داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

تصادف رانندگی منجر به جرح و نحوه رسیدگی و مجازات آن

  0
 6071

تصادف رانندگی در عصر کنونی گستره فراوانی پیدا کرده است به همین دلیل قانونگذار نسبت به آن جرم انگاری را انجام داده است. تصادفات رانندگی با توجه به اینکه قصد نتیجه در آنها محرز نمی باشد بلکه ناشی از تقصیر می باشد در دسته جرایم غیر عمد قرار می گیرند. تصادفات رانندگی ممکن است سبب ضرر جانی و مالی بشود و ضرر و صدمه جانی اعم از نفس و مادون نفس می باشد ازجمله این صدمات مادون نفس که به قتل منجر می شود جرح می باشد که مرتبه‌ای بالاتر از ضرب می باشد، در قانون مجازات اسلامی برای مرتکبین جرایم رانندگی جرحی علاوه بر دیه، حبس و جزای نقدی نیز درنظر گرفته شده است.
رسیدگی در اینگونه جرایم به این صورت است که شاکی که همان مصدوم است با ضمیمه پرونده پزشکی خود و از طریق سامانه ثنا شکایت خود را ثبت می کند و پرونده وارد مرحله رسیدگی در دادسرا می شود و در صورتی که حکم به محکومیت مشتکی عنه داده شود برای ادامه رسیدگی و صدور حکم پرونده به دادگاه ارسال می شود.

تصادف منجر به جرح یا تلفات بدنی

روند و مراحل قانونی رسیدگی به پرونده تصادف منجر به جرح یا تلفات بدنی

در صورتی که کسی با سانحه رانندگی مواجه شد می بایست در ابتدای امر اورژانس و پلیس را در جریان بگذارد. پلیس در محل حاضر شده و پرونده را تشکیل می دهد و اقدام به ترسیم کروکی می کند و ماشین فرد خاطی را به پارگینگ هدایت می کند و برگه‌ای را به دارنده خودرو می دهد.شاکی می بایست از طریق سامانه ثنا شکایت خود را ثبت کند و بعد از ثبت پرونده وارد مرحله رسیدگی در دادسرا می شود داسرا تحقیقات لازم را به عمل می آورد و اگر محکومیت راننده را محرز بداند با صدور قرار پرونده را به دادگاه جهت صدور  حکم ارسال می کند.
نکته: اگر مصدوم نتواند حضورا در دادسرا و کلانتری حاضر شود مامورین انتظامی جهت ثبت شکایت به حضور او خواهند آمد.
نکته:اگر شاکی شکایت نداشته باشد پرونده موقوف شده و رسیدگی قضایی نمی شود مگر اینکه جرم راننده جنبه عمومی داشته باشد و از طریق دادستان قابل پیگیری باشد.در صورت عدم رسیدگی قضایی فقط نیاز هست به دفتر بیمه مراجعه شود .لازم به ذکر است که در خصوص تصادفات جرحی راننده خاطی می بایست یک درصد دیه را خودش تقبل کند.
نکته:در صورتی که خودور شما قابل ترخیص باشد لازم است با حکم قاضی به کلانتری رفته و از آن طریق نامه‌ای به راهنمایی و رانندگی بزنید تا خودروی شما آزاد شود. قبل از اینکه خودروی شما ترخیص شود، باید خلافی‌هایی که دارد را صفر کنید. البته می‌توانید به جرایم رانندگی، اعتراض هم داشته باشید و میزان خلافی را کاهش دهید. بعد از این کار به پلیس راهور مراجعه کرده و برگه آزادی را می‌دهید و محل پارکینگ خودروی خود را دریافت می‌کنید.

مجازات تصادف رانندگی منجر به جرح و صدمه لاعلاج

قانونگذار جرایم مربوط به راهنمایی و رانندگی را در فصلی جداگانه جرم انگاری کرده است.
براساس ماده ۷۱۵ قانون مجازات اسلامی:هرگاه یکی از جهات مذکور در ماده ۷۱۴ موجب مرض جسمی یا دماغی که غیرقابل علاج باشد و یا از بین رفتن یکی از حواس یا از کار افتادن عضوی از اعضاء بدن که یکی از وظایف ضروری زندگی انسان را انجام می‌دهد یا تغییر شکل دایمی عضو یا صورت شخص یا سقط جنین شود مرتکب به حبس از دو ماه تا یک سال و به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم می‌شود.
همچنین ماده ۷۱۶ قانون مجازات اسلامی مقرر کرده است: هر گاه یکی از جهات مذکور در ماده ۷۱۴ موجب صدمه بدنی شود که باعث نقصان یا ضعف دایم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن شود و یا باعث از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم گردد، بدون آن که عضو از کار بیفتد یا باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه (۱ ماه تا ۳ ماه براساس قانون کاهش حبس تعزیری) و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم خواهد شد.


برای انتخاب وکیل جهت مشاوره در خصوص تصادف منجر به جرح به میتوانید از اپلیکیشن داداپ وکیل مورد نظر خود را انتخاب کنید.


مجازات فرار از صحنه تصادف منجر به جرح تلفات بدنی

انسانیت و اخلاق حکم می کند که ضارب بلافاصله مجروح را به مراکز درمانی منتقل کند و اگر در این خصوص اقدام نکرده و صحنه جرم را ترک کند مجازات او تشدید خواهد شد.
براساس ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی :هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.
در تبصره یکم این ماده آمده است:
راننده در صورتی می‌تواند برای انجام تکالیف مذکور در این ماده وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد که برای کمک رسانیدن به مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد.
در تبصره دوم ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی گفته شده:
در همه موارد مذکور هرگاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند و یا مأمورین مربوطه را از واقعه آگاه کند و یا به هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند، دادگاه مقررات تخفیف را درباره او رعایت خواهد کرد.
بنابراین در صورتی که راننده صحنه جرم را ترک کند نتنها به مجازات شدیدتر محکوم می شود بلکه درخصوص مجازات او قاضی نمی تواند اعمال تخفیف کند.

سخن پایانی
تصادفات رانندگی باتوجه به اینکه در قانون مجازات اسلامی مطرح شده است جرم می باشد و قابل مجازات  اگر شاکی که همان مصدوم است شکایت نکند یا از شکایت خود گذشت کند مرتکب تعقیب کیفری نخواهد شد مگر اینکه جرم او جنبه عمومی داشته باشد که توسط دادستان قابل پیگیری است.در صورتی که فردی مرتکب حادثه رانندگی بشود بهتر است برای اینکه از تخفیفات قانونی برخوردار شود مصدوم را به مراکز درمانی منتقل کند وگرنه اگر از صحنه جرم فرار کند نتنها مجازات او تشدید می شود بلکه قاضی نمی تواند مجازاتش را تخفیف دهد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha