داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

لواط و تفخیذ چه مجازاتی دارند؟

  0
 1040

 ازجمله پرونده های  کیفری که مردم عادی کمتر با آن آشنایی دارند، پرونده های مربوط به لواط و تفخیذ می باشد. روابط نامشروع در شریعت مقدس اسلام شدیداً مذموم است و قانون مجازات اسلامی ما که برگرفته از فقه اسلامی می باشد  نیز این روابط حرام را جرم انگاری نموده است. روابط جنسی غیرمشروع گستره وسیعی دارد که از جمله آنها لواط و تفخیذ می باشد، این دو جرم که مربوط به روابط بین دو انسان مذکر می باشد دارای مجازات حدی می باشند به این معنا که نوع، میزان و کیفیت آنها توسط شارع مقدس به صورت دقیق مشخص شده است. 

مجازات لواط چیست؟

 لواط چیست؟

لواط یک عمل حرام و در عین حال جرمی است که به معنای رابطه جنسی بین دو جنس مذکر می باشد و در اصطلاح متدوال امروزی به آن(گِی) گفته می شود، البته باید میان لواط و گی اندکی تفاوت گذاشت زیرا گی (هم جنس بازی) همیشه منجر به رابطه دخولی نمی شود در حالی که برای اینکه لواط صدق پیدا کند حتما باید دخول محقق شود.قانون مجازات اسلامی در خصوص معنای لواط بیان می دارد که لواط عبارت از: دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر است.مقصود از دُبُر، نشیمگاه فرد می باشد.در لواط دو عنوان فاعل و مفعول وجود دارد، فاعل در واقع فردی است که آلت تناسلی خود را در دبر دیگری وارد می کند، و مفعول کسی است که عمل دخول بر او واقع می شود. دلیل اینکه به تعریف فاعل و مفعول پرداخت شده و این دو از هم تفکیک شدند تاثیر اکراه و اجبار در فاعل می باشد.

مجازات لواط در قانون 

مجازات لواط به عنوان یک جرم حدی در قانون مجازات اسلامی بخش حدود مشخص شده است.براساس ماده  234قانون مجازات اسلامی:حد لواط برای فاعل، درصورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام و در غیر این صورت صد ضربه شلاق است. حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم احصان) اعدام است.
تبصره ١- در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.
تبصره ٢- احصان عبارت است از آنکه مرد همسر دائمی و بالغ داشته باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قبل با همان همسر در حال بلوغ وی جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از همان طریق را با وی داشته باشد.
بنابراین  مجازات لواط برای فاعل و مفعول آن متفاوت  می باشد به این معنا که  حد و مجازات لواط برای فاعل( مجرد و مکره) 100 ضربه شلاق حدی است و در صورتی بر  فاعل مجازات اعدام بار می شود که:. 

  • عمل  لواط را به عنف و با زور انجام دهد.
  • مفعول اکراه شده و تمایلی به انجام لواط نداشته باشد.
  • فاعل غیرمسلمان و مفعول مسلمان باشد.
  • فاعل متاهل و دارای شرایط احصان باشد.

مجازات لواط برای مفعول  برخلاف فاعل در صورت احصان و عدم احصان اعدام می باشد و مجرد بودن در مفعول برخلاف فاعل موثر بر مجازات او نمی باشد.البته مجازات مفعول همیشه اعدام نمی باشد و در صورتی که مکرده باشد و یا اینکه مسلمان باشد(فاعل غیر مسلمان)مجازات اعدام بر او بار نمی شود. چگونه می‌توان لواط را اثبات کرد؟
لواط را می توان از طریق اقرار و شهادت شهود به اثبات رساندبرای اینکه اقرار در لواط اثبات کننده باشد باید 4 مرتبه تکرار شود.تعداد شهود برای اثبات لواط نیز 4 مرد عادل که به صورت حضوری عمل شنیع لواط را دیده باشند،می باشد.

تفخیذ چیست و چه مجازاتی دارد؟

تفخیذ نیز به مانند لواط مربوط به رابطه جنسی بین دو انسان مذکر است با این تفاوت که در تفخیذ دخول واقع  نمی شود.براساس ماده 235قانون مجازات اسلامی: تَفخیذ عبارت است از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران ها یا نشیمنگاه مرد دیگر.
 همچنین دخول کمتر از ختنه گاه نیز تفخیذ محسوب می شود.
در خصوص مجازات تفخیذ قانون یک مجازات را برای فاعل و مفعول قرار داده است و احصان(داشتن همسر) نیز سبب تشدید مجازات در این جرم نمی شود، همچنین برخلاف لواط، عنف و اکراه سبب تشدید و تخفیف مجازات تفخیذ نشده و در هر حال فاعل و مفعول به صد ضربه شلاق محکوم می شوند.

مجازات تفخیذ چیست؟

نکته:اگر فاعل تفخیذ غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد، مجازات فاعل اعدام است.
نکته:همجنس گرایی انسان مذکر در غیر از لواط و تفخیذ، از قبیل تقبیل و ملامسه از روی شهوت، موجب سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.

اثبات تفخیذ

قانونگذار از جهت حفظ نظم در جامعه و جلوگیری از ادعاها و شهادت های دروغین، شروط سختی برای ادای شهادت در خصوص اثبات روابط منافی عفت قرار داده است. اثبات جرم تفخیذ از طریق اقرار و شهادت شهود میسر می باشد. تعداد اقرار و همچنین شهود برای اثبات لواط 4 می باشد به این معنا که اقرار کننده باید 4 مرتبه علیه خود اظهار نموده و همچنین 4 مرد عادل شهادت دهند که فاعل و مفعول را در حال عمل تفخیذ مشاهده کرده اند.در صورتی که فردی علیه خود اقرار به تفخیذ نموده اما کمتر از 4 مرتبه اقرار کند، حد تفخیذ ساقط شده و به 31 تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

نحوه رسیدگی به جرم تفخیذ

جرم تفخیذ از جرائم منافی عفتی است که منجر به آسیب به نظم و امنیت اخلاقی جامعه می شود. به همین منظور براساس ماده 306 قانون آیین دادرسی کیفری بیان داشته: "به جرائم منافی عفت به‌طور مستقیم، در دادگاه صالح رسیدگی می‌شود". به این معنا که دادسرا در این خصوص صالح به انجام تحقیق نبوده و تحقیقات و دادرسی به طور توامان در دادگاه صورت می گیرد. دادگاه صالح برای رسیدگی به این جرم در مواردی که حد فاعل اعدام نباشد دادگاه کیفری 2 بوده  در ترتب اعدام بر فعل واقع شده، موضوع در صلاحیت دادگاه کیفری 1 می باشد، قاضی دادگاه مربوطه پس از بررسی مدارک، اظهارات و لحاظ علم حاصل شده از دلایل مشهود، در خصوص جرم ارتکابی به صدور رأی اقدام می نماید.

مرجع صالح جهت رسیدگی 

مرجع صالح جهت رسیدگی به عمل لواط بسته به اینکه مجازات چه باشد متفاوت است.در صورتی که لواط به عنف و اکراه و یا در حالت احصان باشد با توجه به اینکه مجازات مجرم در این حالت اعدام می باشد،دادگاه کیفری 1 صالح به رسیدگی می باشد. ولی در صورتی که مجازات اعدام بار نشود، دادگاه کیفری 2 صالح می باشد.
جرم لواط ازجمله جرایم منافی عفتی می باشد که در دادسرا رسیدگی نشده و مستقیما در دادگاه مطرح می شود.

حکم ازدواج فرد لواط کننده

طبق ماده ی 1056 قانون مدنی، مادر، خواهر و دختر مفعول لواط، بر فاعل لواط حرام می ‌شوند و فاعل اجازه ازدواج با آنها را نخواهد داشت و چنین ازدواجی فاقد اعتبار و باطل است.
اما در صورتی که شک کند دخول انجام شده یا خیر، ازدواج در مورد گفته شده حرام نمی ‌شود.
در صورتی که شخصی با مادر، خواهر و یا دختر شخصی ازدواج کند و بعد از ازدواج لـواط انجام دهد، آنها بر وی حرام نخواهند شد.

سخن پایانی
لواط و تفخیذ علاوه بر اینکه اعمال شنیع و زشتی می باشند و منبع اثرات سوء بر جامعه محسوب می گردند، جرم بوده و فاعل و مفعول آنها هر دو مجازات خواهند شد. شایان ذکر است این جرایم حدی بوده و قابل تبدبل یا تخفیف یا تعلیق یا تعویق نمی باشند چون میزان، نوع و کیفیت آنها توسط شارع مشخص شده است.
 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha