داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

وکالت تام الاختیار چیست و چه مراحلی دارد

  0
 15729

وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می ‌نماید.یکی از اقسام وکالت که بسیار رایج و مورد استفاده می باشد وکالت نامه تام الاختیار می باشدکه بر اساس آن فرد کلیه اختیارات، تعهدات و تکالیف خود را به صورت یک جا به شخص ثالثی تفویض می‌نماید.بنابراین وکالت یا به صورت مطلق است و یا مقید.وکالت تام الاختیار وکالتی مطلق و مربوط به تمامی امور می باشد.
براساس ماده ۱۰ قانون مدنی قراردادهای خصوصی تا جایی که مخالف قانون نباشد دارای اعتبار است بنابراین عقد وکالت نیز تا جایی که مخالف قوائد آمره و قانونی نباشد دارای اعتبار است.
برای تنظیم وکالت نامه تام الاختیار مراحلی که لازم است این است که  وکیل و موکل می بایست یا به صورت رسمی و یا عادی اقدام  به تنظیم وکالت نامه  براساس توافقات فی مابین نمایند.در خصوص تنطیم وکالت نامه رسمی حضور در دفاتر اسناد رسمی با همراه داشتن مدارک هویتی و اسناد مالکیت و همچنین  امضای وکالت نامه لازم می باشد.

وکالت نامه تام الاختیار چیست

وکالت نامه تام الاختیار چیست

وکالت عقدی جایز می باشد که براساس آن فردی، فرد دیگر را برای انجام امورش نائب و نماینده خود قرار می دهد،یکی  از اقسام وکالت ،وکالت تام الاختیار می باشد.وکالت تام الاختیار نوعی وکالت محسوب می شود که براساس آن وکیل برای هر یک امور مشخص شده نیاز به اجازه موکل خود ندارد و حدود اختیارات به صورت مطلق می باشد.در واقع وکالت مطلق مربوط به تمام امور
می باشد.
نکته:وکالت تام الاختیار وکالتی است که در آن  موکل کلیه اختیارات مالی و غیر مالی خود را بر عهده دیگری(موکل) قرار می دهد.
وکالت نامه تام الاختیار یا به صورت عادی تنظیم می شود و یا رسمی.همچنین وکالت نامه تام الاختیار یا ساده است و یا بلاعزل.در وکالت تام الاختیار ساده،موکل می تواند هر زمان که بخواهد وکیل را عزل کند اما در خصوص وکالت نامه بلاعزل این حق وجود ندارد و جز تحت شرایط قانونی عقد وکالت منفسخ نمی شود.
نکته:برخلاف تصور بسیاری عامه مردم در وکالت تام الاختیار نیز لازم است که حدود اختیارات وکیل در وکالتنامه تصریح شود و مدت آن نیز ممکن است مشخص و یا نامحدود باشد.
نکته : اعتبار، وکالت نامه رسمی اعتبار بیشتری نسبت به وکالت نامه عادی دارد.
وکالت تام الاختیار در امور مختلفی ممکن است تنطیم شود مثل:وکالت در طلاق،وکالت در فروش ملک،وکات در ارث،وکالت در ازدواج،وکالت پدر به فرزند و ...
وکالت در ازدواج مروبوط به حالتی است که پدر به عنوان ولی به شخص ثالثی وکالت می دهد که فرزند او را به عقد هر فردی با عر مهر و صداقی دربیاورد.
وکالت پدر به فرزند ممکن است مربوط به فروش،اداره ،پیگیری و اموری از این قبیل باشد که پدر به دلیل ناتوانی ،کهولت یا سفه فرزند خود را به عنوان نماینده تام الاختیار قرار می دهد.
نکته:وکالت تام الاختیار همان وکالت بلاعزل نمی باشد و این دو با هم متفاوت می باشند.تفاوت وکالت تام الاختیار با وکالت بلاعزل در این است که وکالت تام الاختیار ومالتی مطلق و مربوط به تمام امور موکل می باشد که ممکن است به صورت ساده یا بلاعزل تنظیم شود،اما وکالت بلاعزل ممکن است مقید باشد یا مطلق  و آنچه در این نوع از وکالت اهمیت دارد بلاعزل بودن و عدم قابلیت برهم زدن می باشد.

وکالت نامه تام الاختیار در ملک

وکالت نامه تام الاختیار وکالتی است که شخص برای تمام امور خود به وکیل می دهد.دادن وکات تام الاختیار ممکن است در مورد ملک باشد که شامل انتقال سند،دریافت ثمن،اداره و فروش ملک می باشد.
وکالت تام الاختیار در ملک معمولا در جاهایی است که ملک غیر منقول فعلا آماده انتقال به صورت تنظیم سند رسمی نیست لذا فروشنده در قالب وکالت به خریدار وکالت تام الاختیار می دهد که دارای تمام اختیارات در این ملک است.
در وکالت تام الاختیار ملک اگرچه تام الاختیار است اما ممکن است توسط موکل، وکیل عزل بشود. مگر آنکه وکالت به صورت بلاعزل باشد که در این صورت عزل وکیل امکان‌ پذیر نیست.
نکته:اگر موکل به دیگری وکالت در فروش ملکی را به صورت تام الاختیار بدهد اما خود موکل نسبت به فروش اقدام نماید ،وکالت از بین می رود حتی اگر بلاعزل باشد.
نکته:فوت یا جنون هر یک از طرفین اعم از وکیل یا موکل سبب از بین رفتن وکالت می شود.
نمونه ای از وکالت تام الاختیار ملک
موکل
نام: …………………. نام خانوادگی: …………………. نام پدر: …………………. شماره ملی: …………………. شماره شناسنامه: …………………. صادره: …………………. تاریخ تولد: / /….۱۳
وکیل
نام: …………………. نام خانوادگی: …………………. نام پدر: …………………. شماره ملی: …………………. شماره شناسنامه: …………………. صادره: …………………. تاریخ تولد: / /….۱۳
مورد وکالت: تام الاختیار
به موجب این وکالت نامه وکیل با مشخصات نامبرده در فوق نماینده تام الاختیار موکل یا مالک با مشخصات نامبرده در فوق است در معامله ملک با مشخصات…..
به شخص خریدار. لذا وظیفه وکیل در اینجا فروش ملک با قیمت … به شخصی دیگر است و ایشان وکالت تام دارند در اخذ ثمن و قبض مبیع و انتقال و تنظیم سند رسمی.
حدود اختیارات: وکیل در انجام مورد وکالت اختیار تام داشته و هرگونه امضاء و اقدام نامبرده به منزله امضاء و اقدام موکل بوده و از درجه اعتبار قانونی لازم و کافی برخوردار است به گونه ای که در هیچ مورد احتیاج به حضور و یا اجازه ثانوی موکل نباشد. وکیل حق توکیل به غیر جزا و یا کلا ولو کرارا را دارد مفاد این برگه فقط در نفس وکالت موثر است.
امضا موکل:

وکالت نامه تام الاختیار از ارث

وکالت نامه تام الاختیار از ارث مربوط به حالتی است که ورثه وکالتی جهت انجام امور موروثی  به یکی از وراث می دهند . اگر وکیل تمامی اموال را به ضرر دیگر ورثه منتقل کند وراث می توانند برای دریافت سهم الارث خود از شخص وکیل یا منتقل کننده شکایت کنند.
وکالت تام الاختیار از ارث قابل عزل و استعفا می باشد مگر اینکه به صورت بلاعزل تنظیم شده باشد.البته با انجام امور مورد وکالت نیز چون موردی برای انجام و وکالت باقی نمی ماند چنین وکالتی از بین می رود.
مدارک لازم برای وکالتنامه تام الاختیار
مدارک لازم برای تنظیم وکالت نامه تام الاختیار از قرار ذیل است:

  1. شناسنامه و کارت ملی طرفین
  2. سند ملک یا خودرو در صورت وکالت در خرید و فروش

وکالت نامه تام الاختیار


بیشتر بخوانید: ماده ۴۷۷ کیفری چیست؟


وکالت نامه تام الاختیار بعد از مرگ چگونه است

وکالت عقدی جایز اذنی می باشد .با فوت طرفین (وکیل یا موکل)چه وکالت نامه تام الاختیار ساده باشد و چه بلاعزل وکالت منفسخ می شود.بنابراین با فوت وکیل یا موکل وکالت نامه تام الاختیار بلااثر می شود و وکیل  هر معامله  یا امری را که انجام دهد منوط به اجازه وراث است.

نحوه باطل کردن وکالت تام الاختیار

وکالت عقدی جایز می باشد به همین دلیل موکل یا وکیل می تواند هر زمان که بخواهد آن را برهم بزند.اما وکالت نامه تام الاختیار به صورت بلاعزل تنظیم شود در این صورت عزل وکیل جز تحت شرایط خاصی ممکن نیست و برهم زدن چنین وکالتی منوط به شرایط قانونی است.
براساس ماده ۶۷۹ قانون مدنی، موکل می تواند هر وقت بخواهد وکیلش را عزل کند مگر حق عزل خود را ساقط کرده باشد. از سوی دیگر، وکیل نیز حق دارد هر زمان که خواست از سمت وکالت استعفا دهد. با این حال، عوامل دیگری وجود دارد که سبب انفساخ عقد وکالت از هر نوعی که باشد می شوند. این عوامل عبارتند از :

  • فوت وکیل یا موکل
  • جنون وکیل یا موکل
  • از بین رفتن موضوع وکالت
  • انجام دادن کاری مخالف با کار وکیل

هزینه تنظیم وکالت نامه تام الاختیار

هزینه وکالت نامه و تنظیم باقی اسناد در دفاتر اسناد رسمی متغیر است.در صورتی که وکالت تام الاختیار در خصوص فروش باشد،هزینه دریافتی بیشتر است.

نحوه تعیین وکیل داداپ در خصوص وکالت تام الاختیار

پلت فرم داداپ این امکان را فراهم کرده است که کاربران بتوانند با مشاهده تخصص،تجربه و هزینه وکلای این مجموعه،وکیل موردنظر خود را در خصوص وکالت تام الاختیار با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن تعیین نموده و از خدمات وکلای متخصص در این زمینه استفاده نمایند.

حدود اختیارات وکیل داداپ در وکالت نامه تام الاختیار

افرادی هستند که بدون داشتن دانش و تجربه کافی در خصوص  عقدوکالت،به دیگران وکالت نامه تام الاختیار اعم از ساده و بلاعزل می دهند و همین امر سبب ورود خسارات جبران ناپذیری به آنها می شود،به همین دلیل توصیه ما این است که قبل از تنظیم وکالت نامه و بویژه وکالت نامه تام الاختیار با وکلای متخصص و با تجربه داداپ در این زمینه مشورت نموده تا از سبب پیش گیری از وقوع عواقب جبران ناپذیر شوید.وکلای  داداپ بامشاوره حضوری و غیر حضوری ،همچنین حضور در کنار شما عزیزان در تنظیم و انعقاد وکالت نامه تام الاختیار می توانند یاری گر کابران و موکلان گرامی باشند.

سخن پایانی
وکالت تام الاختیار نوعی از وکالت است که وکیل در آن از تمام اختیارات در حوزه موضوع مربوطه برخوردار است و دیگر برای انجام کارها نیازی به اجازه موکل نیست،این نوع وکالت نامه یا به صورت ساده و یا بلاعزل تنطیم می شود.در وکالت ساده وکیل می تواند هر زمان که بخواهد موکل را عزل کند اما در وکالت بلاعزل این امکان وجود ندارد و فقط تحت شرایط خاص قانونی عقد وکالت منفسخ می شود و وکالت منعقد شده از بین می رود.


بیشتر بخوانید: دستورالعمل اجرایی ماده 12 قانون زمین شهری


اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha