داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

  0
 1625

افزایش ساخت و ساز در چندسال اخیر فزونی یافته است و همین امر سبب افزایش تخلفات در حوزه ساخت و ساز شده است. ساخت و سازهایی که توسط افراد انجام می شود ممکن است قانونی بوده و یا  اینکه غیر قانونی باشد.در صورتی که بنایی به صورت غیرقانونی ساخته شود  شهرداری موضوع را به کمیسیون ماده 100 که یک کمیسیون تخصصی می باشد ارجاع  می دهد. اطلاع داشتن از قوانین و مقررات مربوط به حوزه ساخت و ساز به دلیل گستردگی و پیچیدگی قوانین مربوط به این حوزه آسان نیست به همین دلیل افرادی که با پروسه ساخت و ساز سروکار دارند ناگزیر به استفاده از خدمات وکالتی در پروژه های خود می باشند،استفاده از وکیل متخصص در حوزه ماده 100 کمسیسون شهرداری سبب می شود که وکیلی پیگیری روند پرونده را به عهده بگیرد که علاوه بر داشتن دانش حقوقی،دارای تخصص در زمینه  املاک بوده و همچنین موکل در هیچ یک از مراحل دادرسی شرکت نکند.
شایان توجه است که این ماده و کمیسیون، تنها برای کسانیکه در داخل شهر به ساخت و ساز می پردازند، اختصاص داشته و موارد خارج از شهر را در بر نمی گیرد. ضمن اینکه وکیل  کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، فعالیتی جدا از شهرداری های هر منطقه دارد.
اعضا کمیسیون ماده 100 شهرداری چه  افرادی هستند؟
اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری از قرار ذیل هستند:
نماینده شورای شهر
نماینده دادگستری
نماینده فرمانداری
نماینده شهرداری
نکته: در بین اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری ،فقط نماینده شهرداری دارای حق رای نیست و باید به منظور ارائه توضیحات در جلسه حضور داشته باشد.

کمیسیون ماده 100 شهرداری

کمیسیون ماده 100 شهرداری چیست؟

در کشور ایران و سایر کشورهای جهان قوانین خاصی درخصوص ساخت و ساز شهری وجود دارد که یکی از آن ها کمیسیون ماده 100 است. بر اساس این کمیسیون شهرداری ،هیچ مالک ساختمان یا زمینی نمی تواند بدون اخذ مجوز از شهرداری یا به عبارتی همان دریافت پروانه ساخت در محدوده شهری یا حریم آن به تخریب یا ساخت و ساز بپردازد و یا اینکه نسبت به تفکیک زمین و تغییر کاربری  اقدام کند.
در صورتی که فردی بدون دریافت پروانه به هریک از تخلفات مطروحه در ماده 100 شهرداری اقدام نماید شهرداری اختیار دارد که مانع از ساخت و ساز فرد شود و به توقف کردن این عملیات بپردازد. البته توجه داشته باشید که شهرداری تنها می تواند از اقدامات متخلفانه جلوگیری نماید اما در مورد تخریب یا جریمه فرد کمیسیون ماده 100 تصمیم گیری می کند.براین اساس:صاحبان املاک واقع در محدوده شهر، برای انجام هر نوع عملیات ساختمانی بایستی اقدام به اخذ پروانه نمایند و در صورت فقدان آن، ماموران شهرداری می توانند از ادامه فعالیت جلوگیری به عمل آورند.
شایان ذکر است ،در مواقعی که مأموران شهرداری به علت نبود پروانه از ادامه فعالیت ساختمانی جلوگیری می کنند؛ باید موضوع را ظرف حداکثر یک هفته از زمان جلوگیری از فعالیت ساختمانی، در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح کنند.
این کمیسیون در اصل شامل دو کمیسیون بدوی و تجدید نظر است که درابتدا پرونده ها توسط کمیسیون بدوی مطرح شده و مورد بررسی قرار می گیرد.
تخلفاتی که  در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مورد بررسی قرار می گیرند، عبارت‌اند از:

  1. ساخت بنا بدون اخذ پروانه
  2. عدم احداث پارکینگ و یا غیر قابل استفاده بودن آن
  3. عدم استحکام بنا
  4. تجاوز به معابر شهری و عمومی
  5. تغییر کاربری
  6. رعایت نکردن اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی 

آرای بدوی کمیسیون ماده 100 شهرداری قابل اعتراض می باشد.در صورتی که شخصی نسبت به رای بدوی کمیسیون معترض باشد می تواند  تا 10 روز پس از بلاغ رای بدوی لایحه ای در این خصوص تنطیم نموده و ارائه دهد تا مجددا در کمیسیون تجدید نظر مورد بررسی قرار بگیرد. .پس از صدور رای در مرحله تجديد نظر كميسيون ماده ١٠٠ شهرداری، اصطلاحاً رای قطعی و قابل اجراست. امّا مطابق بند ٢ ماده ١٠ قانون تشكيلات و آيين دادرسی ديوان عدالت اداری مصوب ١٣٩٢، می توان به تصميم قطعی كميسيون ماده 100 شهرداری  در ديوان عدالت اداری اعتراض كرد.
رسيدگی در ديوان عدالت اداری ۲ مرحله ای و غير حضوری است. به اين معنی كه اعتراض به رای كميسيون ابتدا در مرحله بدوی مورد رسيدگی قرار می گيرد و پس از صدور رای ظرف مدت ٢٠ روز از تاريخ ابلاغ، قابل اعتراض در مرحله تجديد نظر است.مهلت اعتراض برای افراد مقیم 2 ماه می باشد.
نکته: ذینفع می تواند شکایتش از اعضاء کمیسیون را در سازمان تخلفات اداری مطرح کند و بعد از رسیدگی به موضوع پرونده، در دیوان عدالت اداری به طرح دعوی بپردازد.

وظایف وکیل متخصص کمیسیون ماده 100 شهرداری

در صورتی که مالکی مرتکب تخلفات موضوع ماده 100 شهرداری شود می بایست جهت سرعت بیشتر و نتیجه گیری بهتر در پرونده خود،از وکیل متخصص در زمینه کمیسیون ما ه 100 شهرداری بهره گیرد.وکیل کمیسیون ماده 100 موظف است که  با اعتراض نسبت به رای کمیسون در مرحله تجدید نظر و همچنین طرح اعتراض در دیوان عالی کشور از حق موکل خود دفاع کرده و تا جای امکان از تخریب بنا و تحمل هزینه های گزاف بر موکل خود جلوگیری کند.همچنین وکیل می بایست علاوه بر دفاع از موکل خود نهایت احترام را نسبت به موکل خود داشته و در حفظ اسرار او امانت دار باشد.

مزایای مشاوره با وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

استفاده از وکیل متخصص کمیسیون ماده 100 شهرداری توسط افراد سبب می شود که فرآیند رسیدگی را به فردی بسپارند که نسبت به قوانین ساخت و ساز آشنایی لازم را داشته و علاوه بر این دارای تجربه موفق در پرونده های مشابه می باشد،بعلاوه وکیل متخصص در این زمینه با رویه کمیسیون و دیوان عدالت به خوبی آشنا بوده و لوایح علمی،حرفه ای و محکمه پسند را در پروسه زمانی مشخص جهت دفاع از موکل خود ارائه می دهد و سبب جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی جریمه ای و همچنین  صدور حکم تخریب بنا در موارد ممکن شود.

معیارهای انتخاب وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

اشخاص برای اینکه در مسائل حقوقی خود نتیجه بهتری کسب کرده و زمان و هزینه کمتری راصرف کنند می بایست پیگیری امور حقوقی خود را به وکیل متخصص بسپارند ،داشتن دانش حقوقی و پروانه وکالت دلیل بر تخصص در همه زمینه ها نیست زیرا علم حقوق و قوانین و مقررات مربوط به این حوزه دارای گستردگی بوده  و هر وکیلی در همه زمینه ها متخصص نمی باشد . وکلایی که به صورت تخصصی در حوزه ساخت و ساز فعالیت می کنند وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری می باشند.
معیارهای انتخاب وکیل کمیسیون ماده 100 توسط موکل از قرار ذیل می باشد:

  1. دانش حقوقی بالا و همچنین آشنایی کافی با قوانین و مقررات ساخت وساز
  2. داشتن فن بیان عالی و همچنین متبحر بودن در تجزیه و تحلیل پرونده مطروحه
  3. شنونده خوب بودن و رعایت احترام و امانتداری نسبت به موکل
  4. شخصیت قابل احترام در محاکم 
  5. حق الوکاله منصفانه و مطابق تعرفه

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

هزینه وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری چقدر میباشد؟

در مورد میزان دستمزد وکیل دیوان عدالت اداری برای پرونده هایی که مربوط به تخلفات شهرداری هستند هزینه اخذ وکیل حدود 8-10 درصد مبلغ مورد مطالبه می باشد. امروزه وب سایت های مختلفی وجود دارد که در زمینه وکالت و قبول پرونده های حقوقی فعالیت دارند که ضمن مراجعه حضوری به وکلا می توان با مراجعه به این وب سایت ها از مشاوره کارشناسان حقوقی آن ها نیز استفاده نمود و بهترین وکیل ممکن در شهر محل سکونت خود را انتخاب کرد.اپلیکیشن داداپ نیز این امکان را برای کابران فراهم کرده است که به صورت غیر حضوری با وکلای متخصص ارتباط برقرار کرده و از مشاوره و سایر خدمات حقوقی وکلا بهره مند شوند.

مشاوره با وکلای کمیسیون ماده 100  شهرداری در داداپ

اپلیکیشن داداپ با بهره مندی از وکلای متخصص در زمینه های مختلف حقوقی به کابران محترم خدمات مختلف حقوقی ازجمله مشاوره را ارائه می دهد.افراد می توانند وکیل متخصص در زمینه کمیسیون ماده 100 را با توجه به تجربه وکیل ،تعرفه مشاوره و همچنین رزومه او انتخاب کرده و به صورت آنلاین،حضوی و غیر حضوری از مشاوره های وکلای کمیسیون ماده 100 جهت پیشبرد بهتر روند پرونده خود بهره گیرند.

سوالات متداول درمورد وکیل کمیسیون ماده 100

  1  . وکیل ماده ۱۰۰ شهرداری، کیست؟
وکیل ماده 100 شهرداری وکیلی می باشد که علاوه بر داشتن پروانه وکالت در زمینه ساخت و ساز و قوانین مربوز به آن  جهت دفاع از موکل خود دارای تخصص و تجربه بالای می باشد.
  2  . چه تخلفاتی توسط توسط وکیل ماده ۱۰۰ شهرداری پیگیری می شود؟
تخلفاتی که در کمیسیون ماده 100 مورد پیگیری قرار می گیرد علاوه بر نبوده پروانه ساخت و ساز،تغییر کاربری،عدم برخورداری از استحکام لازم ،تجاوز به معابر شهری و عمومی، عدم رعایت اصول شهری و ساختمان سازی نیز می باشد.
  3  . رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، در چند مرحله انجام می شود؟
رسیدگی در کمیسیون ماده 100 شهرداری دو مرحله ای بوده و شامل مرحله بدوی و تجدیدنظر می باشد.
سخن پایانی
پیچیدگی و گستردگی قوانین و مقررات حقوقی سبب شده است که وکلا نتوانند در همه زمینه ها متبحر باشند به همین دلیل وکلا در زمینه های خاصی دارای تخصص می باشند،از جمله این زمینه ها که تخصص و تبحر خاصی را می طلبد قوانین و مقررات مربوط به حوزه ساخت و ساز و کمیسیون های مختلف شهرداری از جمله کمیسیون ماده 100 شهرداری می باشد.کابران گرامی می توانند وکیل متخصص کمیسیون ماده 100 شهرداری را  با کمترین هزینه در اپلیکیشن داداپ انتخاب نموده و از مشاوره و سایر خدمات حقوقی او بهره گیرند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha