داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

مجازات زنی که به همسر خود خیانت می کند چیست؟ راههای اثبات خیانت زن چیست؟

  0
 486

زن و مردی که با یکدیگر علقه زوجیت را منعقد می کنند می بایست علاوه بر تلاش برای حفظ کیان خانواده نسبت به یکدیگر وفادار و متعهد بوده و از هرگونه خیانت پرهیز نمایند.خیانت در روابط زوجین علاوه بر اینکه مذموم و عملی حرام می باشد می تواند مصداقی از جرائم منافی عفت یا نامشروع محسوب و مجازات حدی یا تعزیری را در پی داشته باشد.

مجازات زنی که به همسر خود خیانت می کند چیست؟ راههای اثبات خیانت زن چیست؟

معنای خیانت

خیانت در لغت به معنای مخالفت به صورت پنهانی می باشد و خیانت در روابط زوجین در واقع به معنای زیر پاگذاشتن تعهدات فی مابین و برقراری رابطه با فردی خارج از حریم خانواده می باشد. در خیانت کردن زن، تنها برقراری رابطه جنسی وی با فرد سوم ملاک نمی باشد بلکه خیانت معنای عام تری از رابطه نامشروع داشته و مشمول خیانت کلامی ،خیانت در فضای مجازی و حتی خیانت احساسی نیز می شود.

نکته: در خصوص اینکه آیا مساحقه خیانت محسوب می شود یا خیر؟ با توجه به نبود حکم قانونی در این خصوص و همچنین معنای عرفی خیانت، تسری خیانت به مساحقه صحیح نمی باشد.

مصادیق خیانت

خیانت از سوی زن به همسرش اعم از روابط جنسی و غیر آن می باشد. روابط جنسی که زن خانواده با مرد اجنبی برقرار می کند اعم از زنا و مادون زنا می باشد. مقصود از زنا برقراری رابطه جنسی به طریق دخول از قُبُل یا دُبُر توسط زن متاهل با مرد غریبه در حد دخول تا ختنه گاه است و در صورتی که رابطه برقرار شده کمتر از حد مذکور باشد از آن تحت عنوان مادون زنا یاد می شود که شامل تقبیل(بوسه) و مضاجعه(هم آغوشی) و... می باشد.در خصوص اینکه خیانت غیر جنسی شامل چه مواردی می شود می بایست گفت که برقراری روابط کلامی و متنی مصداق این نوع رابطه است البته برای اینکه مصداق عنوان جرم رابطه نامشروع باشد صرف چنین ارتباطی سبب استحقاق مجازات نخواهد بود بلکه می بایست رابطه کلامی و متنی حاوی محتوای غیر شرعی و خلاف عفت بوده و بیانگر رابطه نامشروع باشد.

راه های اثبات خیانت زن به همسرش

براساس ماده 160 قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرائم شامل: اقرار، شهادت، قسامه و سوگند (در موارد مقرر قانونی) و علم قاضی است.

در خصوص خیانت زن به همسرش هم باید گفت؛ مردی که مدعای خیانت همسرش می باشد ناگزیر باید از ادله اثبات جرم مدد گیرد و در صورتی که سند مدعای وی پیام یا مکالمه باشد می تواند اسکرین شات یا محتوای ضبط شده را در اختیار قاضی رسیدگی کننده قرار دهد، اسکرین شات و ضبط مکالمه براساس قانون جزء ادله اثبات جرم نبوده اما می تواند به عنوان اماره، مبنای علم قاضی جهت صدور رأی قرار گیرند.

نکته: براساس ماده 172 قانون مجازات اسلامی برای اثبات جرم زنا، برخلاف سایر جرائم یک بار اقرار کافی نبوده و مرتکب می بایست 4 بار اقرار نماید و در صورتی که کمتر از حد مذکور اقرار نماید حد ساقط می شود و 31 تا 74 ضربه شلاق تعزیری درجه 6 برای وی درنظر گرفته می شود.

نکته: اقرار در صورتی صحیح و نافذ است که از روی اجبار و اکراه نباشد وگرنه قانونی نبوده و به آن  ترتیب اثر داده نمی شود.

نکته: اگر زن شوهرداری که مرتکب خیانت شده است سفیه باشد، اقرار وی صحیح می باشد چون امور کیفری از مسائل مالی مجزا بوده و سفیه در این موارد دارای اهلیت محسوب می شود.

نکته: براساس ماده 173 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که زن شوهرداری اقرار به زنا نماید و پس از آن درصدد انکار برآید انکار وی سبب سقوط مجازات وی نمی باشد و صدضربه شلاق برای وی در نظر گرفته می شود.

نکته: براساس ماده 199 قانون مجازات اسلامی برای اثبات خیانت زن شوهر دار مادون زنا (تقبیل و مضاجعه و ...) شهادت 2 مرد کافی است اما در خصوص زنا تعداد شهود باید 4 مرد به تنهایی و یا 3 مرد به انضمام 2 زن در خصوص زنای محصنه، و 2 مرد و 4 زن برای زنای غیر محصنه می باشد.

 زنای محصنه به این معناست که زن متاهل امکان نزدیکی با همسر دائمی اش را داشته و با این حال تن به زنا می دهد.مجازات زنای محصنه رجم یا همان سنگسار می باشد.

مجازات خیانت زن شوهر دار

زنی که به همسر خود خیانت می کند علاوه براینکه روابط زناشویی را دست خوش تغییر و از هم پاشیدگی قرار می دهد اگر رابطه او با فرد سوم تحت عنوان رابطه نامشروع و یا به معنای عام، منافی عفت قرار بگیرد مجازات نیز خواهد شد. مجازات خیانت زن شوهر دار از قرار ذیل است:

  1. حد رجم یا همان سنگسار: در صورتی که زن شوهر دار مرتکب زنا شود اگر دارای شرایط احصان باشد، محکوم به سنگسار می باشد.مراد از محصنه این است که زن دارای شوهر بوده و امکان برقراری ارتباط جنسی با همسرش برای او ممکن می باشد.
  2. 100 ضربه شلاق حدی: در صورتی که مرتکب جرم زنا از شرایط احصان برخودار نباشد طبق ماده 230 قانون مجازات اسلامی فقط به تحمل 100 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

نکته: در خصوص زنای زن شوهرداری که در دوره عقد است و هنوز وارد زندگی مشترک نشده است باید گفت که چون در قانون تنها به رفع رجم از مردان و تبدیل به شلاق حدی، تبعید و تراشیدن مو اشاره کرده لذا در صورت ارتکاب زنا در این دوره توسط زن، مجازات وی همچنان رجم می باشد.

  1. شلاق تعزیری: در صورتی که زن شوهرداری مرتکب رابطه نامشروع مادون زنا اعم از بغل کردن، بوسیدن،  لمس کردن و ... شود مجازات وی تا 99 ضربه شلاق تعزیری می باشد.

مرجع صالح رسیدگی به منافی عفت

به جرم خیانت زن در کدام مرجع قضایی رسیدگی می شود؟

براساس ماده 306 قانون آیین دادرسی کیفری، خیانت زن اعم از زنا و دون زنا چون مصداق جرم منافی عفت است مستقیماً در دادگاه اعم از کیفری 1 یا 2، بسته به مجازات قانونی زن رسیدگی می شود و در اینگونه جرائم پرونده وارد مرحله رسیدگی در دادسرا و صدور کیفرخواست نمی شود.

نکته: اگر مرتکب جرم از مقامات بلند پایه مندرج در ماده 307 قانون آئین دادرسی کیفری باشد رسیدگی به اتهام وی در صلاحیت دادگاههای کیفری تهران خواهد بود و اگر از مقامات مندرج در ماده 308 این قانون محسوب گردد رسیدگی به اتهام وی در صلاحیت دادگاههای مرکز استان محل وقوع جرم می باشد.

سوالات متداول

1- آیا مرد می تواند برمبنای خیانت همسر خود اقدام به طلاق وی بنماید؟

 حق طلاق براساس شرع و قانون با مرد می باشد و مرد می تواند حتی بدون اثبات خیانت همسرش نسبت به طلاق وی اقدام نماید.

2- آیا اثبات خیانت زن منجر به عدم پرداخت مهریه به او می شود؟

مهریه حق قانونی زن می باشد که به محض وقوع نکاح به مالکیت زن درمی آید و خیانت زن نمی تواند سبب محرومیت زن از مهریه شود، لذا در صورتی که مرد خواستار طلاق همسرش و عدم پرداخت مهریه به او براساس خیانت می باشد، باید متوجه باشد که بین خیانت و مهریه هیچ ارتباطی وجود ندارد.

3- در صورت عدم اثبات خیانت زن، مجازات مرد چیست؟

در صورتی که مردی به همسرش اتهام خیانت را بزند و نتواند مدعای خود را اثبات نماید به مجازات قذف یا افترا محکوم خواهد شد.

4- آیا خیانت زن سبب عدم تعلق نفقه به او خواهد شد؟

نفقه در صورتی به زن تعلق می گیرد که از همسر خود تمکین نماید و خیانت زن نمی تواند سبب عدم تعلق مهریه به زنی که تمکین می کند بشود.

5- آیا اگر مردی زن خود را به استناد خیانت طلاق بدهد بازهم تنصیف دارایی صورت می گیرد؟

تنصیف دارایی در صورتی انجام می شود که مردی همسر خود را بی دلیل طلاق دهد ولی اگر بتواند خیانت همسر خود را ثابت نموده و براین اساس اقدام به طلاق نماید مسئله تنصیف دارایی منتفی می باشد.

6- آیا در صورت خیانت زن مرد می تواند اقدام به ازدواج مجدد بنماید؟

در صورتی که زن به همسر خود خیانت نماید و این خیانت به اثبات برسد دیگر نیاز نیست مرد برای ازدواج دومش از زن اولی که خیانت کرده اجازه بگیرد.

سخن پایانی

خیانت زن به شوهرش علاوه براینکه ممکن است سبب از هم پاشیدگی بنیان خانواده شود در صورتی که مصداق رابطه نامشروع باشد و به اثبات برسد سبب تحمیل مجازات حدی و یا تعزیری بر زن خواهد شد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha