داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

فرار از خدمت سربازی

  0
 2746


همانطور که می دانیم در ایران سربازی اجباری است و هر شخص ذکور می‌بایست برای ادای دین به کشور و همچنین به موجب قانون پس از رسیدن به سن معین شده اقدام به معرفی خویش به سازمان وظیفه عمومی کند. خدمت سربازی در ایران به صورت داوطلبانه نمی باشد و وظیفه قانونی افراد واجد شرایط است، خدمت سربازی اجباری به زمان رضاشاه بر می گردد.در ابتدا مدت انجام خدمت وظیفه 24 ماه بود ولی در سال 91 این میزان به 21 ماه کاهش یافت.افراد مذکر بالای 18 سال تمام می بایست به خدمت مقدس سربازی بروند مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد لازم به ذکر است که خدمت سربازی قابل کسری گرفتن و معافیت نیز می باشد.در این بین افرادی هستند که بدون دلیل موجه به سربازی نرفته و فراری از خدمت محسوب می شوند. در این مقاله به فرار از خدمت و مجازات مرتکب این جرم خواهیم پرداخت.

فرار از خدمت سربازی

سرباز فراری کیست؟

فراری از خدمت فردی است که امور مربوط  به اعزام را انجام داده (دفترچه را ارسال کرده است) و سپس به پادگان محل خدمت معرفی شده است ولی نسبت به حضور اقدام نکرده است و یا اینکه در پادگان حاضر شده است و به مرخصی رفته است ولی بدون عذر موجه و کسب اجازه از مقامات پس از گذشت مدت مرخصی در محل خدمت حاضر نشده است.

تفاوت مشمول غایب با سرباز فراری چیست؟

بین فرد غائب با فراری از خدمت تفاوت وجود دارد به این معنا که فرد غائب کسی است که خودش را برای سربازی معرفی نکرده و اقدامات مربوط به اعزام را انجام نداده است ،در مقابل فراری از خدمت همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم فردی است که امور مربوط به اعزام را انجام داده و خودش را برای سربازی معرفی کرده است ولی در یگان محل خدمت حاضر نشده و یا اینکه بعد از مرخصی به محل خدمت باز نمی گردد.
به لحاظ دادگاه رسیدگی کننده به جرم نیز بین فراری از خدمت و غائب از خدمت تفاوت وجود دارد.به جرم غائب از خدمت در دادگاه کیفری 2 و به جرم فراری از خدمت به دلیل شمول وصف نظامی بر سرباز، در دادگاه نظامی 2 رسیدگی می شود.

عواقب فرار از خدمت

فرار از خدمت سربازی برای مرتکب عواقب ذیل را در پی دارد:

  •     محرومیت از  برخی تسهیلات
  •     عدم امکان استخدام در ارگان های دولتی و خصوصی
  •     محکوم شدن و تحمل مجازات
  •     اضافه خدمت

مجازات فرار از خدمت

مجازات فرار از خدمت سربازی 

مجازات فراری از خدمت سربازی در قانون نیروهای مسلح مشخص شده است.بر اساس ماده ۵۹ قانون مجازات جرایم نیرو‌های مسلح: کارکنان وظیفه نیروهای مسلح(سرباز) هرگاه در زمان صلح بیش از 15 روز ‌متوالی مرتکب غیبت شده و عذر موجه نداشته باشند فراری محسوب و چنانچه‌ دستگیر شده باشند به حبس از سه ماه تا یک سال یا سه ماه تا یک سال اضافه خدمت ‌محکوم می گردند.
‌همچنین بر اساس ماده 60 قانون مذکور کارکنان وظیفه فراری در زمان صلح هرگاه شخصاً خود را معرفی و‌ مشغول خدمت شوند به ترتیب زیر با آنان رفتار می‌شود:
‌الف- چنانچه برای اولین بار مرتکب فرار از خدمت شده و ظرف مدت شصت روز ‌از شروع غیبت شخصاً خود را معرفی نمایند بدون ارجاع پرونده به مرجع قضایی در مقابل هر روز ‌غیبت و فرار، دو روز به خدمت دوره ضرورت آنان افزوده می‌شود. این اضافه خدمت‌بیش از سه ماه نخواهد بود.
ب- چنانچه پس از مدت 60 روز خود را معرفی کنند و یا‌ سابقه فرار از خدمت داشته باشند به حکم دادگاه به حبس از دو تا 6 ماه محکوم‌ می‌گردند.
ج- چنانچه در زمان جنگ یا بسیج و فراخوان عمومی یا هنگامی که یگان مربوط ‌در آماده‌باش رزمی باشد و ظرف حداکثر دو ماه از تاریخ شروع جنگ یا بسیج و فراخوان ‌عمومی یا اعلام آماده‌باش رزمی خود را معرفی کنند از تعقیب و کیفر معاف خواهند بود.‌ درصورتی که معرفی پس از مدت مذکور باشد یا در این مدت و یا پس از آن دستگیر شوند ‌حکم فراری در زمان جنگ را خواهند داشت.
تبصره 1

  • فراریان مشمول بند (‌الف) فوق درصورتی که مدعی عذر موجهی ‌باشند، ادعای آنان در هیأتی که با شرکت فرماندهان و مسؤولان عقیدتی سیاسی و‌مسؤولان حفاظت یا معاونان آنان در سطح لشگرها، تیپهای مستقل، نواحی انتظامی و ‌رده‌های همطراز و بالاتر تشکیل می‌گردد بررسی شده و نظر اکثریت قطعی است.‌ در صورت عذرموجه به تشخیص هیأت مذکور، به تناسب روزهای موجه از اضافه خدمت‌ وی کسر می‌گردد.

تبصره 2

  • درصورتی که انجام بقیه خدمت این افراد مورد رضایت فرماندهان باشد ‌ممکن است با تصویب هیأت یاد شده در تبصره (1) این ماده، تمام یا قسمتی از اضافه‌خدمت مزبور بخشیده شود.

سخن پایانی
فرار از خدمت سربازی توسط مشمولان وظیفه عواقب سختی برای آنها به دنبال خواهد داشت به همین بهتر است افراد از مشاوره و خدمات متخصصین داداپ در این زمینه که با قوانین و رویه این پرونده ها به خوبی آشنا می باشند بهره مند شوند.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

دیده بان هشتم

دانلود اپلیکیشن دیده بان هشتم

با قابلیت های ویژه در آخرین بروزرسانی

کلیه قوانین و مقررات و آئین نامه ها

نظریات مشورتی

آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور

و همچنین مژده به داوطلبان آزمون های حقوقی برگزاری آزمون های حقوقی تمامی مقاطع تحصیلات تکمیلی و همچنین آزمون های کانون و مرکز وکلا و سردفتری و قضاوت و .......

نسخه ios : قابل نصب در مارکت های سیب اپ ، آی اَپس و اناردونی

https://sibapp.com/applications/md8-1

____________________________

https://anardoni.com/ios/app/k-yNehEiW

____________________________

yun.ir/vgs0gc

____________________________

 نسخه تحت وب

http://didban8.ir/app

____________________________

نسخه اندروید در گوگل پلی

yun.ir/4u8n7b

____________________________

لینک کافه بازار

yun.ir/iuhz0a

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha