردادها باشد،رسیدگی با دادگاه های عمومی است.
  • اگر موضوع شکایت ابطال مصوبات کمیسیون ماده 5 (مصوبات ناظر به حقوق شخص یا اشخاص معین) باشد،رسیدگی با شعب دیوان عدالت اداری است
  • در صورتی که مصوبه کمیسیون ماده 5 دارای حیطه شمول عام و فراگیر باشد،رسیدگی به موضوع در صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری است.

به طور خلاصه باید گفت:

  1. شکایات از مصوبات عمومی کمیسیون ماده ۵ شهرداری، در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح می گردد.
  2. شکایات از مصوبات شخصی کمیسیون ماده ۵، در دیوان عدالت اداری مطرح می گردد.

بیشتر بخوانید: کمیسیون ماده ۱۲ چیست؟


مدارک مورد نیاز در مورد درخواست تغییر کاربری کمیسیون ماده 5

مدارک مورد نیاز در مورد درخواست تغییر کاربری کمیسیون ماده 5

واضح است که تمامی اراضی دارای یک کاربری معین هستند که مشخص کننده نوع استفاده از زمین می باشند. از جمله کاربری مسکونی، تجاری، درمانی، کشاورزی، گردشگری، خدماتی، آموزشی، ورزشی و … تنها مرجع ذی‌صلاح جهت تغییر کاربری اراضی؛ کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری است و برخلاف باور عموم، شهرداری هیچ گونه اختیاری برای تغییر کاربری اراضی ندارد.
در جلسات کمیسیون ماده ۵ که با حضور اعضای اصلی  رسمیت می یابند، درخواست هایی که شهرداری برای دبیرخانه ارسال کرده است را بررسی و سرانجام برای تغییر کاربری اراضی تصمیم گیری می شود. مدارک مورد نیاز برای تغییر کاربری در کمیسیون ماده 5 عبارتند از:

  • نامه از ارگان متقاضی
  • نقشه و موقعیت محل مورد استعلام
  • سند مالکیت اعم از رسمی و عادی
  • گزارش توجیهی پیشنهاد تغییر کاربری

در صورتی که در روند اجرا؛ بخش هایی از طرح های جامع مغایرت هایی با طرح تفصیلی داشته باشد که عملاً آن را غیرممکن سازد، این کمیسیون می تواند با اعمال تغییرات جزئی این مغایرت ها را رفع نماید.
همان‌طور که ملاحظه می کنید این پروسه بسیار حساس و زمان بر است. پیشنهاد می کنم جهت افزایش دقت کار و به صفر رساندن احتمال هر گونه خطا، حتماً از حضور وکیل کمیسیون ماده ۵ بهره ببرید. داداپ با بهره گیری از وکیل پایه یک دادگستری در هر نقطه از شهر و محله سکونت شما این امکان را فراهم کرده است که از خدمات حضوری وکلای این مجموعه برخوردار شوید همچنین علاوه بر خدمات حضوری این مجموعه دارای خدمات غیرحضوری و مشاوره حقوقی آنلاین می باشد که کاربران محترم می توانند جهت تنظیم دادخواست ها و یا مشاوره در زمینه کمیسیون ماده 5  از خدمات وکلای این مجموعه برخوردار شوند.

ضرورت حضور وکیل در کمیسیون ماده 5 شهرداری

حضور وکیل در تمامی دعاوی و موضوعات حقوقی لازم می باشد و ضرروت حضور وکیل را نمی توان انکار کرد.از جمله مسائل و موضوعاتی که حضور وکیل در آن گریزناپذیر می باشد وکالت در دعاوی کمیسیون ماده 5 شهرداری می باشد زیرا این وکیل متخصص است که با قوانین این حوزه به خوبی آشنا می باشد و رویه این پرونده ها را بارها طی کرده است و به خوبی می داند از چه ادبه ای استفاده کند و در کوتاه ترین زمان ممکن موکل را به حق خود نائل می کند.پرونده های مربوط به این کمیسیون تخصصی بوده و داررای ریسک بالایی می باشند درنتیجه عدم حضور و استفاده وکیل خسارات جبران ناپذیری را بر افراد وارد می کند .وکیل کمیسیون ماده 5 وکیلی متخصص در این زمینه است که علاوه بر علم و دانش حقوقی ،تجربه بالایی در اخذ چنین پرونده هایی و موفقیت در آنها دارد.
بنابراین پیشنهاد می کنم کار را به کاردان بسپارید و  برای انتخاب بهترین وکیل کمیسیون ماده 5 شهرداری با گروه حقوقی تخصصی داداپ تماس حاصل فرمایید تا با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن نتیجه موردنظر خود را کسب کنید.

مرجع صالح برای شکایت از مصوبات کمیسیون ماده 5

رسیدگی به شکایات مربوط به کمیسیون ماده 5 اگر جنبه عام و فراگیر داشته باشد، در صلاحیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری است. اگر موضوع فاقد جنبه عمومی و صرفأ در مورد اشخاص معینی باشد رسیدگی در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری است.
از سوی دیگر در دیوان عدالت اداری،شعب دیوان به شکایات موردی و دادخواست هایی که مفاد آنها محتوی مصوبات غیرقانونی فراگیر نیست رسیدگی می نمایند و رسیدگی به مصوبات و آیین نامه های غیرقانونی عام در صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری است.
از این رو بایستی گفت:

  • چنانچه موضوع شکایت از کمیسیون ماده 5 موارد ترافعی و قراردادها باشد،رسیدگی با دادگاه های عمومی است.
  • اگر موضوع شکایت ابطال مصوبات کمیسیون ماده 5 (مصوبات ناظر به حقوق شخص یا اشخاص معین) باشد،رسیدگی با شعب دیوان عدالت اداری است
  • در صورتی که مصوبه کمیسیون ماده 5 دارای حیطه شمول عام و فراگیر باشد،رسیدگی به موضوع در صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری است.

سخن پایانی
کمیسیون ماده 5 شهرداری در اراتباط با طرح های تفصیلی و تغییر در این طرح ها می باشد که اعضای آن در شهرستان ها و تهران باهم متفاوت می باشد ،این کمیسیون در بیان عمومی به کمیسیون تغییر کاربری شهرت دارد.
 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha