داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

شرایط اجازه پدر برای خروج زن مجرد از کشور

  0
 1675


دختر مجرد زیر 18 سال براساس بند سه قانون18 گذرنامه که در سال 1351 یه تصویب رسیده است برای خروج از کشور نیازمند  اجازه کتبی از ولی خود و در صورت نیاز اجازه دادستان محل زندگی می باشد. به صورت کلی خروج فرزندان زیر ۱۸ سال چه پسر و چه دختر، نیازمند اجازه پدر می باشد. اما موضوع بحث جایی است که دختر مجرد بالای 18 سال سن دارد و خواهان خروج از کشور است.در ادامه مقاله در خصوص خروج دختران مجرد بالای 18سال به بحث می پردازیم .

شرایط اجازه پدر برای خروج زن مجرد از کشور


خروج زن  مجرد از کشور 

هر فردی برای رفتن به خارج از کشور نیاز به گذرنامه یا همان پاسپورت دارد. این مدرک برای شناسایی افراد در خارج از کشور است که توسط دولت صادر می شود و نشان می دهد که این شخص تبعه ی کدام کشور است. برای گرفتن پاسپورت یا گذرنامه باید به اداره ی گذرنامه مراجعه نمود.
براساس ماده 42 قانون حمایت از خانواده : « صغیر و مجنون را نمی توان بدون رضایت ولی ، قیم ، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده است از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد ... »
همچنین براساس ماده 18 قانون گذرنامه : « اشخاصی که کمتر از 18 سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می ‌باشند با اجازه کتبی ولی ( پدر ) یا قیم برای آنان گذرنامه صادر می گردد . »
براساس مواد فوق الاشاره برای خروج دختر مجرد زیر 18 سال نیاز به اجاره ولی او می باشد ،این ماده بیانگر این است که خروج دختر بالای 18 سال نیاز به اذن پدر ندارد .براین اساس درصورتی که دختران مجرد بالای 18سال قصد خروج از کشور را دارند می توانند  به پلیس +۱۰ مراجعه نموده و  پس از اخذ پاسپورت برای خروج خویش از کشور به‌طور مستقل اقدام کند. مصوبه ای در سال گذشته به تصویب رسید که موجب ابهامات و شایعاتی در خصوص خروج بانوان از کشور شد .براساس  این مصوبه: زنانی که برای خروج از کشور نیاز به اذن همسر دارند، در صورت خودداری غیرموجه وی از اعطای اذن، می‌توانند ضمن تقدیم دادخواست، مدارک و مستندات خود مبنی‌بر ضرورت خروج از کشور را به دادگاه خانواده تسلیم کنند. دادگاه خارج از نوبت نسبت به موضوع رسیدگی کرده و در صورت احراز ضرورت امر، عنداللزوم پس از اخذ تأمین مناسب، اذن خروج از کشور با ذکر مدت و دفعات سفر خواهد داد.
تبصره- مصادیق موارد ضروری، از سوی وزارت دادگستری و با مشارکت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه ظرف ۳ ماه از زمان لازم الاجرا شدن قانون، تدوین می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد»
برخی از  افراد با تسری  مصوبه به کلیه بانوان اعم از زنان متاهل و دختران مجرد  بالای 18 زمینه را برای یک شایعه پراکنی در این خصوص فراهم کردند در حالی که اولا مصوبه مربوط به کمیسیون اجتماعی مجلس بود نه کمیسیون قضایی ،ثانیا در جهت حمایت از بانوان بوده و قابل تسری به بانوان مجرد بالای 18سال نیست.

خروج از کشور برای دختر تحت حضانت 

 در خصوص حضانت فرزند که تکلیف به نگهداری است باید گفت که درست است که مادر حضانت فرزند را برعهده دارد ولی به این معنا نیست که قادر باشد به تنهایی و بدون رضایت طرف دیگر جهت خروج فرزند از کشور اقدام کند و براساس قانون جهت خروج دخترش از کشور نیازمند اجازه ولی او می باشد اما این  به معنای این نیست که نتوان مطلقا اقدام به خروج فرزند نمود ،زیرا در صورتی که خروج به مصلحت فرزند باشد و پدر در این خصوص مخالفت غیرمنطقی نماید می توان از طریق مراجع قضایی برای خروج اقدام نمود و حکم دادگاه در این خصوص مجوز خروج می باشد..
شرایط اجازه خروج از کشور برای بانوان ورزشکار عضو تیم ملی
در سال های اخیر ممنوع الخروج کردن بانوان ورزشکار کشور جهت حضور در مسابقات تیم ملی توسط همسرانشان جنجال های بسیاری را به راه انداخت. به همین دلیل در مورد بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه  اصلاحاتی انجام شد. طبق این طرح ” در مواردی مانند حج تمتع، شرکت در مسابقات و همایش­های علمی، فرهنگی و ورزشی به نمایندگی از ایران جزو موارد اضطراری محسوب شده و زنان در چنین مواردی با تایید مراجع ذی صلاح کشور می­توانند از کشور خارج شوند.”

سخن پایانی

خروج دختر مجرد از کشور در صورتی که زیر 18سال باشد نیازمند اجازه سرپرست قانونی اش بوده اما در صورتی که بالای 18سال داشته باشد مستقلاً میتواند برای خروج از کشور اقدام نماید.
 

اشتراک :

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha