داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

نحوه شکایت از پلیس و مامورین انتظامی

  0
 15061

مامورین انتظامی حافظ امنیت شهروندان می باشند و این اشخاص علی الاصول مقبول مردم بوده و دارای ارزش و مقام اجتماعی هستند اما این به معنای این نمی باشد که اگر از حدود خود فراتر رفته و مرتکب خطایی شوند قانون از خطای آنها چشم پوشی نماید.در صورتی که مامورین انتظامی مرتکب خطا و جرمی نسبت به شهروندان شوند این حق شهروندان می باشد که از آنها شکایت نموده و نسبت به آن پیگیری های لازم را به عمل آورد به این منظور نهادهای نظارتی و انتظامی و قضایی بر اعمل ایشان مسلطاً نظارت کرده و با تخلفات یا جرائم ارتکابی مامورین وفق قانون و مقررات برخورد می نمایند در همین راستا سامانه ۱۹۷ آماده دریافت پیشنهادها، انتقادات و شکایت شهروندان از رفتار پلیس است.

نحوه شکایت از پلیس و مامورین انتظامی

سامانه مربوط به شکایت از پلیس کدام است؟

سامانه بازرسی ناجا با شماره 197 ،یکی از نهادهای انتظامی است که درون خود سازمان اصلی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و زیر نظر فرماندهی کل نیروی انتظامی فعالیت دارد و وظیفه این قسمت بررسی و پیگیری تخلفات پرسنل نیروی انتظامی است.کلیه اشخاص میتوانند در صورت بروز یا مشاهده هرگونه تخلف از مامورین، مراتب را به بازرسی ناجا از طریق این سامانه منعکس نمایند.بنابراین در صورتی که شهروندان  قصد شکایت از پلیس و مامورین انتظامی دارند می توانند از طریق سامانه 197 شکایت خود را ثبت کنند.
سامانه ۱۹۷ با هدف نظارت بیشتر بر عملکرد مأموران نیروی انتظامی اعم از پلیس ۱۱۰، فتا، پلیس راهنمایی و رانندگی و … در سطح کشور به صورت جامع فعالیت می‌کند. در سامانه ۱۹۷ تمامی شکایت مربوط به پلیس در اسرع وقت و به صورت فوری مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد. 
نکته: سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز یکی دیگر از ارکان نظارتی درون سازمانی نیروی انتظامی است که با شماره 116، سامانه ای برای رسیدگی به تخلفات پرسنل و البته مجموعه های زیر نظر ناجا دارد که زیر نظر مقام معظم رهبری می باشد.

مراحل قانونی نحوه شکایت کیفری از پلیس

همانطور که می دانید نخستین گام برای شکایت از پلیس در جرایم عمومی ارتکاب یافته توسط ایشان از جمله قتل،افترا،سرقت، زنا و .......تنظیم و تقدیم شکواییه می باشد به همین منظور می بایست شهروندان با به همراه داشتن مدارک و مستندات ،شکواییه را تنظیم و تکمیل نموده و ثبت نمایند.سپس نسبت به پیگیری شکایت از طریق دادسرای محل وقوع جرم اقدام نمایند در صورتی که مجرمیت مامور به اثبات برسد پرونده با صدور قرار مجرمیت به دادگاه ارسال می شود و در این دادگاه است که صدور رأی حاصل می شود رأی صادره قابل اعتراض می باشد.
نکته: جرائمی که در رابطه با وظایف و مسئولیت های نظامی و انتظامی مامورین ارتکاب می یابد جرم نظامی محسوب و در صلاحیت دادسرا و دادگاه نظامی می باشد اما جرایمی که فاقد این وصف باشند مانند آنچه ذکر شد جرم عمومی تلقی، و رسیدگی به آن در دادگاههای عمومی خواهد بود.
لازم به ذکر است که شهروندان می توانند شکایت خود را نسبت به هرگونه عمل خلاف قانون مامورین انتظامی از طریق سامانه 197 نیز به ثبت برسانند.

موارد شکایت از پلیس

موارد شکایت از پلیس

شهروندان می‌توانند با مشاهده موارد زیر از مأموران نیروی انتظامی، فتا، راهنمایی و رانندگی و … شکایت کنند.

  • عدم پاسخگویی به موقع به شهروندان در هنگام مراجعه به مامورین مربوطه 
  • گرفتن مدارک شهروندان بدون دلیل موجه و قانونی 
  • افشای اسرار پرونده اشخاص
  •  تغییر موضوع شکایت ثبت شده در کلانتری
  • عدم استرداد و تحویل مدارک اشخاص
  • مفقود کردن مدارک اشخاص
  • توهین و افترا به اشخاص 
  • برخورد فیزیکی با مراجعان
  • کوتاهی در اجرای وظایف محوله
  • اخذ رشوه

جرایم ارتکابی توسط مامورین پلیس یا ضابطان دادگستری

جرائم ارتکابی توسط مأمورین مربوطه از قرار ذیل است:
۱) ضرب و شتم متهم و توهین و فحاشی و به‌طور کلی پایمال نمودن حقوق شهروندان:
زیر پا گذاشتن حق شهروندان از سوی مامور انتظامی و ضابطان به هیچ وجه قانونی نمی‌باشد این اعمال  جرم محسوب می‌گردد و دارای مجازات است.
۲) افشا نمودن اطلاعات موضوع پرونده توسط ماموران:
ماموران انتظامی به هیچ وجه حق برملا نمودن اطلاعات پرونده اعم از: نام متهم و یا شاکی، اسامی شاهدان، محل سکونت و دیگر اطلاعات پرونده را به‌غیر از مواردی که قانون تعیین کرده است را ندارند.
۳) تهدید کردن و شکنجه دادن متهم توسط مامور:
ماموران انتظامی و ضابطان دادگستری در بازجویی های خود، حق اجبار یا تهدید متهم، به‌کاربردن الفاظ رکیک و توهین‌آمیز، پرسیدن سوال‌های گمراه کننده، و سوال‌های خارج از موضوع اتهام را ندارند و چنانچه اعتراف‌های متهم بر اثر شکنجه و تهدید و اجبار باشد معتبر نیست و مورد قبول دادگاه نخواهد بود.
۴) بازداشت غیر قانونی و بدون مجوز افراد:
ضابطین دادگستری در جرایم غیر مشهود، بدون کسب اجازه از دادستان نمی‌توانند متهم را بازداشت نمایند. در جرایم مشهود هم تنها تا ۲۴ ساعت حق دارند متهم را بازداشت کنند و در صورتی که خلاف این قاعده عمل نمایند با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
نکته: جرائم مشهود جرائمی هستند که در مرئی و منظر مامورین ارتکاب می یابد.
۵) ورود بدون مجوز به منزل افراد:
ماموران انتظامی و ضابطان دادگستری، حق ورود به حریم خصوصی اشخاص و هتک منزل ایشان را جز در صورت وجود مجوز قانونی ندارند مگر اینکه جرم مشهود باشد و شرایط قانونی تحقق یافته باشد.
6) دریافت رشوه و یا پیشنهاد دادن آن به افراد:
اخذ رشوه از سوی مامورین انتظامی در هر صورت جرم بوده حتی اگر حقی ضایع نگردد.

مجازات جرایم ارتکابی توسط مامورین پلیس

مجازات جرایم ارتکابی توسط مامورین پلیس

چنانچه مامورین انتظامی مرتکب تخلفاتی از جمله نقض حقوق شهروندی،بازداشت غیر قانونی و تهدید گردند علاوه بر محکومیت های انتظامی، براساس ماده 570 قانون مجازات اسلامی، به حبس از دو ماه تا سه سال محکوم خواهند شد.
براساس ماده 570 قانون مجازات اسلامی: هر یک از مقامات و مامورین وابسته به نهادها و دستگاههای حکومتی که برخلاف قانون، آزادی شخصی افراد ملت را سلب کند یا آنان را از حقوق مقرر درقانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران محروم نماید علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت یک‌ تا پنج سال از مشاغل حکومتی به حبس از دو ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.
همچنین در صورتی که به اشخاص توهین نمایند براساس ماده 608 قانون مجازات اسلامی به جزای نقدی محکوم خواهند شد براساس این ماده: توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد مستوجب جزای نقدی درجه شش خواهد بود.
نکته:بسته به اینکه مامور مربوطه مرتکب چه جرم دیگری از قبیل ارتشا ،ضرب و شتم،شکنجه،افشای سر و... شود مجازات های مختلف دیگری براساس قانون برای او در نظر گرفته می شود البته به غیر از جرم ،ممکن است عمل مامور مربوطه تخلف از حدود وظایف سازمانی نیز باشد که این اعمال نیز بی پاسخ نخواهند ماند.

نمونه شکواییه شکایت از مامور انتظامی

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب ..............

با عرض سلام و احتراما به استحضار عالی می رساند:
اینجانب…………………به نشانی …………………………………………………. هستم.
در تاریخ……………………. آقای ……………….. که مامور نیروی انتظامی است اقدام به بازداشت اینجانب به اتهام وجود و مصرف مقداری مواد مخدر در کیف بنده نمود.
مشتکی عنه در هنگام دستگیری بنده اقدام به فحاشی و توهین کرده و بعد از اعتراض اینجانب چند ضربه مشت و لگد نیز به بنده وارد نمود.
فلذا با عنایت به شرح موضوع با کیفیت فوق و با توجه به اینکه اقدام مشتکی عنه از مصادیق بارز نقض بند اول ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب ۱۳۸۲، ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۶۳ آیین دادرسی کیفری است، اعزام اینجانب به پزشکی قانونی و النهایه درخواست کیفر برای مشتکی عنه صدرالذکر را از محضر مقام معظم دادستان تقاضا دارم.

  • همچنین با توجه به خسارات وارده به اینجانب که مبلغ …………… ریال است، بدوا تقاضای صدور و اجرای فوری تامین خواسته را دارم.

پیشاپیش کمال امتنان خود را از توجه مقام قضایی محترم ابراز مینمایم.

سخن پایانی
مأمورین انتظامی نیز به مانند سایر اشخاص در صورت تخلف و جرم می بایست پاسخگوی اعمال خود بوده و مواخذه شوند به همین منظور شهروندان می توانند از طریق ارگان های  نظارتی و بازرسی نظیر سامانه 197 یا مراجعه به دستگاه قضایی نسبت به طرح و ثبت شکایت اقدام نمایند.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

دیده بان هشتم

دانلود اپلیکیشن دیده بان هشتم

با قابلیت های ویژه در آخرین بروزرسانی

کلیه قوانین و مقررات و آئین نامه ها

نظریات مشورتی

آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور

و همچنین مژده به داوطلبان آزمون های حقوقی برگزاری آزمون های حقوقی تمامی مقاطع تحصیلات تکمیلی و همچنین آزمون های کانون و مرکز وکلا و سردفتری و قضاوت و .......

نسخه ios : قابل نصب در مارکت های سیب اپ ، آی اَپس و اناردونی

https://sibapp.com/applications/md8-1

____________________________

https://anardoni.com/ios/app/k-yNehEiW

____________________________

yun.ir/vgs0gc

____________________________

 نسخه تحت وب

http://didban8.ir/app

____________________________

نسخه اندروید در گوگل پلی

yun.ir/4u8n7b

____________________________

لینک کافه بازار

yun.ir/iuhz0a

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha