داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

مجازات مردی که به همسر خود خیانت می کند چیست؟ راههای اثبات خیانت مرد کدام است؟

  0
 1422

 از جمله اموری که باعث از هم گسیختگی بنیان خانواده می شود خیانت زوجین نسبت به یکدیگر است. خیانت زوجین نسبت به یکدیگر معنا و مصادیق گسترده ای دارد و اعم از زنا به عنوان بالاترین آنها تا هم کلامی و ارسال پیامک را در برمی گیرد. درست است که براساس باور عمومی و عرف رابطه هریک از زوجین با فرد سومی خارج از حریم خانواده نوعی خیانت محسوب می شود اما باید بدانیم هر خیانتی جرم نیست و برای اینکه خیانت صورت گرفته جرم بوده و شایسته مجازات باشد می بایست مشمول عنوان روابط نامشروع قرار بگیرد در غیر این صورت برقراری تماس تلفنی ، ارسال پیامک و قدم زدن و غیره که خارج از حدود شرعی و محتوای مستهجن نباشد جرم نبوده و قابل مجازات و پیگرد قانونی نمی باشد.

در این مقاله به مبحث خیانت مرد به زن، راههای اثبات خیانت و مجازات مرد خائن خواهیم پرداخت.

خیانت شوهر را چطور ثابت کنیم؟
 

معنای خیانت

خیانت در لغت به معنای مخالفت به صورت پنهانی می باشد و خیانت در روابط زوجین  در واقع به معنای زیر پاگذاشتن تعهدات فی مابین زوجین و برقراری رابطه جنسی(نامشروع) با فرد سومی از سوی هریک از زوجین، خارج از حریم خانواده می باشد، برای اینکه خیانت مرد محقق شود صرف برقراری رابطه جنسی وی با فرد سومی ملاک نمی باشد بلکه خیانت معنای عام تری از رابطه نامشروع داشته و مشمول خیانت کلامی، خیانت در فضای مجازی و حتی خیانت احساسی نیز می شود. البته لازم به ذکر است که خیانت مرد در صورتی که مشمول مصادیق رابطه نامشروع قرار نگیرد درست است که به لحاظ باور ذهنی اشخاص و حتی باور عمومی قبیح می باشد اما جرم نبوده و مجازات قانونی برای آن درنظر گرفته نشده است.

نکته: در قانون حمایت خانواده  قدیم برای مردی که بدون اذن همسر اولش ، ازدواج مجدد انجام می دهد مجازات 6 ماه تا 1 سال حبس درنظر گرفته شده بود . اما براساس قانون حمایت خانواده جدید و نسخ  این مقرره ازدواج مجدد مرد بدون اذن همسرش، جرم نبوده و تنها در صورتی چنین مردی مجازات می شود که ازدواج دوم را به ثبت نرساند.(عدم ثبت واقعه ازدواج)

مصادیق خیانت

خیانت از طرف مرد اعم از روابط جنسی و غیرجنسی می باشد. روابط نامشروع مرد صرفاً به زنا خلاصه نشده و مادون زنا مثل بوسیدن، بغل کردن، رابطه تماسی و پیامکی با محتوای مستهجن و  مواردی از این قبیل را شامل می شود. مقصود از زنا برقراری رابطه جنسی بین مرد متاهل با زن غریبه در حد دخول تا ختنه گاه اعم از قبل و دبر است و در صورتی که رابطه برقرار شده کمتر از حد مذکور باشد از آن تحت عنوان مادون زنا یاد می شود که شامل تقبیل و مضاجعه و... می باشد.

نکته: خیانت از سوی مرد اعم از رابطه جنسی و غیر جنسی می باشد.

راه های اثبات خیانت مرد

ادله اثبات جرم در قانون مجازات اسلامی بیان شده است. براساس ماده 160 قانون مجازات اسلامی: ادله اثبات جرم شامل: اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است.

در خصوص اثبات خیانت مرد به همسرش ادله اثبات جرمی که زن به آنها می تواند استناد کند، اقرار مرد، شهادت شهود و علم قاضی می باشد. اقرار مرد در خصوص اینکه به همسرش خیانت کرده است محکم ترین دلیل می باشد حتی اگر مرد سفیه باشد، با وجود چنین اقراری نیاز به استناد به سایر ادله نمی باشد. در خصوص شهادت شهود باید گفت که عدد شهود برای اثبات خیانت مرد برخلاف سایر جرائم  متغیر می باشد و در خصوص جرم زنای محصنه تعداد شهود باید 4 مرد و یا 3 مرد و 2 زن  باشد.

نکته : اگر مدعای زن برای اثبات خیانت مرد، پیام یا مکالمه باشد می تواند اسکرین شات یا محتوای ضبط شده را در اختیار قاضی رسیدگی کننده قرار دهد ، درست است که  این مدارک دلیل نمی باشند اما به عنوان اماره قانونی می توانند در علم قاضی و صدور حکم توسط وی موثر باشند.

نکته: براساس ماده 172 قانون مجازات اسلامی در خصوص اقرار مرتکب جهت اثبات جرم زنا، باید گفت که برخلاف سایر جرائم یک بار اقرار کافی نبوده و مرتکب می بایست 4 بار اقرار نماید و در صورتی که کمتر از حد مذکور اقرار نماید حد ساقط می شود و 31 تا 74 ضربه شلاق تعزیری درجه 6 برای وی درنظر گرفته می شود.

مجازات خیانت مرد زن دار در قانون مجازات اسلامی

مجازات خیانت مرد زن دار

 در صورتی که مردی به همسرش خیانت کند علاوه بر اینکه ممکن است چنین خیانتی زندگی مشترک آنها را با فروپاشی همراه نماید از نظر قانونی نیز قابل مجازات می باشد. برای اینکه مرد خیانت کار مجازات شود می بایست خیانت او نسبت به همسرش مشمول مصادیق جرم رابطه نامشروع که اعم از زنا و مادون زنا می باشد قرار بگیرد. مجازات خیانت مرد دارای همسر از قرار ذیل است:

  1. سنگسار: در صورتی که مرد زن دار مرتکب زنا شود چون زنای وی محصنه می باشد محکوم به سنگسار می باشد. مراد از محصنه این است که مرد دارای زن بوده و هر زمان که بخواهد بتواند نسبت به برقراری ارتباط جنسی با همسرش اقدام نماید.
  2. حد جلد، تبعید و تراشیدن موی سر: در صورتی که مردی که دارای زن می باشد در دوره عقد و قبل از دخول با همسر دائمش، زنا نماید جرم وی زنای محصنه نبوده و به مجازات سنگسار محکوم نمی شود بلکه بنابر قانون و شرع به صد ضربه شلاق حدی، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یکسال قمری محکوم می شود.
  3. شلاق تعزیری: اگر مردی که دارای همسر دائم می باشد مرتکب رابطه نامشروع مادون زنا اعم از بغل کردن، بوسیدن ، لمس کردن و ... شود مجازات وی تا 99 ضربه شلاق تعزیری می باشد.

نکته: در صورتی که مرد به دلیل مریضی همسرش و یا در مسافرت بودن امکان رابطه جنسی برایش مقدور نباشد و به این وسیله اقدام به رابطه جنسی با زن بیگانه ای بنماید به مجازات زنای محصنه محکوم نمی شود بلکه به حد جلد یا همان شلاق محکوم می شود.

به جرم خیانت مرد  در کدام دادگاه رسیدگی می شود؟

 در صورت خیانت مرد به همسرش از طریق برقراری رابطه نامشروع ، براساس ماده 306 قانون آیین دادرسی کیفری، چون مصداق جرم منافی عفت است بسته به مجازات جرم ارتکابی، مستقیماً در دادگاه اعم از کیفری 1 یا 2 ، رسیدگی می شود و در اینگونه جرائم پرونده وارد مرحله رسیدگی در دادسرا و صدور کیفرخواست نمی شود. البته با توجه به اینکه جرائم منافی عفتی که در قانون آیین دادرسی کیفری مستقیما در دادگاه مورد رسیدگی قرار می گیرند جنسی و جسمی می باشد و مشمول خیانت و برقراری رابطه نامشروع تلفنی و پیامکی با محتوای قبیح و مستهجن نمی شود، به همین دلیل رابطه نامشروع غیر تماسی و غیر جسمی همچنان در صلاحیت دادسرا بوده و با صدور کیفرخواست توسط این مرجع، رسیدگی در دادگاه کیفری صورت می پذیرد.

آیا قتل در فراش مشمول دیدن خیانت از سوی مرد نسبت به همسرش می شود؟

بنابر قانون و شرع در صورتی که مردی زن خود را درحال زنا ببیند می تواند وی را به قتل برساند اما چنین مقرره در صورت مشاهده زنا توسط زن وجود ندارد اما اگر در این حال زن نسبت به قتل شوهرش اقدام نماید به استناد قتل به اعتقاد مهدورالدم مجازات قصاص از وی ساقط می شود.

جرم قذف و افترا در صورت عدم اثبات خیانت مرد

در صورتی که از خیانت همسرتان مطمئین نیستید یا دلایل و مستندات شما محکم و اثبات کننده نیست بهتر است که علیه همسر خود اقدام قانونی انجام ندهید زیرا چه بسا به این واسطه به جرم قذف یا افترا محکوم شده و به شلاق حدی در خصوص قذف و یک ماه الی یکسال حبس در خصوص افترا و تهمت محکوم شوید.

نکته: قذف به معنای نسبت دادن زنا و لواط  بدون اثبات مدعا می باشد.

سخن پایانی

در صورت خیانت مرد به همسرش اعم از اینکه رابطه نامشروعی مثل زنا مرتکب شده باشد یا اینکه زن دیگری را بغل کرده یا بوس نماید و حتی اقدام به سکس چت نموده باشد وی مجرم بوده و بسته به اینکه چه جرمی انجام داده است  به مجازات مقرر برای آن جرم محکوم می شود.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha