داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

آیا اثبات خیانت همسر از طریق چت های پیام رسان امکان پذیر است؟

  0
 719

ارتباطات در دنیای امروزی اشکال مختلفی به خود گرفته و از حالت ارتباط حضوری صرف خارج شده است به نحوی که بیشتر روابط بین اشخاص را امروزه ارتباطات از طریق فضای مجازی به خود اختصاص داده است. ارتباط مجازی از طریق  برنامه های مختلف داخلی  و خارجی، به صورت تصویری یا متنی زمینه  برقراری ارتباط بین اشخاصی که جنسیت واحدی ندارند را فراهم نموده است. گاهی برقرار کننده ارتباط از طریق چت پیام رسان دارای همسر می باشد و به این وسیله اقدام به خیانت به همسرش می نماید. پدیده خیانت علاوه بر از هم گسستن رابطه زناشویی توسط قانونگذار جرم انگاری شده است. در این مقاله به بررسی خیانت زوجین از طریق چت های پیام رسان و راههای اثبات آن خواهیم پرداخت.

?Is it possible to prove a spouse's infidelity through messenger chats

معنای خیانت

خیانت در لغت به معنای مخالفت به صورت پنهانی می باشد و خیانت در روابط زوجین در واقع به معنای زیر پاگذاشتن تعهدات فی مابین زوجین و برقراری رابطه با فردی خارج از حریم خانواده می باشد. در خیانت کردن زن ، تنها برقراری رابطه جنسی وی با فرد سومی ملاک نمی باشد بلکه خیانت معنای عام تری از رابطه نامشروع داشته و مشمول خیانت کلامی، خیانت در فضای مجازی و حتی خیانت احساسی نیز می شود. ارتباط زوجین از طریق  چت های پیام رسان بدون اینکه مصداق رابطه نامشروع باشد جرم محسوب نشده و مجازات ندارد. مقصود از نامشروع بودن ارتباط چتی این است که پیام های رد و بدل شده بین زوجین با فرد سوم محتوای جنسی و تحریک کننده داشته باشد. البته در صورتی که پیام های رد و بدل شده حاکی از رابطه نامشروع جنسی اعم از زنا و مادون زنا باشد نیز جرم بوده و در صورت اثبات به طرق قانونی مجازات متفاوتی را برای مرتکب در پی دارد.

اثبات خیانت از طریق چت

خیانت زوجین به یکدیگر گاهی از طریق فضای مجازی و چت های پیام رسان رخ می دهد و به این واسطه ارتباط با نفر سومی که خارج از حریم خانواده است برقرار می گردد. بنابراین خیانت به همسر فقط مختص به روابط جنسی و جسمی که در زمره روابط نامشروع قرار می گیرند نمی باشد بلکه روابط متنی و کلامی بین اشخاص در صورتی که مصداق رابطه نامشروع باشد خیانت محسوب شده و براساس قانون مجازات اسلامی مرتکب به شلاق تعزیری تا 99 ضربه محکوم خواهد شد. برای اینکه مدعی خیانت بتواند خیانت همسر خود را به اثبات برساند می تواند از ادله قانونی که شامل اقرار مرتکب، شهادت شهود و علم قاضی می باشد بهره گیرد. البته از اهمیت امارات قانونی مثل اسکرین شات پیام ها، پرینت مکالمات و... نیز نباید غافل بود زیرا این امارات به علم قاضی کمک کرده و در صورت اقناع قاضی می تواند مثبت خیانت باشد.

نکته: در صورتی که از طریق دسترسی به محتوای پیام های شخصی همسرتان متوجه خیانت او شدید و خواستار شکایت از او می باشید، حریم شخصی همسر خود را مراعات نمایید.

نکته: اثبات خیانت همسر از طریق اسکیرین شات و عکس پیام ها، به دلیل اماره بودن این موارد بسیار سخت می باشد لذا بهتر است که از طریق مراجع قضایی خواستار پرینت پیام ها باشید.

نکته: برای شکایت از همسر و اثبات خیانت او، نیاز به ادله و مستندات قوی می باشد لذا در صورتی که ادله و مستندات قوی و محکمه پسند نبود از اقدام قانونی منصرف شوید زیرا چه بسا به مجازات مفتری محکوم شوید.

نکته: اپراتور ها باید طبق قانون پیام ها و مکالمات هر فرد را 6 ماه در حافظه نگهداری کنند. بنابراین می توان به دستور قاضی استعلام چت ها و پرینت آنها را خواستار بود.

مجازات همسر خیانتکار

مجازات و عواقب خیانت از طریق چت های پیام رسان

در صورتی که قاضی از طریق امارات قانونی یا  ادله قانونی ارائه شده توسط زوج یا زوجه به این نتیجه برسد که از طریق چت های پیام رسان خیانت صورت گرفته است اقدام به صدور حکم مبنی بر مجازات خائن خواهد نمود. در خصوص اینکه مجازات مرتکب به چه میزان است باید گفت که اساساً مجازات مرتکب به دلیل اینکه مصداق رابطه نامشروع است ، براساس ماده 637 قانون مجازات اسلامی تا 99 ضربه شلاق تعزیری می باشد. اما در صورتی که ارتباط از طریق چت های پیام رسان حاکی از رابطه جنسی از قبیل زنا و مادون زنا باشد و  به وسیله ادله قانونی به اثبات برسد وضع متفاوت می باشد و بسته به جرم صورت گرفته برای مرتکب مجازات حدی یا تعزیری تعیین می گردد.

ماده 637 قانون مجازات اسلامی : هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.

نکته: براساس  نظریه مشورتی به شماره ۷/۳۴۹۲ مورخ 8/6/88 : ارتباط تلفنی از مصادیق رابطه نامشروع دانسته شده و طبق قانون مجازات قابل پیگرد است.

حقوق زن و مرد بعد از مواجهه با خیانت

در صورتی که زن یا مرد مرتکب خیانت در قالب ارتباط حضوری یا غیر حضوری و آنلاین گردد ، علاوه بر حمل مجازات قانونی بر مرتکب خیانت، آثار حقوقی ذیل واقع می گردد:

  1. با ارتکاب خیانت از سوی هریک از زوجین، این حق برای دیگری ایجاد می شود تا نسبت به طلاق اقدام نماید.
  2.  ارتکاب خیانت توسط زن سبب می شود که در صورت طلاق وی توسط مرد، تنصیف دارایی محقق نشود.
  3.  ارتکاب خیانت توسط مرد، این حق را برای زن اقدام می نماید که درخواست طلاق بدهد بدون اینکه پرداخت مهریه یا نفقه او خدشه دار شود.
  4.  ارتکاب خیانت توسط زن ، سبب می شود که مرد بدون کسب اجازه از وی اقدام به ازدواج دوم نماید.

طبق قانون اگر مردی بی دلیل همسر خود را طلاق دهد باید نصف اموال خود و اجرت المثل را به زن پرداخت کند. ولی اگر مردی بخواهد به دلیل خیانت  همسرش وی را طلاق دهد این دو حق به زن تعلق نخواهد گرفت .

سخن پایانی

خیانت زوجین به یکدیگر و ارتباط با فرد سوم خارج از حریم خانواده تنها به صورت ارتباط دیداری و لمسی نمی باشد و چه بسا با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات در دنیای امروزی، از طریق چت های پیام رسان به وقوع بپیوندد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha