داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

شرایط خروج از کشور برای بانوان و دختران مجرد

  0
 19680

برخلاف خروج مردان از کشور برای خروج دختران و بانوان محدودیت هایی وجود دارد که سبب می شود خروج این افراد از کشور نیاز به موافقت و کسب اجازه ولی،همسر و حتی در مواردی دادستان در این خصوص باشد در این مقاله به شرایط خروج دختران زیر 18 سال،بالای 18 سال،زنان مطلقه و بانوان متاهل می پردازیم.

اجازه و شرایط خارج شدن بانوان متاهل از کشور

اجازه و شرایط خارج شدن بانوان متاهل از کشور

براساس قانون برای اینکه زنان متاهل بتوانند از کشور خارج شوند اصولا  نیاز به اجازه همسر دارند مگر در موارد خاص .براساس ماده 18 قانون گذرنامه صدور گذرنامه و پاسپورت زنان متاهل  نیاز به اجازه همسر دارد و براساس ماده 19 همین قانون در صورتی که زوج از اجازه خروج خود صرف نظر کند گذرنامه زوجه تا رفع مانع ضبط خواهد شد. بنابراین زوج می تواند هرزمان که بخواهد از اجازه خروج خود عدول کند.همانطور که در قسمت بالا عنوان کردیم در موارد استثنایی برای خروج بانوان متاهل از کشور محدودت اجازه همسر وجود ندارد در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت:

  1. زن و شوهر با هم مقیم خارج از کشور هستند.
  2. زنانی که با همسر خارجی ازدواج کرده اند ولی به تابعیت ایرانی باقی مانده باشند.
  3. براساس نظریه شورای نگهبان زنانی که عازم سفر حج تمتع هستند.
  4. در صورتی که خروج از کشور به صورت شرط ضمن عقد آمده باشد.
  5. در صورتی که خروج اضطراری زن لازم بوده و دادستان نیز با آن موافقت کند.
  6. درصورتی که زن دارای وکالت خروج از کشور باشد.

شرایط خروج از کشور دختران مجرد زیر 18 سال

برای اینکه دختران مجرد زیر 18 سال بتوانند از کشور خارج شوند نیاز به اجازه محضری پدر و قیم قانونی خود دارند و بدون این اجازه حتی حق دریافت گذرنامه را ندارند چه برسد به اینکه بتوانند از کشور خارج شوند. نکته حائز اهمیت این است که در خروج زیر 18 ساله از کشور رضایت و همراهی مادر اثر ندارد.

حق خروج از کشور برای دختران مجرد بالای 18 سال

برخلاف دختران زیر 18 سال برای اینکه دختران بالای 18 سال بخواهند گذرنامه دریافت کنند نیاز به اجازه ولی ندارند و در قانون هیچ محدودیتی در این خصوص برای آنها مشخص نشده است. داشتن گذرنامه به معنای عدم محدودیت در خروج از کشور نمی باشد و ولی و قیم می تواند مانع خروج دختران بالای 18 سال مجرد بشود.

اجازه خروج از کشور خانم های مطلقه

اجازه خروج از کشور خانم های مطلقه

زنی که از همسر خود جدا شده و مطلقه گشته است به مانند دختر مجرد می باشد بنابراین برای خروج از کشور  در صورتی که زیر 40سال داشته باشد نیاز به اذن ولی خود دارد.نکته حائز اهمیت این است که درست است مطلقه مانند دختر مجرد است اما در صورتی که بالای 18 سال باشد برای دریافت گذرنامه نیز به اذن محضری ولی نیاز دارد و از این حیث با دختر مجرد مزلق متفاوت می باشد.

خروج از کشور اضطراری زن متاهل

اصل بر این است که زنان برای خروج از کشور به اجازه همسر خود نیاز دارند اما در موارد ضروری با اجازه دادستان شهرستان می توانند نسبت به صدور گذرنامه و خروج از کشور اقدام کنند تشخیص ضرورت با دادستان می باشد.براساس ماده 18 قانون گذرنامه بانوان متاهل می‌تواند ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺩﺍﺩﺳﺘﺎﻥ ﺍﺟﺎﺯه ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﮕﯿﺮند که ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺿﺮﻭﺭﺕ این امر ﺑر ﻋﻬﺪه ﺩﺍﺩﺳﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ او باید در مدت ۳ ﺭﻭﺯ ﻧﻈﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﮐﻨﺪ.


جهت دریافت مشاوره از وکیل خانواده درباره شرایط خروج از کشور زنان میتوانید به اپلیکیشن داداپ مراجعه کرده و از مشاوره حقوقی حضوری و آنلاین بهره‌مند شوید


حدود اختیارات وکیل داداپ در خصوص خروج بانوان از کشور

وکلای داداپ با توجه به اینکه به قوانین و مقررات و همچنین رویه آشنایی لازم و کافی را دارند بهتر می توانند در این خصوص کاربران محترم را راهنمایی نمایند.وکلا نمی تواند خارج از حدود قوانین گام بردارند اما می توانند با راهنمایی درست و اقدام به موقع  بانوان را  که کاربر یا موکل هستند در رسیدن به حق و هدف خود که خروج قانونی از کشور می باشد به بهترین شیوه هدایت نمایند.

سخن پایانی
خروج از کشور برای جنس مونث نیاز به اذن دارد که در خصوص مجردین با ولی و سرپرست و در خصوص متاهلین با شوهر می باشد.اما بانوان متاهل باید توجه داشته باشند که می توانند برای خروج از کشور ضمن عقد نکاح برای خود امتیاز دریافت نمایند و خروج خود از کشور را سهل نمایند.لازم به ذکر است که در موارد ضروری نیاز به اذن همسر نیست و در این خصوص دادستان تصمیم می گیرد.
 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha