داداپ با داداپ حقتو داد بزن داداپ
خدمات حقوقی داداپ

طلاق غیابی چیست و چه شرایطی دارد؟

  0
 4682

طلاق غیابی چیست؟

یکی از طرق اعمال طلاق، طلاق غیابی می باشد. قبل از اینکه به این از طلاق بپردازیم بهتر ست که با عنوان رأی غیابی که منجر به طلاق غیابی می شود آشنا شویم. رأی غیابی که طریق اعتراض به آن قابل واخواهی می باشد، آرایی هستند که از سوی مرجع قضایی در صورتی صادر می شود که خوانده در هیچ یک از مراحل دادرسی حاضر نشود، اعم از اینکه این عدم حضور توسط خود او یا وکیلش صورت گیرد. این عدم حضور شامل عدم ارسال لایحه نیز می شود. به این معنا که اگر خوانده لایحه ای تقدیم کند در این صورت دیگر نمی توان از رأی غیابی صحبت کرد. البته لازم به ذکر است برای اینکه رأی غیابی صادر شود باید ابلاغی که به خواهان صورت گرفته است ابلاغ واقعی نباشد و این ابلاغ به صورت قانونی انجام گرفته باشد به این معنا که خواهان خودش رأی را دریافت نکرده باشد.

از مجموع گفته های بالا می توان به این نتیجه رسید که اگرخوانده که ممکن است زن یا شوهر باشد در هیچ یک از جلسات حاضر نباشد و لایحه هم نفرستاده باشد و از طرفی ابلاغیه مرجع قضایی به آنها به صورت قانونی باشد، در این صورت دادگاه حکم به طلاق غیابی می دهد و برأی زن و شوهر فرصت 20 روزه برای اعتراض به رأی در قالب واخواهی می دهد.

طلاق غیابی چیست؟

طلاق غیابی از طرف مرد چگونه است؟

خواهان طلاق غیابی اعم از زن و مرد می باشد. طبق شرع و قانون طلاق حق مرد است و مرد می تواند هر زمان که بخواهد همسر خود را طلاق دهد، اما طلاق غیابی از طرف مرد حالتی است که مرد خواهان طلاق باشد و زن در هیچ یک از جلسات حاضر نباشد و لایحه هم نفرستد در این صورت با صدور حکم طلاق غیابی زن می تواند از رأی در فرصت 20 روزه واخواهی کند و حق و حقوق خود را از مرد دریافت کند. حق و حقوق زن در اینجا شامل مهریه و نفقه می باشد. بنابراین زن می تواند ضمن واخواهی آنها را در صورت وجود شرایط مطالبه کند علت بیان وجود شرایط در اینجا به این دلیل است که گاهی زن نمی تواند این حقوق را دریافت کند مثل زمانی که زن قبلا مهریه خود را دریافت کرده باشد یا بخشیده باشد و یا در حالتی که زن ناشزه بوده و تمکین نکرده باشد. حال اگر شرایط موجود باشد و زن مستحق دریافت مهریه باشد در این صورت مرد اگر توانایی مالی نداشته باشد می تواند درخواست تقسیط بدهد و به اعسار خود استناد کند.


بیشتر بخوانید: مزایای مشاوره با وکیل طلاق چیست؟


شرایط طلاق غیابی از طرف زن

اگر زن درخواست طلاق بدهد و شوهر او در جلسات حاضر نشود و لایحه نفرستد و ابلاغ صورت گرفته به مرد قانونی باشد در این صورت نیز حکم طلاق غیابی صادر می شود و حق واخواهی 20 روزه برای مرد پابرجاست. مقصود از ابلاغ قانونی در اینجا ابلاغی است که به فردی غیر از مرد انجام گرفته باشد. برای اینکه زن بتواند دادخواست طلاق بدهد می بایست شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • عسر و حرج: طبق ماده 1130 قانون مدنی در صورتی که دوام رابطه زناشویی موجب عسر و حرج زن شود. عسر و حرج به معنای سختی می باشد. موارد ذیل از جمله مصادیق عسر و حرج می باشد:

    •  ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب در مدت یکسال بدون عذر موجه
    •  اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد  مخدر یا ابتلای وی به مشروبات الکلی 
    •  محکومیت قطعی زوج به حبس 5 سال یا بیشتر.
    •  ضرب و شتم یا هر گونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد
    •  ابتلای زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.
  • مفقودالاثر: ماده 1029 قانون مدنی در صورتی که مرد 4 سال تمام غایب و یا مفقود الاثر باشد زن او می تواند درخواست طلاق نماید.

  • وکالت: ماده 1119 قانون مدنی طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنماید.

طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول می کشد؟

طلاق از طرف زن بسیار سخت و زمان بر است به این دلیل که بر طبق قانون و شرع حق طلاق با مرد می باشد. در مورد اینکه طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول می کشد نمی توان زمان دقیقی را مشخص کرد با توجه به اینکه چنین طلاقی از طرف زن مطرح می شود و مرد می تواند نسبت به آن اعتراض نماید روند چنین طلاق هایی طولانی تر از سایر انواع آن می باشد. چرا که بعد از صدور حکم ابتدایی از سوی دادگاه بدوی زوج می تواند تا بیست روز نسبت به آن در دادگاه تجدید نظر استان تجدید نظرخواهی نماید و اگر حکم طلاق به صورت غیابی صادر شده باشد مدت واخواهی نیز به آن افزوده می گردد. جالب است بدانید که حتی در صورت حکم از دادگاه تجدید نظر امکان انواع فرجام خواهی از دیوان عالی کشور وجود دارد که مهلت آن بیست روز می باشد. در خوشبینانه ترین حالت معمولا چنین طلاق هایی در طول مدت یکسال جاری می گردد اما اگر مرد مفقود الاثر باشد مدت زمان بیشتری طول می کشد چون در این صورت  دادگاه در سه نوبت آگهی منتشر می کند و بعد از گذشت یک سال از تاریخ اولین آگهی اگر از مرد خبری نشود حکم به موت فرضی می دهد و زن می بایست در این صورت عده وفات نگه دارد.

طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول می کشد؟


بیشتر بخوانید: شرایط طلاق از طرف زن چیست؟


شرایط درخواست طلاق غیابی برای افراد مقیم خارج از کشور

باتوجه به اینکه طلاق یکی از موارد احوال شخصیه می باشد لذا ایرانیان مقیم خارج در خصوص طلاق تابع قوانین ایران می باشند. لذا در خصوص طلاق ایرانیان خارج از کشور هم تفاوتی با ایرانیان داخل کشور وجود ندارد و در این خصوص زن و مرد می توانند درخواست طلاق بدهند. حال اگر هر دو مقیم خارج باشند دادگاه شهرستان تهران صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد و اگر یکی از آن دو در ایران ساکن باشد یا سکونت موقت داشته باشد دادگاه محل سکونت آن فرد صالح به رسیدگی است.در خصوص طلاق افراد مقیم خارج به صورت غیابی محدودیت هایی وجود دارد که باید رعایت شود که شامل دو مورد می باشد:

  1. تازمانی که طلاق رسماً ثبت نشده زن در عقد شوهرش می باشد.
 2. اگر بدون اینکه طلاق از طرف ایران تایید شود زن براساس حکم دادگاه خارجی ازدواج مجدد انجام دهد مجرم بوده و عمل او در حکم زنا می باشد.

در صورت طلاق غیابی مهریه به زن تعلق می گیرد؟

مهریه جز حقوق اساسی زن می شود و طلاق نمی تواند مانع برخورداری زن از آن بشود و اگر مردی زن خود را به صورت غیابی طلاق دهد دادگاه در صورتی چنین حکمی را ثبت می کند که تکلیف حقوق زن من جمله مهریه مشخص شود پس زن در این حالت مستحق دریافت مهریه است و حتی اگر طلاق از جانب زن باشد نیز مهریه ساقط نشده و زن مستحق تمام مهر است مگر اینکه باکره باشد که در این صورت نصف مهریه به او تعلق می گیرد.
نکته ای که در اینجا می توان مطرح کرد طلاق غیابی در صورت حصول غیبت مرد می باشد که در این صورت نیز زن با معرفی اموال مرد به دادگاه می تواند حق خود را دریافت کند.

مدت عده طلاق غیابی چقدر است؟

با توجه به اینکه حکم طلاق غیابی در حالات مختلفی صادر می شود نمی توان بیان کرد که عده ثابتی برای چنین طلاقی وجود دارد زیرا ممکن است گاهی زن عده طلاق نگه دارد، گاهی عده وفات و گاهی با توجه به باردار بودن تا زمان وضع حمل.

مدت زمان طلاق غیابی


مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری


مدت زمان طلاق غیابی چقدر است؟

با توجه به شرایط مختلف در صدور حکم طلاق غیابی و همچنین اینکه درخواست دهنده کدام یک از زوجین باشد نمی توان زمان مشخصی را تعیین کرد.

طلاق غیابی چه مراحلی دارد؟

برای اینکه حکم به طلاق غیابی صادر شود ابتدا می بایست دادخواست زوجین به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و دادخواست خود را ثبت کنند و در ادامه بسته به اینکه درخواست دهنده زن باشد یا مرد روند متفاوت است زیرا اگر درخواست دهنده زن باشد باید برای دادگاه محرز شود که شرایط چهارگانه ای که در بالا شرح دادیم حاصل شده است و اگر درخواست دهنده مرد باشد می بایست حقوق مالی زن را تضمین کند.

ابطال رای طلاق غیابی در چه صورت امکان پذیر است؟

باتوجه به اینکه صدور چنین حکمی در صورت نبود طرف مقابل انجام می گیرد لذا اگر مرد اگر حکم دادگاه مطلع شود می تواند ضمن واخواهی اعتراض کرده و چه بسا رای صادره ابطال گردد و اگر زن با حکم دادگاه در حال سپری کردن عده باشد و مرد به او رجوع کند با توجه به اینکه چنین طلاقی، طلاق رجعی است حکم طلاق باطل می شود.

آیا امکان ثبت نشدن طلاق غیابی در شناسنامه وجود دارد؟

طبق قانون فقط در صورتی می توان چنین طلاقی را ثبت نکرد که رابطه زوجیت بین طرفین برقرار نشده باشد و درواقع زن غیرمدخوله باشد.


 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha