داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

ردیابی گوشی سرقت شده

  0
 2711


برای همه ما می تواند این اتفاق بیفتد که گوشی تلفن همراهمان مورد سرقت قرار گیرد. در این مواقع، شاید خیلی شانس زیادی را برای پیدا کردن مجدد آن برای خود قائل نباشیم اما در واقعیت، این چنین نیست. چرا که بسیاری از گوشی های سرقتی با پیگیری و شکایت، مجدداً پیدا می گردند. همچنین، برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از گوشی، سیمکارت ها و اطلاعات داخلی گوشیمان، حتما باید در اولین فرصت گزارش سرقت گوشی خود را به مراجع ذیربط بدهیم. در این مقاله سعی میکنیم ابعاد مختلف این مساله را از بعد حقوقی بررسی نماییم.

ردیابی گوشی مسروقه

مراحل و اقدامات لازم جهت ردیابی گوشی 

زمانی که گوشی ما مورد سرقت قرار می گیرد از چندین طریق می توانیم جهت ردیابی گوشی خود اقدام نماییم که در ادامه به توضیح هر یک از این موارد خواهیم پرداخت، به ترتیب چند عمل زیر را می بایست انجام دهیم:

  1. اولین اقدام این است که با شماره گوشی خود تماس بگیرید. شاید خوش شانس باشید کسی آن را پاسخ دهد و یا یافته باشد و بتوانید گوشی را از او تحویل بگیرید. که البته این موضوع بیشتر در مورد گوشی های مفقود شده یا گم شده صادق است چرا که در صورت سرقت گوشی معمولا اولین کار سارقان خاموش کردن تلفن همراه و خارج کردن  سیمکارت آن است، اما شانس خود را امتحان کنید.
  2. در صورت خاموش بودن گوشی و یا عدم پاسخگویی به تماس های شما نسبت به مسدود کردن سیمکارت خود اقدام نمایید. برای این منظور باید به اپراتور مربوطه اطلاع داده تا سیمکارتتان را مسدود نماید. برخی افراد، در این مواقع ممکن است دست به یک طرفه کردن سیمکارت خود بزنند که این کار توصیه نمی شود چرا که ممکن است سارق از طریق دریافت اطلاعات بانکی و ... خسارات بیشتری را به شما تحمیل کند.
  3. با اپراتور تلفن همراه خود تماس بگیرید و موضوع را اطلاع دهید. هر یک از اپراتورهای تلفن همراه جهت ردیابی گوشی سرقتی امکاناتی را برای مشتریان خود فراهم ساخته اند. مثلا می توان با ارائه یا ثبت شماره IMEI گوشی موبایل خود به این سامانه ها از آن ها درخواست نماییم تا نسبت به ردیابی گوشی اقدام نمایند. برای سهولت در انجام این کار هر یک از اپراتورها کدهای دستوری را مشخص کرده اند که می توان از هر یک از این کدها برای اعلام سرقت گوشی خود اقدام نماییم. مثلا اپراتور همراه اول از طریق شماره گیری #سریال گوشی*۱۰*2141* این امکان را فراهم کرده و پس از انجام این مراحل سرویس ردیابی گوشی شما  تا ۱۰ روز پس از دریافت شماره سریال،  گوشی مفقود شده شمارا جستجو می کند و در نهایت نتیجه را از طریق پیامک به صاحب گوشی ارسال می کند و به این وسیله  مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری می نماید. دارندگان خطوط ایرانسل نیز می توانند با شماره گیری # ۶۱۰۱* اطلاعات گوشی خود را ثبت نموده و ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از ثبت درخواست، نتیجه ردیابی به خط ایرانسلی که از طریق آن با سامانه پیامکی ارتباط گرفته‌اند ارسال خواهد شد.
  4. تمامی گذرواژه های شبکه های اجتماعی خود را جهت جلگیری از هر گونه سوء استفاده از اطلاعات شخصی تغییر دهیم.
  5. سامانه همتا: در این سامانه می توانید اطلاعات گوشی خود را ثبت نمایید تا از هرگونه خرید و فروش آن پس از سرقت جلوگیری گردد. 
  6. نکته: باید توجه کرد نباید تنها به ثبت اطلاعات در یکی از این سامانه ها اکتفا نمود و بهتر است همه موارد بیان شده در این بخش از مقاله را انجام دهیم.
  7. سامانه همیاب 24: یکی دیگر از سامانه های کارآمدی که در سالهای اخیر راه اندازی شده است سامانه همیاب 24 می باشد.بدین صورت که می توان مشخصات گوشی خود را در این سامانه ثبت نمود، با این کار ردیابی گوشی شما در اپراتورهای مخابراتی فعال می گردد. با اطلاع رسانی کشوری به اصناف سراسر کشور از خرید و فروش دستگاه شما جلوگیری می شود، کالای شما بین تمام کالاهای پیدا شده سراسر کشور در کلانتری ها جستجو شده و به اطلاع شما می رسد .
  8. در کنار تمام اقدامات فوق حتما باید گزارش سرقت گوشی خود را به نزدیک ترین کلانتری محل حادث شده اطلاع دهید و شکایت خود را ثبت نمایید. برای اینکار می بایست با در دست داشتن مدارک شناسایی از جمله کارت ملی (یا شناسنامه) و همچنین کارتن گوشی خود(کارتن گوشی سند مالکیت آن محسوب میگردد) به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کرده و تقاضای ردیابی تلفن همراه خود را ارائه دهید. با این کار هم می توان از منابع و امکانات نیروی انتظامی جهت شناسایی فرد سارق، و ردیابی گوشی خود بهره برد و شانس خود را برای پیدا کردن آن افزایش داد و همچنین، چنانچه از خط و اطلاعات گوشی مسروقه سوء استفاده شد مالک بتواند با استناد به اعلام شکایت قبلی برائت خود را اثبات نماید. 

نحوه شکایت در رابطه با سرقت گوشی

نحوه شکایت در رابطه با سرقت گوشی

در صورتی که گوشی شما به سرقت رفت نخسین گام این است که نسبت به سوزاندن و ابطال سیمکارت خود اقدام، و سپس در مرحله بعد به دادسرا مراجعه نموده و با به همراه داشتن مدارک شناسایی و همچنین، فاکتور خرید گوشی و سریال آن(IMEI) نسبت به طرح شکایت اقدام نمایید. دادسرای صالح برای رسیدگی به این امر دادسرای محل وقوع جرم می باشد. البته، همانطور که می دانید با توجه به الکترونیکی شدن ارائه خدمات قضایی قبلا می بایست در سامانه ثنا ثبت نام نموده و سپس طرح شکوائیه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام شود. پس از تشکیل پرونده و تایید آن توسط قاضی مربوطه، به شما ۳ نامه داده می شود که در ساعات اداری باید به دفاتر حقوقی  اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل تحویل دهید. بعد از گذشت ۴۵ در صورتی که نتیجه ردیابی توسط یکی از ۳ شرکت فوق مثبت باشد، شما را به دادسرای محل گم شدن گوشی ارجاع می دهند و با تنظیم دادخواست از شرکتی که ردیابی گوشی را پاسخ مثبت داده است می خواهید تا اطلاعات فردی را که از گوشی شما استفاده می کند را را در اختیار مراجع ذیصلاح قرار دهد. شما در دادسرا باید شکوائیه با عنوان تحصیل مال نامشروع تنظیم کنید و بنویسید که با توجه به مثبت بودن نتیجه ردیابی خواستار پیگیری هستید. کپی کارت ملی خود و نامه مثبت بودن نتیجه ردیابی را ضمیمه کنید. سپس دادسرا شما را مجدداً به کلانتری ارجاع می دهد و تا با طی مراحل تشکیل پرونده در کلانتری به همراه یک نامه شما را به شرکتی که نتیجه ردیابی را مثبت اعلام کرده ارجاع دهند. سپس با مراجعه به شرکتی که ردیابی را مثبت اعلام کرده و با تسلیم نامه کلانتری که مضموناً از اپراتور خواسته می شود تا مشخصات فرد استفاده کننده از تلفن همراه را به صورت یک پاکت مهر و موم شده تحویل مرجع انتظامی دهند، از کلانتری احضاریه ای برا فرد خاطی ارسال می گردد. نکته مهم اینکه باید در روز احضار آن شخص شما نیز در کلانتری حضور داشته باشید و الا عدم حضورتان به منزله انصراف از شکایت تلقی خواهد شد. البته این امکان وجود دارد که قبل از حاضر شدن در کلانتری با او توافق کنید و شکایت خود را پس بگیرید. (که در اینصورت برای او سوء سابقه ای لحاظ نمی شود! )

عواقب خرید گوشی های سرقتی    

گوشی های سرقت شده معمولا یا به فروش می رسند یا اوراق گردیده و از قطعات آن استفاده می شود، بنابراین، افراد خریدار می بایست نسبت به خرید گوشی هایی که هیچ گونه دلایل مالکیتی نظیر جعبه و ریجستری را دارا نمی باشد خودداری نمایند زیرا در صورت خرید این گوشی ها. مقصر و مجرم شناخته می شوند ها چراکه بر اساس ماده 662 قانون مجازات اسلامی هرکس آگاهانه اقدام به خرید کالای مسروقه (دزدی) کند، به حبس از شش ماه تا سه سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. از این رو، برای اینکه هنگام خرید تلفن همراه ناخواسته یک کالای سرقتی را خریداری نکنید، و حتما رجستر بودن، و سرقتی نبودن گوشی را از طریق سامانه های (نظیر همتا) استعلام بگیرید. با تصویب طرح رجیستری، در صورت خرید تلفن همراه، مشترک باید نسبت به انجام مراحل قانونی برای انتقال مالکیت اقدام کند، در غیراین صورت عواقب ناشی از هرگونه سوءاستفاده از این تلفن همراه و خدمات مرتبط، به عهده خریدار است.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه گردید دزدیده شدن گوشی محدود به ضر و زیان مادی آن نمی گردد و می تواند زمینه سوء استفاده از اطلاعات شخصی ما و ارتکاب جرایمی به نام و مسئولیت ما نیز گردد. از این رو، با توجه به اینکه در شرایط کنونی اقتصادی و اجتماعی جامعه این پدیده رو به افزایش است و می تواند برای هر یک از ما اتفاق بیفتد. در صورت وقوع، حتماً مراحل قضایی و امنیتی لازم را (همانطور که در بالا بدان ها اشاره گردید) طی نموده و پیگیری ها لازم را تا حصول نتیجه مورد نظر انجام دهیم مشاوره تخصصی داداپ تا حداقل اگر به گوشی خود دست نیافتیم از سوء استفاده های احتمالی آن جلوگیری نماییم.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

دیده بان هشتم

دانلود اپلیکیشن دیده بان هشتم

با قابلیت های ویژه در آخرین بروزرسانی

کلیه قوانین و مقررات و آئین نامه ها

نظریات مشورتی

آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور

و همچنین مژده به داوطلبان آزمون های حقوقی برگزاری آزمون های حقوقی تمامی مقاطع تحصیلات تکمیلی و همچنین آزمون های کانون و مرکز وکلا و سردفتری و قضاوت و .......

نسخه ios : قابل نصب در مارکت های سیب اپ ، آی اَپس و اناردونی

https://sibapp.com/applications/md8-1

____________________________

https://anardoni.com/ios/app/k-yNehEiW

____________________________

yun.ir/vgs0gc

____________________________

 نسخه تحت وب

http://didban8.ir/app

____________________________

نسخه اندروید در گوگل پلی

yun.ir/4u8n7b

____________________________

لینک کافه بازار

yun.ir/iuhz0a

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha