داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

ازدواج با اتباع خارجی و قوانین آن

  0
 3197

قوانین ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی

در صورتی که زنی بخواهد با فردی خارجی ازدواج کند مانعیتی برای چنین ازدواجی وجود ندارد و براساس ماده 987 قانون مدنی زن ایرانی مجاز به ازدواج با اتباع خارجی می باشد و در خصوص تابعیت چنین زنی اصل بر بقای تابعیت زن می باشد مگر اینکه براساس دولت متبوع شوهر تابعیت همسر او بر زن تحمیل گردد.لازم به ذکر است که زن ایرانی برای اینکه بتواند با تبعه خارجی ازدواج نماید می بایست اجازه دولت ایران را کسب کند و این مهم در ماده 1060 قانون مدنی مطرح شده است براساس اسن ماده: ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی را در مواردی نیز که منع قانونی وجود نداشته باشد موکول به اجازه مخصوص است.در این ماده به مانع قانونی اشاره شده است و مراد همان غیرمسلمان بودن مرد می باشد و برای اینکه چنین ازدواجی جنبه قانونی پیدا کند مرد باید مسلمان گردد
نکته حائز اهمیت در اینجا این است که در صورتی که زنی با تبعه خارجی ازدواج کند و تابعیت خود را از دست دهد به لحاظ حقوق مالی اش مشمول قوانین ایران نخواهد شد و این نکته در ماده 987 قانون مدنی مورد توجه قرار گرفته است.و براین اساس در خصوص اموال غیرمنقول برای او محدودیت هایی حادث می شود و حقو داشتن این اموال را در صورتی که موجب سلطه اقتصادی بشئد را ندارد.

قوانین ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی

قوانین ازدواج مردان ایرانی با اتباع خارجی

برای مردان ایرانی برخلاف ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی ، محدودیت هایی وجود ندارد به ویژه اگر بین مرد ایرانی و زن خارجی وحدت دین وجود داشته باشد که در این صورت اجاره دولت لازم نمی باشد این مسئله در ماده 976  قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفته است و براساس این ماده در صورت وحدت دین بین مرد ایرانی و زن خارجی، ثبت ازدواج آنان به هیچ اجازه‌ای از سوی دولت ایران احتیاجی ندارد انجام و به‌محض وقوع این عقد، مطابق با بند ۶ ماده‌ی ۹۷۶ قانون مدنی، زوجه تابعیت ایران را دریافت می‌کند. درخصوص فرزندان حاصل از چنین ازدواجی می‌توان گفت که مطابق با بند ۲ ماده‌ی مذکور، ایرانی محسوب می‌شوند.

اسناد و مدارک لازم برای ثبت ازدواج با اتباع خارجی  

جهت ثبت ازدواج با اتباع مدارکی لازم می باشد که در ادامه آنها در سه بخش  را بیان می کنیم:

 1 . مدارک قابل ارائه توسط مرد خارجی برای ازدواج با زن ایرانی

  • گواهی سفارت دولت تابعه مبنی بر مجرد بودن و بلامانع بودن ازدواج با زن ایرانی 
  • اصل و کپی تمام صفحات گذرنامه  مرد خارجی
  • درخواست ازدواج طبق نمونه وزارت كشور
  • اصل و کپی از کلیه صفحات عقدنامه شرعی یا صیغه نامه 
  • سند قانونى طلاق و يا فوت همسر اول در صورتی که قبلا ازدواج کرده باشد
  • عکس ۴×۳ پشت نویسی شده .
  • گواهی سوءپیشینه کیفری
  • گواهی تشرف به دین اسلام از طرف مرد خارجی در صورت مسلمان نبودن مرد
  • گواهی داشتن توانایی مالی مرد برای اداره زندگی توسط دولت متبوع
  • كپی شناسنامه و کارت ملی زوجه از كليه صفحات ۲ نسخه
  • صدور پروانه زناشویی

نکته : 
*ازدواج اتباع افغانى داراى كارت آبى رنگ با اتباع ايرانى به طور كامل ممنوع است.
*ازدواج اتباع عراقى داراى كارت سبز با اتباع ايرانى پس از انجام مراحل مندرج در دستورالعمل شماره‎/۵۲۶۸م پ مورخه ۷۰‎/۶‎/۲۳ ارسالى به كليه استانداريها بلامانع است. طبق اين دستورالعمل رسيدگى به درخواست هاى ثبت ازدواج تا صدور پروانه بر عهده استانداري ها گذاشته شده است

 2 . مدارک قابل ارائه توسط زن ایرانی برای ازدواج با مردخارجی
اجازه ولي دختر كه امضاء وي توسط يكي از دفاتر اسناد رسمي تصديق شده باشد.
اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی
قطعه عکس ۴×۳ پشت نویسی شده
 3 . مدارک لازم جهت ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی
مرد ایرانی برای ازدواج با اتباع خارجی نیازی به دریافت اجازه نامه کتبی از وزارت کشور ندارد و اگر زوجه دارای گذرنامه و اقامت‌ مجاز در ایران باشد می‌تواند با هر زن مسلمان یا غیر مسلمان خارجی ازدواج کند. همچنین مراحل ثبت ازدواج آنان از طریق بخش امور اتباع خارجی نیروی انتظامی انجام می شود.مدارک لازم در خصوص ثبت چنین ازدواجی از قرار ذیل است:
درخواستنامه تکمیل شده ثبت ازدواج توسط زوجین.

  1. اصل شناسنامه معتبر و عکس دار زوج.
  2. اصل گذرنامه معتبر خارجی زوجه.
  3. معرفی نامه از اداره کل امور اتباع ناجا، امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور یا واحدهای ذیربط تابعه آنها در شهرستانها بانضمام دو قطعه عکس تائید شده توسط مرجع معرفی کننده.
  4. کلاسه آثار انگشتان.
  5. اصل گواهی بهداشتی زوجین مبنی بر داشتن سلامت کامل و نداشتن هرگونه بیماری واگیردار و مانع از ازدواج 
  6. اصل شناسنامه زوج که واقعه ازدواج در صفحه مخصوص آن در شناسنامه توسط دفترخانه ثبت شده باشد.
  7. گواهی تشرف زوجه به دین مبین اسلام 
  8. اصل سند ازدواج زوجین.
  9. اصل گواهی تولد زوجه.
  10. سه قطعه عکس زوج و ۶ قطعه عکس زوجه

شرایط فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع خارجی

شرایط فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع خارجی چگونه است؟

در قسمت های بالا به ازدواج ایرانی ها با اتباع خارجی اشاره شد اما در خصوص اینکه تابعیت فرزندان حاصل از این ازدواج ها چگونه می باشد و این فرزندان تابع کدام کشور بوده و از چه مزایایی برخوردار می باشند پرداخته نشد در این قسمت سعی داریم به این مورد بپردازیم .
1-تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مردان ایرانی با زنان خارجی:فرزندان حاصل از چنین ازدواجی تابعیت ایران را کسب می کنند.
2-تابعیت حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی:فرزندان حاصل از چنین ازدواجی تابعیت ایران را کسب نمی کنند در ماده قانونی قدیم در خصوص چنین فرزندانی اشاره می شد که بعد از 18 سالگی در صورتی که یک سال بعد از آن در ایران ساکن باشند می توانند درخواست دهد که تحت تابعیت ایران دربیایند البته با اصلاحاتی که در سال های اخیر حاصل شد و اصلاح ماده قانونی وضعیت چنین فرزندانی مساعد شد ئ امکان دریافت تابعیت در صورتی که زیر 18 سال نیز باشند تحت شرایطی مهیا شده است.
به دنبال تصویب «قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی غیرایرانی» در دوم مهرماه ۱۳۹۸، توسط مجلس شورای اسلامی، «آیین‌نامه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» توسط هیئت وزیران تصویب و ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.
مشمولین ماده واحده مصوب 2/7/1385 مجلس محترم شورای اسلامی، مبنی بر تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، ابتدا با مراجعه به اداره کل امور اتباع خارجی استان محل سکونت و ارائه مدارک مورد نیاز اقدام به تشکیل پرونده می نمایند. پرونده پس از بررسی های اولیه درصورت تایید و کافی بودن مدارک، عینا به اداره تابعیت و امور پناهندگان و مهاجرین وزارت امور خارجه ارسال می گردد. سپس اداره مذکور، پس از صدور سند تابعیت، رونوشتی از سند مذکور را طی نامه ای که مشخصات مشمول ماده واحده و شماره ملی مادر ایرانی در آن درج شده است را به اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور ارسال و این اداره کل نیز پس از بررسی های اولیه طی نامه ای عین رونوشت سند تابعیت مشمول ماده واحده و سایر مدارک و دوقطعه عکس را به اداره کل محل سکونت متقاضیان ارسال تا وفق مقررات و برابر مشخصات اعلامی اداره تابعیت و امور پناهندگان و مهاجرین وزارت امور خارجه، سند هویتی تنظیم و شناسنامه صادر و تسلیم نمایند.
به استناد ماده 9 آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، که در خرداد ماه سال 1399 ابلاغ گردیده است، مشمولین ماده قانونی مذکور موظفند اطلاعات کامل و مستندات خود را به استانداری محل تولد یا محل اقامت مادر ایرانی ارائه دهند تا مراتب بررسی و اعلام نظر گردد. متقاضیان ایرانی مشمول قانون مذکور که ساکن در خارج از کشور می باشند به استناد ماده 15 آیین نامه، جهت ارائه درخواست اعلام تابعیت و تشکیل پرونده به نمایندگی سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل سکونت مادر ایرانی مراجعه و تشکیل پرونده نمایند.


برای مشاوره با بهترین وکیل خانواده به اپلیکیشن داداپ مراجعه نمایید.


مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع خارجی

مدارک لازم جهت درخواست تابعیت به استناد قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج
زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب سال 1398  از قرار ذیل است:
 1 . ارائه درخواست کتبی به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری استان محل سکونت توسط متقاضی
متقاضی : یکی از افراد ذیل می باشد:

  • مادر ایرانی برای فرزندان زیر 18 سال  
  • فرزندان متولد از مادر ایرانی بالای 18 سال  
  • قیم منصوب یا قیم اتفاقی یا امین موقت ، موضوع ماده 1187 قانون مدنی در صورت فوت یا حجر فرزند و در صورت نداشتن قیم یا امین ارائه درخواست  از طریق دادستان شهرستان محل اقامت فرزند ، برای مشمولین زیر 18 سال .

نکته:برگ درخواست توسط دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی به متقاضی ارائه می شود.
 2 . تکمیل فرم های مربوطه توسط مادر ایرانی ، مرد خارجی و فرزندان 
 3 . عکس 4*3جدید از متقاضی دریافت تابعیت 
 4 . ارائه مستندات مربوط به ایرانی بودن مادر 
نکته: در صورتی که مادر ایرانی قبل از تولد فرزند خود تابعیت ایرانی نداشته باشد از مزایای این قانون برای فرزند خود بهره مند نخواهد بود . 
 5 . ارائه مستندات مربوط به هویت و تابعیت مرد خارجی مزدوج با زن ایرانی 
 6 . ارائه مستندات مربوط به ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی 
 7 . ارائه مستندات تولد فرزند از مادر ایرانی
نکته: در خصوص افراد فاقد گواهی ولادت بایستی رأی مرجع قضائی مبنی بر اثبات نسب ارائه شود .
نکته: در خصوص فرزند مادر ایرانی متولد در خارج از کشور بایستی تآییدیه سفارت کشور  در خارج از کشور ممهور به مهر وزارت امور خارجه  ارائه شود .
 8 . ارائه اصل و تصویر مستندات مربوط به هویت و تابعیت فرزند مادر ایرانی
با توجه به گستردگی روابط ایران با سایر کشورهای همجوار و همچنین مهاجرت و تابعیت افراد این کشورها به ایران بعضا پیش می آید که تبعه خارجی با یک ایرانی ازدواج می کند اما باید دانست که برخلاف ازدواج اتباع داخلی در خصوص چنین ازدواج هایی محدودیت هایی وجود در مواد 1060 و 1061 قانون مدنی به این مسئله پرداخته شده استبر اساس ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی: ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی را در مواردی نیز که منع قانونی وجود نداشته باشد موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت کرده است .و نیز براساس ماده ۱۰۶۱ قانون مدنی :اصولاً ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی را فاقد مانع قانونی دانسته مگر در موارد مذکور ،که بر این اساس این ماده بیان می دارد :
دولت می تواند ازدواج بعضی از مستخدمان و ماموران رسمی و محصلان دولتی را با زنی که تبعه خارجه باشد موکول به اجازه مخصوص نماید.که این اجازه مخصوص را موکول به اجازه کتبی وزارت امور خارجه نموده است.
علت سخت گیری در خصوص ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجه بعد سیاسی مسئله می باشد که همان از دست دادن تابعیت زن و تحمیل تابعیت مرد بر او می باشد.
لازم به ذکر است که اگر در خصوص چنین ازدواجی زن اجازه مقامات را کسب نکند صحت ازدواج بربطلان آن ارجحیت دارد مگر در حالتی که زن بخواهد با غیرمسلمان ازدواج کند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha